Gå til innhold

Innspill ønskes - Tone-mappet uvær

ThorBob

Anbefalte innlegg

Som en relativ n00b i hobbyen, kaster jeg meg ut i det med et bilde fra litt ruske-vær vi hadde her sist uke.

Bilde er tatt med D-200 med 17-80 F/3.5-4.5, F5 1/160s, fanget i RAW, for så å få litt lettere tone-mapping (i Photomatix).

Jeg antar bildet med hell kunne vært besåret, men hadde vannskelig for å fjerne noe av det deilige uværet :!:

Innspill & kritikk mottas med takk (og litt frykt - hehe).

Thor

post-108883-1159453167_thumb.jpg

Endret av ThorBob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et problem at det som åpenbart er lyskilden, hullet i skydekket, er mørkere enn mange av detaljene andre steder på bildet. Det ser fort unaturlig og fotoredigert ut. Men det skulle vel ikke være så vanskelig å fikse? Dra mellomtonene opp mot lyset i sky-delen, og øk fargemetningen litt etterpå. Uten tvil et bra utgangspunkt.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingene!

Mht innspill på belysningen: Jeg er enig, belysningen ser noe "kunstig" ut, og mye av dette skyldes at himmel er faktisk relativt klar og blå rett over stranden, noe som ikke kommer frem pga hvordan bildet er formatert/beskåret. Så hoved delen av lyset er faktisk "strø lys" fra himmelen, og ikke fra "sol strålen". Når det er sagt har Onkel helt rett; jeg har trukket ned intensiteten i "solen" for å understreke "strålene" gjennom skydekket.

Jeg skal tweak'e litt mer på bildet, samt kanskje legge ved et par uformaterte bilder for å vise hvordan det faktisk så ut den dagen :)

mvh

Thor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...