834HF42F242 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Tja, hvis du kjører litt gråtone på teksten, så ser det bra ut. Brødteksten her er vel ikke vanskelig å lese? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Anbefaling relatert til brukervennlegheit: Kjøp Steve Krugs bok "Don't Make Me Think!". 6959904[/snapback] Genial bok, som jeg endelig har gjort meg ferdig med å lese Du får den tilbake snart Finnes mange gode bøker om slikt, The Art And Science of Web Design av Jeffery Veen har jeg kjøpt, denne er hovedsaklig om web design men det handler også om å gjøre designene dine tilgjengelige og oversiktelige Har ikke lest denne ferdig men jeg liker det jeg har lest hittil Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Pass på å alltid ha samme tekst som alt-tekst som i bildet hvis du bruker bildet som en meny-knapp. Hvis ikke, ha en passende beskrivelse som alt-tekst. Og dessuten: Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Husk at universalt design og tilgjengelighet ikke bare gjelder blinde/svaksynte, men ALLE. Så designet er veldig viktig også. Ikke lag navigasjon eller aspekter ved siden som kunn kan utnyttes ved javascript, css, eller annet aktivert. Dette skal være en ekstra bonus til de som har det. Husk "Perceived Affordance", ikke la noe ligne en link hvis det ikke er det. Linker er blå og understrekede. Hvis du ikke har det, ikke bruk blå og/eller understreking på noe annet som ikke er link. Ikke bruk linker der det kun står "Les mer.." e.l. Bruk pene URL'r(Se enden, ikke noe URI her i gården) Kan ikke nevnes for ofte, Frames er the spawn of all evil! Edit: Finnes ingen konkrete regler, man må få forståelse med tiden. Så lese artikler er veldig viktig. Jacob Nilsen's http://www.useit.com/alertbox/ er en fin kilde Men finnes mange andre man også må lese, ikke ta en kilde for gitt og lese som en bibel. Endret 2. oktober 2006 av orsus Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 At koden validerer betyr ikke at den fungerer i alle nettlesere, det er for eksempel bedre at koden ser bra ut i IE enn at koden validerer, tross alt er er det utseendet og ikke koden 99% av nettets brukere er interresert i. Nettsider som påstår at jeg har for gammel nettleser når jeg bruker opera 9 besøker jeg aldri igjen... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Ja, det gir jo mening. Pleier du ofte se bøker med innholdsfortegnelse før innholdet begynner? 6960797[/snapback] Ja? De fleste bøkene jeg har, har innholdsfortegnelse før innholdet/hoveddelen, altså som en del av tittelarket i boka (som regel side 5 faktisk).. Mulig alle mine bøker er unormale, men jeg vil nå påstå at det er ganske vanlig, OG brukervennlig. Tror du skal ha rimelig dårlig båndbredde for at det tar 20 sekunder for å laste en liste med ti punkter. Da støtter jeg heller svaksynte, blinde og de som surfer med CSS skrudd av. 6962015[/snapback] Det vil jo bli en avgjørelse som bør bli tatt på bakgrunn av tall og statistikk fra de besøkende. Ser man at man har mange besøkende som er blinde/svaksynte/talenettleser, vil selvsagt meny før innhold være logisk, men har man minimalt med slike brukere, og heller har veldig mange brukere som har lav båndbredde og siden har mye grafikk (ikke at det er noe ideell kombinasjon, men sett at eksempelet er slik), så vil vel innhold før meny kunne forsvares..? Tja, hvis du kjører litt gråtone på teksten, så ser det bra ut. Brødteksten her er vel ikke vanskelig å lese? 6980061[/snapback] Dersom du kikker litt på den siden, og på innlegget til Arve (spesielt den delen som står i kursiv), så ser du at det der et svart/grått på hvitt, og ikke hvitt på svart, som Arve påpekte at var forferdelig. Ikke akkurat tilgjengelighet, men brukskvalitet; http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html Endret 2. oktober 2006 av Marvil Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Ja, det gir jo mening. Pleier du ofte se bøker med innholdsfortegnelse før innholdet begynner? 6960797[/snapback] Ja? De fleste bøkene jeg har, har innholdsfortegnelse før innholdet/hoveddelen, altså som en del av tittelarket i boka (som regel side 5 faktisk).. Mulig alle mine bøker er unormale, men jeg vil nå påstå at det er ganske vanlig, OG brukervennlig. Ja, derfor meny'en burde stå før innholdet Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hihi, var egentlig jeg som hadde skrevet feil; så E1D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå