Gå til innhold

Hjelp til å velge mellom Canon 400D og Sony A100?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ett speilrefleks kamera og har lest en del tester og snakket med noen fotobutikker men greier ikke helt å bestemme meg.. De anbefalingene jeg får, er som regel halvparten av stemmene til hvert kamera... Så nå er jeg på jakt etter noen som virkelig kan slå meg i hodet og få meg til å besteme meg... :)

mvh,

BTJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva med D80? eller er det litt for dyrt for budsjettet ditt?

Jeg har en D80, men om det står mellom Sony og Canon tror jeg ville gått for 400d om du liker ergonomien på det.. om du bare søker litt på nettet og her inne så er det mange diskusjoner om hvilket kamera som er "best"

sikkert mange som kommer til å gi det et litt dypere svar enn det her etterhvert og :)

Lenke til kommentar
hva med D80? eller er det litt for dyrt for budsjettet ditt?

Jeg har en D80, men om det står mellom Sony og Canon tror jeg ville gått for 400d om du liker ergonomien på det.. om du bare søker litt på nettet og her inne så er det mange diskusjoner om hvilket kamera som er "best"

sikkert mange som kommer til å gi det et litt dypere svar enn det her etterhvert og :)

6956074[/snapback]

Joda, D80 har jeg også sjekket ut men er litt for dyrt for meg akkurat nå... Hadde heller tenkt å legge av noen penger etter hvert og kjøpe bedre objektiv enn det som følger med som std...

BTJ

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å sjekke litt rundt på forumet her, du vil finne mange diskusjoner om akkurat dette.

Stod i samme situasjon som deg for et par uker siden, og valget mitt ble Sony a100. Grunnen var ergonomien og bildestabilisator i huset.

Har hvertfall ikke angret på kjøpet, og det hadde jeg sikkert ikke gjort dersom jeg valgte canon 400d heller.

Dette innlegget var vel kanskje ikke til så mye hjelp :!:

Lenke til kommentar

om du ikke har så stor erfaring med speilrefleks, så blir du like fornøyd med alle :)

ergonomi er noe som er viktig, så prøv å hold i 400d først. dette er en investering, så det er viktig at det ligger bra i hånda.

men på den andre siden har jo canon større utvalg i optikk..

Personlig ville jeg gått for d80 om du har råd, eller et d70s, som er ca same pris som sony og canon Her har du fordelen av god ergonomi og et like bra utvalg som Canon når det kommer til objektiver

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å sjekke litt rundt på forumet her, du vil finne mange diskusjoner om akkurat dette.

Stod i samme situasjon som deg for et par uker siden, og valget mitt ble Sony a100. Grunnen var ergonomien og bildestabilisator i huset.

Har hvertfall ikke angret på kjøpet, og det hadde jeg sikkert ikke gjort dersom jeg valgte canon 400d heller.

Dette innlegget var vel kanskje ikke til så mye hjelp :!:

6956301[/snapback]

Vel, kanskje ikke så mye, men ser jo at andre velger Sony og er fornøyd; hjelper jo på det... :)

btw, ser i tester at noen klager på høy lyd når man tar bilder, er dette virkelig så høy lyd som det virker som eller overdriver de?

BTJ

Lenke til kommentar
Joda, D80 har jeg også sjekket ut men er litt for dyrt for meg akkurat nå... Hadde heller tenkt å legge av noen penger etter hvert og kjøpe bedre objektiv enn det som følger med som std...

6956103[/snapback]

Dersom du kjøper D80 kit med 18-70-objektivet får du en meget kompetent løsning. Skal du ha en bedre zoom må du opp i mangfoldige tusen. Jeg ville også vurdert D70s eller D50.

Noen (mer eller mindre subjektive) betraktninger:

Bildestabilisator er en super funksjon! Spesielt når man bruker tele.

Canon 400D ser ut til å være et meget godt kamera, men ergonomien er jo ganske utskjelt. Personlig er jeg ikke noen stor fan av ergonomien på A100 heller, men den er klart bedre enn 400D.

Jeg liker autofokusen på A100 (har ikke prøvd den så mye, men litt), ikke på 20D (som er den samme som 400D).

Hverken Canon eller Sony utmerker seg med spesielt god lysmåling (for all del - den er god, men det fins bedre!).

Sony ser ut til å være ganske mye dårligere enn Canon på høy ISO, men jeg er usikker hvor mye jeg ville vektlagt dette. På den ene siden kan det være bittert ikke å ha brukbar høy-ISO i noen få situasjoner, men i 99% av tilfellene er brukervennligheten viktigst.

Høy lyd på speilklasket kan være uheldig i enkelte formelle situasjoner - taler etc. - men det bør ikke være avgjørende.

Lenke til kommentar
Dersom du kjøper D80 kit med 18-70-objektivet får du en meget kompetent løsning. Skal du ha en bedre zoom må du opp i mangfoldige tusen. Jeg ville også vurdert D70s eller D50.

Pentax har også fått skryt for kit-objektivene sine (så er de noe dyrere enn de andre kit-objektivene også, i hvert fall de andre 18-55mm), og K100D dobbelt-kit med 50-200 er heller ikke uoverkommelig dyrt, rundt 8500. I Samsung-skall er de enda billigere (GX-1L (tilsvarer Pentax *ist-DL2) koster 6500 i dobbelt-kit, GX-1S (tilsvarer Pentax *ist-DS2) koster ca 8000; en K100D-ekvivalent tror jeg ikke har blitt lansert ennå), så det er i hvert fall noe som bør vurderes! Mye rimelig brukt-optikk er det å få tak i også...
Lenke til kommentar

På høy ISO har Canon 400D betydlig bedre bildekvalitet.

Og trenger du telezoom er Canon's 70-300 med bildestabilisator et utmerket objektiv.

Sigma kommer nå også med 18-200mm med bildestabilisator.

Hvis jeg ikke skulle valgt Canon hadde jeg heller valgt Pentax K100D isf. Sony.

Pentax er et solid gammelt godt merke med bra verksted i Oslo.

Lenke til kommentar

Det er sant at det er mange flere kilo brukt Canon og Nikon optikk i markedet enn det er Sony.

Jeg valgte likevel Sony Alfa, bl.a. fordi det er mer enn nok tilbud på kvalitets optikk fra Sony/Konica/Minolta og prisene er (foreløpig, inntil flere oppdager dette?) mye lavere enn tilsvarende kvalitet fra C/N leirene.

Så er det bildestabilisatoren da...som er kjekk å ha :-)

Men klart, Nikon og Canon er størst i volum, Opel er også stor, men har aldri vært noe fan av noen bare fordi de er store.....:-)

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Du burde fått prøvd begge to om du har muligheten. Prøvde selv både Canon. Nikon og Sony kamera før eg bestemte meg. Kjøpte Sony for ca 2 mnd siden og er fornøyd.

For min del var det ergonomien og menyen som var avgjørende.

Det at dei andre merkene er større betyr jo litt. Men når Sony først satse på noe viser jo historien at dei gjennomfører.

Håper du blir fornøyd uansett hva du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...