Gå til innhold

Trenger hjelp til oppgradering

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har planer om å oppgradere pc med nytt hovedkort, nytt skjermkort, ny prosessor, ny harddisk, og nye rambrikker.

Hovedkortet skal være stabilt, ha mange tilkoblinger (USB2, firewire, pci) og helst ikke ha innebygd skjermkort og lydkort og det må ha pcie slot.

Skjermkort er jeg mest fornøyd med brikke fra nvidia, har sett på 7950gt 512 Mb og 7900Gs 256 Mb kort sagt kort mellom 1500 og 2500 kroner.

Trenger ikke mulighet til å koble to sammen (sli)

Er usikker på hvilken produsent som er "bra" med hensyn til lite støy og god stabilitet.

Prosessoren skal duge til nye spill og jeg er vel mest glad i intel, selv om jeg gjerne kan ha amd.

Har sett på intel pentium d 950 dual core s-775 3,4 Ghz til 1935,-

Er litt usikker på dual core, har dette noen stor betydning i et spill f.eks eller er det like greit å kjøpe en tilsvarende rask vanlig til lavere pris?

Har intrykk av at dual core har mest å si når man skal gjøre flere ting på en gang.

Harddisken er det vel like greit å få en stor av, vista i seg selv kommer til å ta 55 Gb i seg selv, og med litt videoredigering og lignende så tenker jeg på en 4-500 Gb.

Har sett på WD500GB sata 2 7200 rpm til 1595,-

ram tenkte jeg å begynne med 1024Mb med mulighet til å utvide til det doble (minst).

Sliter med å få oversikten og sette sammen prosessor, hovedkort og ram...noen tips om hva man skal se etter for å se hva som passer sammen?

Noen som har gode forslag til å sette sammen en god pc til ca 6-8 tusen, men nærmere 6 enn 8? :hmm:

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Mye det samme, ja!

Det jeg synes er vanskeligst, er å finne frem til "riktig" hovedkort å starte med både med hensyn til hvilke prosessorer og rambrikker de støtter og hvilke oppgraderingsmuligheter de har mot kommende prosessorer.

Også usikker på dualcore, vil vista utnytte dette til noe, vil man merke dette til noe i spill osv.

Skjermkortleverandørende varierer også, samme kort fra forskjellig leverandør kan ha ulik kjøling, ulik støy og svært ulik pris. Ser samme kort hos en leverandør kan ligge ned mot tusenlappen mens en annen leverandør har kortet til nærmere 2000.

Er passiv kjøling like bra som en stabel med vifter som noen har, er et dyrt kort automatisk bedre enn et billigere (samme type) osv.

Kommer ikke til å klokke opp noe, vil kun ha et stabilt system som presterer bra uten å koste ekstremt mye.

Ser for meg et følgende:

Hovedkort til 1000-1500 (helst uten skjermkort og lydkort)

Skjermkort til 1500-2000 (for eksempel nvidia gf7900gs 256 Mb til 1845,-)

Prosessor til rundt 2000 (Intel D950 dual core s-775 3,4 Ghz til 1935,-)

Harddisk til rundt 1500 (for eksempel WD sata 2 disk 7200 rpm 500Gb til 1595,-)

Minne, 1024 Mb i første omgang ligger fort på rundt 1500,-

Totalt ca 8000,-

Alternativet er å kjøpe nytt AGP skjermkort til den jeg har nå.

Hardware.no har omtale om 4 modeller til litt over tusenlappen.

geforce 7300gt og 7600gs frister vel her mest.

Har en gb ram og 1,8 Ghz prosessor nå så med nytt skjermkort hjelper det jo litt

men føler da at jeg bruker enda mer penger på en utdøende maskin.

Hmmm, vanskelig!

Lenke til kommentar

First things first, representanten på tg for microsoft sa at vista ble bygget for dual core. foreløpig er det få spill optimalisert for dual core, men det kommer.

Passiv kjøling er ikke optimalt med tanken på å fjerne varme ut av kabinnetet, da varmen fra et skjermkort blir blivende i pc'n, men støyen derimot er borte, noe som er positivt. Med vifte på skjermkortet vil du i de fleste tilfelelr oppleve liten eller null forbedring iogmed at varmen bare flyttes fra kortet og videre tiil andre komponenter. Prøv vannkjøling :)

Det negative med vannkjøling er at det er mye styr og risiko, altså mye arbeid, har du en god passiv kjøler er det lite vedlikehold ;)

Om du har to typer skjemkort med samme spesifikasjoner men forksjellig pris så er det avhengig av bundle/tilgang/rykte. Du kan gjøre et kupp om det eneste som skiller to skjermkort er om et spill følger med eller ikke.

Sjekk klokkefrekvens og minnefrekvens for å være sikker på om de "like".

Om Kortet er klokket av fabrikk er det kurant, kanskje varmere, men da slipper du stress om noe skulle gå galt eller sette deg inn i hvordan ting fungerer, "keep it simple and stupid" og det funker som regel.

Xfx er som regel klokket litt over "stock".

Jeg har også vurdert agp kort som hw.no skrev om... absolutt intressant og billigere... det teller for meg som har 126 kr dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...