Gå til innhold

Kjøring på rødt lys


duottar

Anbefalte innlegg

La oss si at du kommer til et lyskryss hvor det er rødt lys. Du ser ingen andre trafikanter og det er god sikt alle veier. Ville du ha kjørt videre eller ventet til det skiftet til grønt?

 

Jeg ville gjerne ha kjørt videre der det er god oversikt, men da risikerer jeg å få bot for kjøring mot rødt lys hvis politiet ser meg/ligger bak meg. Og jeg forstår det slik at politiet ELSKER å pirke på sånne "feil".

 

Hvorfor kan man ikke ut fra egen vurdering ta slike avgjørelser? Hvorfor må man på punkt og brikke følge alle regler. Jeg synes at det blir noe "barnehage-" aktig å ikke å kunne ta slike avgjørelser selv hvor man åpentlyst kan ta de.

Endret av Liar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man kunne bøye lovverket når det gjelder kryssing på rødt lys, så ville det ha vært mange flere ulykker rundt omkring i landet. Vi mennesker er generelt dårlige til å ta 100% riktige avgjørelser. En vei kan se tomt ut, men man vet aldri hva som vil komme de sekundene etter. Derfor syns jeg at man ikke skal kjøre på rødt lys uansett om det er klart eller ikke. Er det så farlig å vente litt?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters innlegg her,det er selvfølgelig helt individuelt om man vil kjøre på rødt eller ikke. Personlig ville jeg ikke ha gjort det. Om "Politiet elsker å pirke på sånne feil"? Det er en trafikkforseelse som de aller fleste av oss som ferdes i trafikken er grundig klar over er ulovlig. Men selvfølgelig,det finnes de som tror de er hevet over enhver lov,til ergelse og ikke minst fare for de andre som faktisk klarer å følge lover og regler som er satt.Barnehage-mentaliteten tilhører de som ikke forstår dette.

Lenke til kommentar
La oss si det kommer en inn i krysset og ser han har grønt lys. Han kjører alt for fort, noe som gjør at du ikke ser han. Hva da?

6956123[/snapback]

 

 

da har du ikke sett godt nok etter...

6956260[/snapback]

Hvis du skal få sett godt nok etter, må du jo bremse ned alikevel.

Hvorfor ikke da bare vente de få sekundene det tar til det blir grønt?

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd å stå alene på rødt i et stort lyskryss med scooter.

Problemet var at den var for lett for sensorene i bakken, så jeg bare kjørte da jeg så det ikke kom noen biler.

6956112[/snapback]

 

Så du vet at trafikklysene der du bor har sensorer i bakken? Hvordan vet man hvor det er trafikklys som har sensor eller ikke? Det er ikke alle trafikklys som har vel?

 

EDIT: Og uansett vil vel et trafikklys gi grønt lys selv om den ikke merker noe på sensorene? Etter det jeg har hørt brukes slike sensorer bare til å regulere intervaller for grønt og rødt lys. Dvs at hvis sensorene "merker" at det er mye aktivitet i en retning og liten/ingen aktivitet i en annen retning, vil den ha lengre grønt lys der det er mest aktivitet. Men den vil aldri stenge helt av for grønt lys i en bestemt retning. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Beklager om det ble så mange dumme spørsmål :) Men greitt å få det oppklart

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg har opplevd å stå alene på rødt i et stort lyskryss med scooter.

Problemet var at den var for lett for sensorene i bakken, så jeg bare kjørte da jeg så det ikke kom noen biler.

6956112[/snapback]

Hadde selv dette problemet da jeg kjørte moped og motorsykkel. Jeg måtte hoppe på mopeden rett over sensoren for at det skulle bli grønt. Hvis ikke måtte jeg pent vente på at det skulle komme bil bak, eller kjøre på rødt.

 

Med motorsykkelen holdt det å bremse litt kraftig akkurat på sensoren.

Lenke til kommentar

Tror sensorene vanligvis har følere som ser etter metall, ikke vekt, siden det kan bli problematisk om vinteren når det er mye/tung snø og is. Uansett blir problemet det samme for små kjøretøyer. Merket det også mens jeg kjørte moped, men med motorsykkel har det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar

Ja, det med moped/scootere og sånne trafikklys er og blir et problem. Er det mye trafikk er det ikke noe problem da de andre bilene vil utløse sensorene, men er du alene en natt foran lyset med scooteren din så kan du oppleve at det aldri blir grønnt og det er ikke en eneste annen bil å se. Da må du nesten bare kjøre når du ser at det er helt klart (du har vikeplikt for alle) :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...