Gå til innhold

Problemer med "recovery" av harddisk

håvard87

Anbefalte innlegg

Hei!

For en stund siden slo en PATA-Harddisk jeg har her seg vrang, og nektet å la seg lese uten å formatere først. Det rare er at den viser en FAT16-partisjon som bare er 32GB, når partisjonen på disken egentlig vel skal være NTFS og hele harddisk-kapasiteten (altså 250GB). Det jeg nå driver å sliter med er å gjenopprette filene som ligger på disken over på en annen harddisk, noe som i utgangspunktet ikke skulle være noe problem iog med at harddisken ikke har kræsjet eller lignende - den ble bare litt vrang å browse etter at jeg byttet IDE-kabel.

Det jeg egentlig lurer på er; hvordan kan jeg få gjenopprettingsprogrammet mitt til å gjenopprette hele harddisken ikke bare den partisjonen som er 32GB? I recovery-programmet mitt vises nemlig bare den 32GB-partisjonen som jeg forøvrig aldri har laget.

Beklager dårlig formulering. Håper dere forstår og kan hjelpe meg. Noe dere lurer på eller vil ha utdypet bare spør.

Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

For en stund siden slo en PATA-Harddisk jeg har her seg vrang, og nektet å la seg lese uten å formatere først. Det rare er at den viser en FAT16-partisjon som bare er 32GB, når partisjonen på disken egentlig vel skal være NTFS og hele harddisk-kapasiteten (altså 250GB). Det jeg nå driver å sliter med er å gjenopprette filene som ligger på disken over på en annen harddisk, noe som i utgangspunktet ikke skulle være noe problem iog med at harddisken ikke har kræsjet eller lignende - den ble bare litt vrang å browse etter at jeg byttet IDE-kabel.

Det jeg egentlig lurer på er; hvordan kan jeg få gjenopprettingsprogrammet mitt til å gjenopprette hele harddisken ikke bare den partisjonen som er 32GB? I recovery-programmet mitt vises nemlig bare den 32GB-partisjonen som jeg forøvrig aldri har laget.

Beklager dårlig formulering. Håper dere forstår og kan hjelpe meg. Noe dere lurer på eller vil ha utdypet bare spør.

Håvard

6957638[/snapback]

Jeg vet ikke noe særlig om dette, men samboeren min hadde ett slikt problem en gang.

Han måtte levere disken til ibas for å gjenopprette det og det kostet 30000 kr..

sjekk på www.ibas.no

Lenke til kommentar
For en stund siden slo en PATA-Harddisk jeg har her seg vrang, og nektet å la seg lese uten å formatere først.

Så du formatterte disken etter at den slo seg vrang, er det riktig fortstått?

Det rare er at den viser en FAT16-partisjon som bare er 32GB, når partisjonen på disken egentlig vel skal være NTFS og hele harddisk-kapasiteten (altså 250GB).

Det kommer vel an på hva du valgte da du formatterte disken ...

(Er ikke sikker på om jeg har helt fått med meg hva du sier her.)

Var det filer på en 250GB NTFS-partisjon (dvs. hele disken) før den slo seg vrang?

Det jeg nå driver å sliter med er å gjenopprette filene som ligger på disken over på en annen harddisk, noe som i utgangspunktet ikke skulle være noe problem iog med at harddisken ikke har kræsjet eller lignende - den ble bare litt vrang å browse etter at jeg byttet IDE-kabel.

Vær klar over at det finnes 2 slags kabler (minst) til PATA harddisker. De gamle brukte 40-tråders kabler, mens de nye bruker 80-tråders kabler. Hvis disken krever 80-tråders kabler kan du få upålitelige overføringer med en 40-tråders kabel.

6957638[/snapback]

Jeg vet ikke hva slags gjenopprettingsprogram du bruker, så her har jeg ikke stort å bidra med. Men jeg ville sjekke ut det med kabelen først.

Det er et verktøy som heter TestDisk som kanskje hjelpe deg med å "gjenoppdage" partisjonen på disken din. Jeg har aldri hatt bruk for det selv - heldigvis -, men jeg har det liggende klart i tilfelle ...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

For en stund siden slo en PATA-Harddisk jeg har her seg vrang, og nektet å la seg lese uten å formatere først.

Så du formatterte disken etter at den slo seg vrang, er det riktig fortstått?

Nei, jeg har ikke formatert den enda.

Det rare er at den viser en FAT16-partisjon som bare er 32GB, når partisjonen på disken egentlig vel skal være NTFS og hele harddisk-kapasiteten (altså 250GB).

Det kommer vel an på hva du valgte da du formatterte disken ...

(Er ikke sikker på om jeg har helt fått med meg hva du sier her.)

Var det filer på en 250GB NTFS-partisjon (dvs. hele disken) før den slo seg vrang?

Som sagt har jeg ikke formatert enda. Ja, det var filer på hele disken før, altså bare en partisjon på 250GB. Etter at jeg byttet den kabelen står det FAT16-partisjon på 32GB. Greia er at jeg ikke har problemer med å gjenopprette disse 32GB'ene, men jeg vil gjerne gjenopprette hele disken.

Det jeg nå driver å sliter med er å gjenopprette filene som ligger på disken over på en annen harddisk, noe som i utgangspunktet ikke skulle være noe problem iog med at harddisken ikke har kræsjet eller lignende - den ble bare litt vrang å browse etter at jeg byttet IDE-kabel.

Vær klar over at det finnes 2 slags kabler (minst) til PATA harddisker. De gamle brukte 40-tråders kabler, mens de nye bruker 80-tråders kabler. Hvis disken krever 80-tråders kabler kan du få upålitelige overføringer med en 40-tråders kabel.

