Espen Holm Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Ved tegning av ADSL abonenment hos de fleste bredbåndsleverandører blir man 'pådyttet' en ruter, og med streng beskjed om at den skal man bruke. Og den er sikker OK den. Men leser stadig om folk som diskuterer rutere opp og ned, hvilke som er best ved bittorrent osv, og jeg har inntrykk av at rutere byttes i vilden sky... Og det averteres rutere i fleng på alle nettbutikker. Er det bare å trekke ut den man har fått av bredbåndslevernadøren og bytte med en annen som er blitt anbefalt, eller er det et sant helv... å sette opp og få til å fungere? Jeg bare spør.... Annet spm: Jeg synes mitt gamle trådløse aksesspunkt Zyxel ZyAir G-500 sliter med å nå frem over alt i heimen...har en stasjonær maskin med linksys kort/antenne, og overføringen er svært variable og ustabile. Noen ganger finner den ikke nettet (bare et rødt kryss på ikonet), andre ganger 'hakker' og 'hopper' overføringen og er ustabil, mens andre ganger kan det være svært bra. Har i tillegg en bærbar jeg har utstyrt med et 3Com kort, og det fungerer bedre, men rekkevidden her er heller ikke helt god... Tror IKKE det skyldes forstyrrelser fra andre nett. Forslag til å få bedre signaler? Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Er det bare å trekke ut den man har fått av bredbåndslevernadøren og bytte med en annen som er blitt anbefalt, eller er det et sant helv... å sette opp og få til å fungere?Det kommer ann på om dette er et modem med innebygd router, isåfall så er det ikke bare å bytte boksen med en router. Da må du isåfall ha en annen router med modem/router i ett.Dersom du har et eget modem derimot, men en router i tillegg (altså 2 bokser), så er det ikke noen stor sak å bytte routeren. Hva slags instillinger en må gjøre avhenger litt på nettleverandøren, men vanligvis så er dette plug and play. Men man må selvsalgt sette opp trådløs sikkerhet o.l. selv. Jeg synes mitt gamle trådløse aksesspunkt Zyxel ZyAir G-500 sliter med å nå frem over alt i heimen...har en stasjonær maskin med linksys kort/antenne, og overføringen er svært variable og ustabile. Noen ganger finner den ikke nettet (bare et rødt kryss på ikonet), andre ganger 'hakker' og 'hopper' overføringen og er ustabil, mens andre ganger kan det være svært bra.Har i tillegg en bærbar jeg har utstyrt med et 3Com kort, og det fungerer bedre, men rekkevidden her er heller ikke helt god... Tror IKKE det skyldes forstyrrelser fra andre nett. Forslag til å få bedre signaler? Altså, det er ustabilt på den stasjonære, og dårlig rekkevidde på den bærbare?Vil tro det kan være noe som forstyrrer mht. den stasjonære, ettersom den til tider fungerer bra, og andre ganger dårlig. Er det noen sammenheng i når dette skjer? Du kan jo f.eks. sette den bærbare på samme sted som den stasjonære, for å se om det er noe som forstyrrer signalene hvor den står. Ellers kan du alltids forsøke å oppdatere driveren til det trådløse nettverkskortet på den stasjonære pcen. Når det gjelder den bærbare, har du et trådløst kort som sitter i PCMCIA -porten på den? Isåfall så kan man koble på en ekstern antenne. Dersom du har et integrert trådløst nettverkskort på den bærbare så må man eventuelt bytte ut den trådløse routeren med en med bedre signalstyrke, eller eventuelt sette på en bedre antenne på routeren (om det er muligheter for det). Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå