another_visitor Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 meldingen kommer hver gang han starter opp laptop'en, en FS Amilo D 1840 W. Man må bare inn & ut igjen av BIOS så booter den videre, så maskinen fungerer men det er bare irriterende. Google'a litt og ser ut som CMOS batteriet går igjen mye, i tillegg til virus og evt feil på hovedkortet. Er det noen hensikt i å prøve og flash'e bios? Tingen er at jeg kun får sett på denne maskinen mens jeg er innom der en gang i uka, og vil helst ikke ta sjangsen på å skru opp en laptop (stasjonær er no worries) Evt andre enkle ting som kan sjekkes uten å ta for stor risk? Tenkte å prøve og resette BIOS til default men viktig at den ikke paier for å si det sånn.. Lenke til kommentar
royerling Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Jeg hadde senest idag samme "Problem" når jeg nettopp hadde flashet bios, og det som løste problemet var å resette CMOS, altså å ta batteriet ut og inn igjen...Jeg ser at du helst ikke vil skru den opp, men dette batteriet burde vel ligge bak ei lett tilgjengelig luke? Om ikke, så kan du kanskje kjøre en sånn autoflash-sak fra windows hvor man kan ticke av for CLEAR CMOS? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Å sette bios til "setup default" skal normalt fikse problemet, det er ikke farlig å gjøre. Består derimot erroren etter du har gjort dette så bør du vurdere å flashe bios. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Trenger nok ikke flashe. Er mest sansynlig bare CMOS-batteriet som er flatt. Har bytta det på en hel haug med bærbare med akkurat samme feilen. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Trenger nok ikke flashe. Er mest sansynlig bare CMOS-batteriet som er flatt. Har bytta det på en hel haug med bærbare med akkurat samme feilen. 6955398[/snapback] De fleste bærbare har ikke biosbatteri som kan tas ut eller som du kan komme til uten å demontere nesten alt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Trenger nok ikke flashe. Er mest sansynlig bare CMOS-batteriet som er flatt. Har bytta det på en hel haug med bærbare med akkurat samme feilen. 6955398[/snapback] De fleste bærbare har ikke biosbatteri som kan tas ut eller som du kan komme til uten å demontere nesten alt. 6955400[/snapback] Det er så, men man får ikke mere strøm på batteriet av å flashe BIOS, slette CMOS eller sette "CMOS defaults" i BIOS. På mange bærbare jeg har byttet på så sitter batteriet under et deksel under tastaturet. På noen sitter det under dekselet til CPU, og på andre kan det hende at man må demontere rubbel og bit. Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 takker for tilbakemelding, jeg prøver på en reset av CMOS først. Har skrudd opp & satt sammen nok av stasjonære men ingen bærbare så tror jeg bør unngå det dessverre :/ Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 må høre om en ting til, om det er CMOS batteriet som er cluet, koster det mye for eier'n å bytte dette - har dere evt noen plasser i Oslo å anbefale som gjør dette billig? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Det er cmos betteriet som er cluet! Hverken flashing av BIOS eller resetting av BIOS gir strøm til batteriet - og det er dette batteriet som sørger for at BIOS-settingen i cmos-brikken huskes. Meldingen "CMOS checksum bad" viser at datene i cmos-brikken er forvrengt (kontrollsum stemmer ikke). Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 thanks, skal bringe det videre noen anbefalning på hvor i Oslo han kan bytte cmos batteriet i laptopen sin billig, evt hva slikt koster? Kan alltids høre med Datakjeden el.l men de sender vel det meste videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå