Gå til innhold

Reklamasjonsrett på mobilen min?


edonis

Anbefalte innlegg

Har hatt min Motorola E398 siden nyttår 04/05, så den er under to år gammel. Men i det siste har den slått seg ganske vrang. Har ikke mobilen blitt brukt på noen timer, kan den ha låst seg helt, og det går ikke ann å trykke på noen av knappene (kommer ingen reaksjon på skjermen). Må derfor skru den av og på, men den vil kun skru seg på etter mange forsøk. Det tar også mange forsøk før den vil begynne å lade, og kabelen inn til mobilen må stå i en helt spesiell vinkel for at den skal lade. Har jeg fortsatt krav på at de skal fikse den gratis, eller bør jeg bare kjøpe ny for egen regning?

Endret av edonis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge norsk kjøpslov har du fortsatt reklamasjonsrett på den. I følge Forbrukerrådet er det 5 års reklamasjonsrett på telefoner. Ikke alle produsenter praktiserer dette foreløpig, men ingen har mindre enn to års reklamasjonsrett. Ta kontakt med plassen du kjøpte telefonen, så vil forhandler rette en reklamasjonssak mot produsenten. Merk at reklamasjon ikke er det samme som garanti!

Lenke til kommentar
Har hatt min Motorola E398 siden nyttår 04/05, så den er under to år gammel. Men i det siste har den slått seg ganske vrang. Har ikke mobilen blitt brukt på noen timer, kan den ha låst seg helt, og det går ikke ann å trykke på noen av knappene (kommer ingen reaksjon på skjermen). Må derfor skru den av og på, men den vil kun skru seg på etter mange forsøk. Det tar også mange forsøk før den vil begynne å lade, og kabelen inn til mobilen må stå i en helt spesiell vinkel for at den skal lade. Har jeg fortsatt krav på at de skal fikse den gratis, eller bør jeg bare kjøpe ny for egen regning?

6958757[/snapback]

 

Du kan jo forsøke deg på reklamasjon, men jeg er 99% sikker på at du ikke får det. Mye av det du nevner her kan skyldes din bruk, blant annet det at den ikke lader hvis ikke kabelen står i en spesiell vinkel. Det kan skyldes tretthet i ledningen eller i punktene mellom kabelen og telefonen. Så du vil uansett måtte betale for å utbedre dette punktet. Det at den ikke reagerer på tastene kan også skyldes ren slitasje, eller feil med elektronikken. Er det slitasje, får du ikke dekket noe. Er det feil med elektronikken, og verkstedet finner den minste antydning til fukt får du heller ingenting dekket. Mitt tips: Kjøp deg en ny telefon.

Lenke til kommentar

Strengt tatt har du ingen ting å tape på å prøve å få det på reklamasjon. Sender du den inn på verksted og den ikke blir godkjent kjøper du deg en ny, men det kan jo hende at det faktisk er en reklamasjonssak og da repareres den gratis.

 

Siuasjonen din nå er jo i alle tilfelle at du har en telefon som ikke virker. Det koster normalt ikke noe å få den undersøkt med mindre du krever å få den tilbake etter at verkstedet har sagt sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...