Steelhead Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Hei Jeg er fersk eier av en 2004 Vectra stasjonsvogn. Den har montert to tåkebaklys med pærer og det hele men bare det venstre er koblet til. Jeg antar det høyre er for det engelske markedet? En kan jo ikke få for mye lys bak på bilen, det dukker jo før eller siden opp biler bak med for høyt stillte nærlys. Kan jeg strekke ledning fra venstre side og koble til det høyre? Lednigene for lysene er samlet i en plugg på hver side (inni bakluken) men den høyre pluggen har én ledning mindre enn venstre. Vil dette forvirre "hjernen" i bilen? Alle pærer (untatt skiltlys) er 21W og bilen regulerer selv strømstyrken til de ulike pærer slik at f.eks. bremselys lyser sterkere enn baklys. Det er ennå noen mnd. garanti igjen, Opel blir vel litt gretten hvis jeg gjør dette! Er det andre bilmodeller som har tilsvarende, to lykter men bare den ene i bruk? Takk for svar... Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Alle biler har vel kun et lys i bruk orginalt, såvidt jeg har opplevd. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Citroën BX har to lykter, men på den ene er ledningen kuttet. Koplet den sammen igjen og har nå to tåkelys bak. Jeg mener å huske at pappas Xantia har to lyd originalt, men er mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 På mange nyere biler så er tåkelys seksjonen på den høyre siden støpt igjen, ikke i bruke eller så har seksjonen på høyre side funksjon som ryggelys. Det er mange som drar en ledning til høyre siden får å få lys i begge tåkelysene (der det er mulig) , men om denne ene ledningen tåler 42w belastning er en annen ting, dagens ledningsnett i bilene er ikke overdimensjonert slik det var før, det er en mulighet for at sikringen kan gå. Hvor vidt du ønsker å koble det slik er opp til deg men jeg vil ikke anbefale det. Lenke til kommentar
Steelhead Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Takker for raske og utfyllende svar, det blir vel til at jeg uansett venter til garantitiden utløper. Syns bare det ser litt rart ut med et komplett lys som ikke virker...men jeg kan jo ha pæren stående som en reserve Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 På min mondeo er det to vanlige rød lys til vanlig på hver side, hvorav to av de er med doble pærer så jeg har to autostradalys bak som standard Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Sikker på at det er pære der? På min Astra-G stv ser det ut som om det er pære i plassen for "tåkebaklys" på høyre side, men det er bare en avstøpning i plasten som ligner på en pære.... Lenke til kommentar
Steelhead Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Er ganske sikker. Ellers er det en utrolig bra kopi, med glødetråd og det hele. ;-) Jeg har hatt ute pæren, den står i en vanlig holder som tas ut av lykten ved pæreskift. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 He-he! Dersom det ser ut som en pære, lukter som en pære og smaker som en pære, så er det mest sannsynlig en pære! Da forstår jeg grunnen til at min Astra var billigere enn en Vectra, sistnevnte har ekte pære i det tåkebaklyset som ikke brukes. Jeg gjetter på at denne pæra er 15 W? Dersom du kobler til pæren på høyre side, vil du få en belastning på ledningen på 30 W, som med 12 V vil si ca 2,5 A. Nå vet jeg ikke hvilket kvadrat det er på kablingen fra rele til baklys på Vectra, men 2,5 A kan man få gjennom alt som er tykkere enn en sytråd.... Dersom kvadratet på kabelen er 0,5 mm2 eller mer, går dette fint. Det er jo vanlig å koble begge bremselysene for tilhenger fra samme bremselys i bilen, og med henger vil det da trekkes 1 x 15 W i bilen + 2 x 15 W på tilhengeren fra den bremselyskursen man har koblet til, og det er ikke noe problem (Viktig unntak: Nye biler med databuss.....). Dersom ledningen til tåkebaklyset har samme kvadrat som den til bremselyset, burde du trygt kunne gjøre dette. En annen ting (en helt annen diskusjon): Jeg ser behovet for tåkebaklys i land med høyere tillatt hastighet enn i Norge. For eks i Tyskland, hvor man kan komme i tåke i 200, og tar igjen en annen bil som kjører i 30, er det greit å få varsel av tåkebaklyset på denne, som man ser før man ser baklysene. I Norge, derimot, hvor variasjonen i hastighet er mye mindre, synes jeg at tåkebaklys mest er til irritasjon, spesielt fordi det misbrukes som det ofte gjøres. Dersom man kjører i tett og saktegående kø er tåkebaklys meningsløst og til stor irritasjon for den som kommer bak. Fornuftig bruk er greit, og da tillater kjøretøyforskriftene både 1 og 2 tåkebaklys, men som vi alle ser, er jo veiene våre fulle av "idioter" som enten ikke har funnet bryteren for å slå av tåkebaklyset (gammel bil), eller setter det på før hver tur fordi det er så kult med den gule lampen i dashbordet (eller av andre grunner jeg ikke har fått meg meg.....). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå