ThorBob Skrevet 28. september 2006 Rapporter Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Som en relativ n00b i hobbyen, kaster jeg meg ut i det med et bilde fra litt ruske-vær vi hadde her sist uke. Bilde er tatt med D-200 med 17-80 F/3.5-4.5, F5 1/160s, fanget i RAW, for så å få litt lettere tone-mapping (i Photomatix). Jeg antar bildet med hell kunne vært besåret, men hadde vannskelig for å fjerne noe av det deilige uværet :!: Innspill & kritikk mottas med takk (og litt frykt - hehe). Thor Endret 28. september 2006 av ThorBob Lenke til kommentar
katkus Skrevet 28. september 2006 Rapporter Del Skrevet 28. september 2006 Nå er jo ikke jeg noen proff, men jeg kan jo gi noen tilbakemeldinger som "amatør" . Jeg må si jeg likte bildet godt. Jeg syntes det var levende, bølgende virket ville og kraftfulle, og himmelen var deilig og tung, men med det vakre lyset som bryter det dystre. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. september 2006 Rapporter Del Skrevet 28. september 2006 enig. eneste "problemet" med det er at det ikke er noe gult lys fra horisonten frem til strandkanten Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 29. september 2006 Rapporter Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Det er et problem at det som åpenbart er lyskilden, hullet i skydekket, er mørkere enn mange av detaljene andre steder på bildet. Det ser fort unaturlig og fotoredigert ut. Men det skulle vel ikke være så vanskelig å fikse? Dra mellomtonene opp mot lyset i sky-delen, og øk fargemetningen litt etterpå. Uten tvil et bra utgangspunkt. Endret 29. september 2006 av Onkel Lenke til kommentar
ThorBob Skrevet 29. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2006 Tusen takk for tilbakemeldingene! Mht innspill på belysningen: Jeg er enig, belysningen ser noe "kunstig" ut, og mye av dette skyldes at himmel er faktisk relativt klar og blå rett over stranden, noe som ikke kommer frem pga hvordan bildet er formatert/beskåret. Så hoved delen av lyset er faktisk "strø lys" fra himmelen, og ikke fra "sol strålen". Når det er sagt har Onkel helt rett; jeg har trukket ned intensiteten i "solen" for å understreke "strålene" gjennom skydekket. Jeg skal tweak'e litt mer på bildet, samt kanskje legge ved et par uformaterte bilder for å vise hvordan det faktisk så ut den dagen mvh Thor Lenke til kommentar
ThorBob Skrevet 29. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2006 Legger ved et relativt uformatert bilde tatt i samme omgang som det andre, det viser "lykildene" litt bedre kanskje. mvh Thor Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 29. september 2006 Rapporter Del Skrevet 29. september 2006 Bildet minnet meg om filmen The day after Tomorrow. Vet ikke hvorfor, men fikk bare et dystert inntrykk av bildet. Synes den dystre stemningen tok litt overhånd, så jeg likte ikke bildet spesiellt godt. Men, kanskje det er poenget å få fram den dystre stemningen. Lenke til kommentar
ThorBob Skrevet 30. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. september 2006 Joda, enig med deg om det dystre. Men, det må sies at været var relativt dystert den dagen :!: Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 1. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2006 Fint bilde. Likte den dystre stemninga! Lenke til kommentar
ThorBob Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2006 Fint bilde. Likte den dystre stemninga! 6975304[/snapback] Mange takk! Thor Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 7. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2006 Likte bildet nr 1 veldig godt, kan du legge det ut i større oppløsning? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2006 Synes den dystre stemningen tok litt overhånd, så jeg likte ikke bildet spesiellt godt. 6964605[/snapback] Bilete er dystert ja, men kvifor skal det være negativt? Synest det var eit veldig fint bilete, gjorde seg best etter redigeringen. Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 7. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2006 Hva menes med tone mappet? Har det noe med HDR eller er jeg helt på jordet nå? Har PS CS2 tonemappingsfunksjon? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 7. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2006 Mulig å få det i en større oppløsning, 1024? Veldig pent bilde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå