Gå til innhold

Hvordan få tilgang til en annen primærpartisjon?

I.A.G.

Anbefalte innlegg

Hallo! :)

Jeg har (dvs. søstera mi har) en PC (Dell Dimension 5150) som ble levert med tre partisjoner på harddisken. En "hoved"partisjon som operativsystemet ligger på, og to andre som er betydelig mindre. Alle tre er primærpartisjoner.

Jeg skulle gjerne hatt tilgang til filene på de to andre. Etter hva jeg har hørt, kan bare én primærpartisjon være aktiv om gangen. Dette betyr vel at man ikke får tilgang til de to andre så lenge man sitter i windows.

Jeg prøvde å rote litt rundt i Diskbehandling, men fant ikke ut av noe der.

Fint om noen vet en måte å fikse dette på.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktiv betyr at partisjonen inneholder filer som skal boote. Det er riktig at på en disk så kan det bare være en aktiv partisjon, ellers vil den ikke boote.

Men det har ingenting med tilgang til filer å gjøre. Det er ingen problem med å ha 3 primærpartisjoner.

Hva er problemet når du forsøker å bruke partisjonene?

Et bilde av din Diskbehandling kan kanskje hjelpe.

Lenke til kommentar

Her er screenshot av diskbehandling:

post-78619-1159533079_thumb.jpg

Det som er problemet er at når jeg høyreklikker på en av de to andre partisjonene får jeg bare opp alternativene Hjelp og Slett...

Vet ikke om det finnes noen funksjoner der som jeg har oversett, eller om jeg må bruke et annet program...?

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

De partisjonene har ingen bokstav, så de er antagelig ikke ment for vanlig bruk.

Vet ikke sikkert hvordan Dell pleier å konfigurere disker, men jeg antar den første (EISA konfigurasjon) er en recovery partisjon. Brukes for å tilbakestille C: til fabrikksny oppsett.

Den lille partisjonen bakerst kan være for diagnoseverktøy, mulig det er tilgang fra BIOS.

Lenke til kommentar

Takk for linken, men det løser ikke helt problemet.

Poenget er at jeg vil ha tilgang til filene som ligger der, f.eks. ved å kopiere dem til windows-partisjonen.

Må vel sannsynligvis få tilordnet en bokstav til konfigurasjons-partisjonen på en eller annen måte. Vet ikke om dette går an ved å bruke et eller annet partisjoneringsverktøy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...