Gå til innhold

Derfor kan Quad-Core bli moro


DesertGlow

Anbefalte innlegg

Tror jeg går for 16 "kjerner"!

Hovedkortet har 4 CPU sockets så da kan du bare koble til en quad-core i hver socket! :)

6962810[/snapback]

 

Quadcore Opteron-prosessorer?

 

Nei, det spørs nå om spill kommer til å skalere bra med noe særlig over fire kjerner på noen år. Flertrådede spill er relativt nytt, og skal man klare å dele opp et spill noe særlig mer må man rett og slett designe teknologien med tanke på dette helt fra børjan. Det hadde selvfølgelig vært morsomt dog :)

 

Litt mer ontopic:

 

Alan Wake ser helt fantastisk ut, og jeg gleder meg noe helt ekstremt til spillet. Spørsmålet er om jeg klarer å skrape sammen nok penger til en ny PC med det første :)

 

Det hadde vært en drøm å kunne spille dette på en splitter ny Kentsfield med et par R600-kort i tospann og en 24" widescreen-skjerm. Noen som har lyst til å donere bort litt penger til «CAT-scan trenger ny PC»-fondet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gir også meg baktanker vedrørende mitt kommende system som jeg har en tråd om HER (stikk gjerne innom og kommenter). Er det virkelig verdt å vente på dette? Det ser virkelig flott ut, men det jeg er inne på her er den evig lange diskusjonen om det virkelig er verdt å sette ting på vent fordi det kommer nye bedre ting en gang i fremtiden. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Hvis du tar en titt på denne videoen, så vil du fort forstå potensialet av Quad-Core-prosessorer. Det er snakk om ekstremt mye prosesseringskraft i en Kentsfield.

 

Problemet er selvsagt at det ikke finnes applikasjoner som klarer å gjøre det man ser på tech-demonstrasjoner, så den reelle nytteverdien er nok dessverre tvilsom i spill.

6956712[/snapback]

 

Jeg skal kjøpe meg en Quadro fordi den vil gi betydelige ytelsesforbedringer til rendring av 3D-grafikk i forhold til en 2 kjerners prosessor. Jeg bruker også enkelte spill som kan utnytte alle kjernene (les: sjakkprogrammer). Dessuten vil en firekjerners prosessor komme til nytte ved kjøring av flere tunge programmer samtidig (på tide å skaffe seg 8 GB RAM kanskje...).

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er om de klarer å skalere disse motorene noe særlig oppover. Det som ser ut til å være tendensen nå er flere kjerner fremfor høyere hastigheter på enkeltkjerner. Det betyr at det er utrolig viktig å ha en motor i bunn som skalerer veldig bra med antall kjerner.

 

Hvordan man skal skille ut spille i 20-30-40 prosesser på en effektiv måte er jo det som virkelig blir utfordringen. Det kan nok blir relativt vanskelig.

6957980[/snapback]

 

raytracing.. når flere cores begynner å bli standard kan jeg tenkte meg det begynner å komme raytracing 3d motorer.

 

Vi har tyna alt vi kan ut av de 3d systemene vi bruker nå, og bruker masse hacks for å generere soft shadows etc, i raytracing trenger man ikke det. Raytracing krever mye mere resursjer, MEN skalerer vilt bra.

Lenke til kommentar

3DMark er laget for å utnytte alle kjernene i CPU-testen, men det betyr ikke at det er triviellt eller mulig å benytte alle kjernene like effektivt i spilltestene i 3DMark eller ennå bedre: i tester av ekte spill.

 

En annen ting er at det ryktes av Intel har hatt tilgang til kildekoden for 3DMark og optimalisert den for sine prosessorer. Da kan man jo begynne å lure på hvor reellt resultatene er. Dersom ryktene stemmer, noe som slett ikke er sikkert.

Lenke til kommentar
Kjekt at dem bruker en core til physics, så man slipper og kjøpe no ekstra kort for det. Masser kjerner blir brukt til noe fornuftig  :D

6962664[/snapback]

Kjipt om fysikken skal snegle seg av gårde på en firekjernet CPU hvis det i stedet for kan gå massivt parallellt på en brikke som er beregnet for sånt. (Og dermed oppnår omtrent 20-200 ganger så god fysikkytelse)

6978910[/snapback]

The game will use a separate processing thread dedicated to physical calculations. Since Remedy is using Havok, there is no support for Ageia PhysX cards, so all the physical calculations are done using the CPU. Markus has explained that a normal Core 2 Quad will use 80% of one core for physical calculations.
Lenke til kommentar

I så fall er fysikken svært begrenset i forhold til hva en PPU eller en GPU ville klart. Kanskje begrenset til f.eks 100 objekter i bevegelse. Dessuten vil det jo ikke spille noen rolle om fysikken bruker 80% av 1 av 4 kjerner enn om den bruker 80% av 1 av 2 kjerner forutsatt at resten av trådene ikke bruker opp mer kraft.

 

Hvis fysikkmotoren i spillet hadde vært optimalisert for PPU eller GPU så kunne man fått 20-200 ganger høyere detaljnivå på fysikken uten at ytelsen blir dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...