:Francis: Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Hei, jeg kjøpte nylig en linksys WRT54GL som jeg flasha til DDWRT firmware samme dagen. Grunnen til at jeg kjøpte den var først og fremst for å kunne slippe kabel for å ha nett på laptopen min. Routeren får IP av nettverket til studentsamskipnaden i hybelkomplekset der jeg bor og så har jeg mitt eget internt LAN bak den. Jeg får ikke til å bruke windows file sharing med de andre pcene i i nettverket (utenfor mitt eget lille private) og jeg får heller ikke til å joine noen onlinespill. Har prøvd å åpne alle portene i routeren men til ingen nytte (aner ikke om jeg gjorde det riktig heller). Er det neon her på forumet som har tips til hvordan jeg skal kunne kommunisere med andres maskiner her uten å koble meg av routeren min og koble meg direkte hver gang. Francis Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Du kan vel slå av SIP firewall under security eller noe? Støtter vidarlo under her...overså at du haddetilgang til kabel! Endret 28. september 2006 av kahorn03 Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Du kan vel slå av SIP firewall under security eller noe? 6958874[/snapback] Drit i å bruke den som router, skru av dhcpserveren i WRT54-boksen, og kopl LANet til LAN-porten og ikkje WAN-porten. Da vil det antakeleg fungere langt betre... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Det var lurt, kanskje jeg skal prøve det! Det eneste jeg taper påd et er at jeg kan risikere å vente i år og dag på å få IP, DHCP serveren til skolen suger verre enn alt jeg har vært borti, eller egentlig er det idioter som maxer linja hele tida som ødelegger for oss andre sånn at det blir overbelasta men det er en helt annen historie. skal prøve det som er nevnt over og se om det hjelper Takk for hjelpa! Francis Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Det ser ut til å funke med den satt som switch istedenfor router, men nå har jeg problemet med at nettverket til hyblene er så dårlig at det tar ca 20min å få IP. Med routeren satt som router (DHCP enabled) så kan den få IP og så får jeg ip av den igjen på null komma niks. Er det mulig å konfigurere den til å slippe gjennom all trafikk som spill og fildeling til hybelnettverket og samtidig få ip av boksen? Hvis noen vet om en mulighet til å få dette til så blir jeg evig takknemlig! Francis Endret 28. september 2006 av paulinfrancis Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Prøvde du å slå av brannmuren?? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Ja, jeg slo av SIP firewall når jeg hadde donkonfigurert som router men folk kom fortsatt ikke inn på meg og jeg komm inn inn på noen. Dat rare er at feks Ventrilo funker selv om jeg er bak routeren i *router modus* med en voice server som er på en maskin på studentnettet. Francis Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Du rebootet også? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Routeren? Francis Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Det beste er sikkert å sette den tilbake som router (enable DHCP LAN og flytt pluggen til WAN). Det du må passe på er å sette fast IP på din PC! Høyreklikk på nettverksikonet ditt og velg egenskaper for TCP/IP. Her setter du følgende adresser: 192.169.1.2 (PC) 255.255.255.0 192.168.1.1 (GATEWAY) 192.168.1.1 (DNS) Deretter går du på wwww.portforward.com og velger router og program for å se hvordan du forwarder porter. Skal du f.eks forwarde port 1000 for et program, så velger du å forwarde den porten i både TCP og UDP til din lokale IP (192.168.1.2). Hak av for bruk denne og 'apply'. Da routes port 1000 fra internet til din PC. Verre er det ikke. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Er på høgskolen nå så kan ikke sjekke, men mener å huske at vi har 158.36.150.xxx adresser. Skal sjekke dette opp etter jobb i kveld. Jeg ønsker å slippe å ha fast IP på laptopen min siden den transporteres mellom skole og hybelen min hver dag. Er det mulig? Francis Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Er hjemme en liten tur før jobb. IP Address: 158.36.150.189 Subnet Mask: 255.255.255.128 Default Gateway: 158.36.150.129 Håper dette sier dere noe. Før, så var routeren satt opp til å gi 192.168.0.xxx til maskinene mine, routeren selv hadde en 158.36.150.xxx adresse. Kan det være noe av problemet? Francis Endret 29. september 2006 av paulinfrancis Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Når du kobler routeren som switch vil du få disse eksterne adressene. Det er normalt. Du kan godt ha dynamisk IP på PC. Hvis du er eneste bruker av din router, så vil du få samme IP hver gang du logger deg på. Da kan du bare forwarde den ipadressen (som DHCPserveren i routeren deler ut). Anbefaler deg ennå å bruke routeren som router (og la den stå påslått). Da slipper du å vente 20 minutter på ny IP fra 158.36.150.xxx hver gang du slår på PC. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Det var det jeg gjorde før, men da oppsto problemer som at jeg ikke får brukt windows filesharing mellom andre maskiner enn mine to egne, jeg får heller ikke spillt med andre på nettverket (studentnettet). Så som nevnt over, det jeg er ute etter er at jeg kan få IP av routeren min og samtidig klare å kommunisere med nettverket utenfor routeren. EDIT: Jeg drev ikke med forwarding, det vet jeg ikke hvordan man gjør. EDIT2: Hvis jeg stiller routeren til DHCP Forwarder, vil jeg få IP av min router eller nettverket utenfor? For å bruke denne instillingen må den vite IP til DHCP serveren, er det det samme som gateway som jeg får opp i ipconfig? Francis Endret 29. september 2006 av paulinfrancis Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis du kobler opp som router igjen, så kan du følge oppskrift 'step by step' på www.portforward.com for å dele og spille. Verre er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå