Gå til innhold

"Oslofolk" mangler alminnelig høflighet.

Anbefalte innlegg

Se over, spør meg og jeg gir fra meg plassen, jeg er ikke lysten på overhøvlinger fra eldre som føler seg stemplet som fysisk svake.

Utrolig dårlig unnskyldning for å slippe å være høflig, jeg har bare møtt en slik sinnatag en gang. Jeg mener selvsagt ikke at man skal reise seg for enhver med grått hår, men å aldri gjøre det finnes det ikke noen god unnskyldning for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, kjenner meg ikke så veldig igjen, egentlig.

Det var du som skrev hvordan du oppfører deg, jeg forklarte bare hvorfor det er lite omtenksomt. Når det gjelder prøving av tøy hadde jeg ikke tenkt på at det gikk ann å bare la det ligge igjen i prøverommet en gang. Selvsagt henger man det tilbake, fortrinnsvis brettet på riktig måte.

Det var ikke retta mot deg, var retta mot det med at folk i Norge generelt er uhøflige, og jeg kjenner meg ikke igjen som en slik person (heldigvis, men det er mange der ute som skulle gått på et dannelseskurs) :D

Lenke til kommentar

Ja, det er nok sant at mange nordmenn mangler allminnelig høflighet.

Et glimrende eksempel fra forumet her:

Husker engang tre tullinger satt bak med på kinoen, de sa eksempel: se hva som skjer nå osv. Fortalte liksom hva som skjedde før det skjedde.

Jeg reiste meg opp og sa ordrett: "Hører jeg et ord til fra deg skal jeg sverge på at jeg brekker nesa di og så angriper jeg de to stygge vennene dine"

Shit det ble stille as HAHAHA

Lenke til kommentar

Å skille seg ut er tydeligvis en skam i enkelte kretser. Det er på en måte ikke "kult" å gi fra seg plassen, si hei til folk i kassa, si hadet, si (nei) takk til kviteringen osv osv. Sier sorry om jeg dulter borti noen (føler meg ikke komfertabel med "beklager") og lignende.

Selv så er jeg sikkert ikke av de høfligste, men jeg prøver i det minste, og mange har det ikke lett på den biten. Ubehagelige situasjoner som du må avgjøre kjapt ang. hva og hvor du skal gjøre av deg.

Lenke til kommentar
når vi er et av verdens tryggeste og rikeste land, og mesteparten av den grove kriminaliteten begås av utlendinger og innvandrere.

Det kan du ikke mene. "Innvandrere i Norge utgjør per 2007 8,9 % av befolkningen i Norge, eller 415 000 personer."* Hvis det du påstår er riktig vil det si at det er over 11 ganger større sjanse for at en innvandrer gjør et lovbrudd en at en nordmann gjør det. Høres ikke helt riktig ut i mine ører.

*Sitat fra Wikipedia (link).

Lenke til kommentar
Eg sitter ALLTID med mindre noen spør om plassen. Det kalles å folkeskikk.. å spørre istedetfor å forvente å få sitte.

Hvis du mener det er folkeskikk å kreve at en skrøpelig gammel dame skal måtte spørre om plassen til andre er du fullstendig ute av sync med hva de fleste vil synes er skikk og bruk. Det er selvsagt ingen som har lyst til å spørre om andre folks plasser, og derfor forventes det at man flytter seg uoppfordret. Hvis du begynner å lage dine egne regler vil du ikke oppfattes høflig, selv om du mener du er det.

Jeg mener f.eks. at all denne takkingen og bukkingen og konstante smilingen de har i f.eks. USA bare er slitsom, og at folk heller burde prøve å være generelt hjelpsomme og omtenksomme når det er nødvendig. Det ser ikke ut til å være så uvanlig for nordmenn, men det er det som gjør at utlendinger oppfatter oss som uhøflige.

Lenke til kommentar
Eg sitter ALLTID med mindre noen spør om plassen. Det kalles å folkeskikk.. å spørre istedetfor å forvente å få sitte.