Jeg hadde en gammel kabel før (ca. 3 år gammel, vet ikke om det da kanskje er en slik 40-tråders kabel?) og byttet til en nyere. Mulig dette er årsaken til at disken ønsker å bli formatert? Jeg prøvde forøvrig å bytte tilbake til den gamle kabelen uten positivt resultat.

6957638[/snapback]

Jeg vet ikke hva slags gjenopprettingsprogram du bruker, så her har jeg ikke stort å bidra med. Men jeg ville sjekke ut det med kabelen først.

Det er et verktøy som heter TestDisk som kanskje hjelpe deg med å "gjenoppdage" partisjonen på disken din. Jeg har aldri hatt bruk for det selv - heldigvis -, men jeg har det liggende klart i tilfelle ...

6957771[/snapback]

Kanskje å slette den partisjonen på 32GB vil løse saken? For da vil vel hele harddisken vises som RAW og det vil være mulig å gjenopprette alt?

Endret av håvard87
Lenke til kommentar

Vel, disken er ikke formattert, den har bare blitt litt rar i hodet sitt og tror den er noe annet enn den brukte å være.

Hvis jeg skal gjette vilt, kan det hende at det er en partisjonstabell som har blitt korrumpert av en eller annen grunn. (Bad karma?)

Innholdet i tabellen sier nå at du har en 32GB FAT16-partisjon.

Kan du lese noe som helst fra denne partisjonen? Ser du filer osv.? (Det ville vel overraske meg.)

Jeg vet ikke om TestDisk e.l. programmer klarer å reparere partisjonstabellen (- hvis det er det det heter -) utfra de strukturene de kan lese fra disken. Tabellen er jo feil (antar jeg), så de må finne denne informasjonen på annen måte.

Jeg tror ikke jeg ville forsøke å slette 32GB-partisjonen først. Heller prøve å se om den kan "resettes" tilbake til 250GB NTFS. v.h.a. TestDisk.

Hvis TestDisk klarer å fikse partisjonstabellen, så ville det ikke overraske meg om alle filene kom til syne igjen av seg selv ... Hvis den ikke klarer å fikse partisjonstabellen, så har den sannsynligvis ikke ødelagt fildata i forsøket, dermed har du ikke så mye å tape på å gjøre et forsøk.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror de fleste File recovery-programmer krever at man opererer på en kjent, frisk partisjon, og at det bare er filene som er vekk. Slettet ved et uhell e.l.

Lenke til kommentar
Vel, disken er ikke formattert, den har bare blitt litt rar i hodet sitt og tror den er noe annet enn den brukte å være.

Hvis jeg skal gjette vilt, kan det hende at det er en partisjonstabell som har blitt korrumpert av en eller annen grunn. (Bad karma?)

Innholdet i tabellen sier nå at du har en 32GB FAT16-partisjon.

Kan du lese noe som helst fra denne partisjonen? Ser du filer osv.? (Det ville vel overraske meg.)

Jeg vet ikke om TestDisk e.l. programmer klarer å reparere partisjonstabellen (- hvis det er det det heter -) utfra de strukturene de kan lese fra disken. Tabellen er jo feil (antar jeg), så de må finne denne informasjonen på annen måte.

Jeg tror ikke jeg ville forsøke å slette 32GB-partisjonen først. Heller prøve å se om den kan "resettes" tilbake til 250GB NTFS. v.h.a. TestDisk.

Hvis TestDisk klarer å fikse partisjonstabellen, så ville det ikke overraske meg om alle filene kom til syne igjen av seg selv ... Hvis den ikke klarer å fikse partisjonstabellen, så har den sannsynligvis ikke ødelagt fildata i forsøket, dermed har du ikke så mye å tape på å gjøre et forsøk.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror de fleste File recovery-programmer krever at man opererer på en kjent, frisk partisjon, og at det bare er filene som er vekk. Slettet ved et uhell e.l.

6958016[/snapback]

OK. Igjen tusen takk for svar. Skal gjøre et forsøk med TestDisk.

Fant ut at det var en 40-tråders kabel jeg brukte før, og ja, den nye jeg byttet til har 80. Så da vet jeg ihvertfall årsaken til at den slo seg vrang.

Lenke til kommentar

1. Jeg ville nok bruke 80-tråders kabelen, ja.

2. "The following partition can't be recovered."

- Det høres unektelig lite positivt ut. "Sterkt suboptimalt", som en sa det.

Men den er jo inne på noe - "The disk seems too small" osv.

Det nevnes noe om jumpere - en ny & stor harddisk kan "kastreres" for bruk på et gammelt hovedkort som ikke takler disker >32GB. Det gjøres ved å sette en "jumper" inn på de pinnene der du velger Master/Slave/CS-konfigurasjon.

Er det mulig at en slik jumper har sneket seg inn på disken din?

(En vel drøy practical joke, synes jeg.)

Jeg begynner å gå tom for (gode) ideer her ...

Lenke til kommentar

Jeg hadde nettopp samme problemet som deg, og fikk litt panikk.

Men plutselig fikk jeg bønnesvar fra oven, og fant ut hva som var problemet. Noen disker bruker samme jumper for å sette til slave og til å sette den til 32gb-modus.

Jeg fjernet jumperen bakpå, som var innstilt til slave, og poff så virket alt 100% igjen =)

det kan jo hvertfall være et forsøk å bytte litt på master-slave innstilllingene bakpå disken, om du ikke allerede har gjort det.

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...