Hvis du mener det er folkeskikk å kreve at en skrøpelig gammel dame skal måtte spørre om plassen til andre er du fullstendig ute av sync med hva de fleste vil synes er skikk og bruk. Det er selvsagt ingen som har lyst til å spørre om andre folks plasser, og derfor forventes det at man flytter seg uoppfordret. Hvis du begynner å lage dine egne regler vil du ikke oppfattes høflig, selv om du mener du er det.

Det var da voldsomt så moraliserende. Om man skal respektere eldres flauhet eller uvilje til å be om en sitteplass, så må man jammen respektere yngres flauhet eller uvilje til å gi dem en uoppfordret.

Forskjellige tider og land har forskjellige standarder for høflighet, så det blir også feil å sammenligne med andre land eller "gamle dager" uten å ta det med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt så moraliserende. Om man skal respektere eldres flauhet eller uvilje til å be om en sitteplass, så må man jammen respektere yngres flauhet eller uvilje til å gi dem en uoppfordret.

Jeg flytter meg uoppfordret nettopp fordi jeg ville synes det hadde vært drittflaut å sitte og egoistisk holde på plassen jeg har når det er opplagt at det er noen andre som trenger den. Det er slik det forventes at man gjør det om man skal følge norske "regler" for høflighet, og for folk som har forstått dem er det alternativene som er flaue.

Forskjellige tider og land har forskjellige standarder for høflighet, så det blir også feil å sammenligne med andre land eller "gamle dager" uten å ta det med i betraktningen.

Det er omtrent det jeg skrev i delen du kuttet bort. Kulturell høflighet som å si "De" har vi sluttet med, men det jeg vil kalle logisk høflighet, som å flytte seg for folk som trenger plassen mer, har ikke noe med kultur å gjøre. I noen kulturer kan det sikkert være en kulturell regel at man må spørre, selv om jeg ikke kan si jeg har hørt om det.

Lenke til kommentar

Jeg flytter meg uoppfordret nettopp fordi jeg ville synes det hadde vært drittflaut å sitte og egoistisk holde på plassen jeg har når det er opplagt at det er noen andre som trenger den. Det er slik det forventes at man gjør det om man skal følge norske "regler" for høflighet, og for folk som har forstått dem er det alternativene som er flaue.

Sist gang jeg spurte en eldre dame, jeg vil tippe hun var ca 70, om hun ville sitte så fikk jeg en overhaling uten sidestykke. Det er ikke første gangen heller, men det er definitivt den siste. Jeg spør ikke lenger eldre om de vil sitte, hvis noen spør så er det greit, men jeg er lei av å få kjeftet huden full fordi jeg prøver å være hyggelig og omtenksom.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Tror du hun hadde løpt etter deg og kjeftet på deg hvis du bare hadde flyttet deg? Jeg hadde uansett ikke brydd meg, siden det hadde vært hun som var uhøflig.

Nei, men jeg har ikke behov for å utsette meg for de eldres vrede flere ganger. Vil de ha plassen min så kan de spørre om den, så slipper de at jeg pirker borti selvfølelsen deres. De eldre har tydligvis ett stort problem med at de blir eldre, men de skal for all del ikke oppfattes som så skrøpelige at de ikke klarer å stå på bussen, men hvis en ung herremann spør om de vil sitte så blir de forbanna!

Lenke til kommentar
Det er omtrent det jeg skrev i delen du kuttet bort. Kulturell høflighet som å si "De" har vi sluttet med, men det jeg vil kalle logisk høflighet, som å flytte seg for folk som trenger plassen mer, har ikke noe med kultur å gjøre. I noen kulturer kan det sikkert være en kulturell regel at man må spørre, selv om jeg ikke kan si jeg har hørt om det.

Det er da logisk å be om en plass om du virkelig trenger en? Jeg er ikke synsk, aner ikke hvilken helstetilstand tilfeldige folk på bussen har.

Lenke til kommentar
Det er da logisk å be om en plass om du virkelig trenger en? Jeg er ikke synsk, aner ikke hvilken helstetilstand tilfeldige folk på bussen har.

Det er vanligvis veldig lett å se på måten folk går og holder seg fast på om de vil ha problemer med å holde seg oppreist ved en brå brems. Ser de friske og sterke ut er det selvsagt ikke noen grunn til å flytte seg bare fordi de er eldre enn en selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...