McBitch Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Såvidt jeg vet er vi den eneste rasen som ødelegger vårt eneste levested. Kanskje vi ikke er så smarte som vi tror Jeg ser på verdien av et individ på 3 måter. Verdi for menneskesamfunnet, verdi for naturen og verdi for individed. Mennesket har vel størst verdi på samfunnet vårt, kanskje ikke så rart når det er skapt for oss. Dyrene har sine samfunn, tviler på vi står så høyt på listen deres. De fleste dyr har en funksjon i naturen, her utgjør de en verdi Så er det verdi for individed. For meg er familien min og vennene mine de som er "verdt" mest for meg. Hunden min har en høyere verdi for meg, enn det naboen min har for meg. Når det gjelder retten til liv, så har alle dyr samme rettigheter. Jeg ønsker å leve med dyrene, ikke mot dem. Jeg vil ikke utrydde, fjerne dem, jeg vil leve med dem. At vi er ovelegen når det gjelder intelligens gir oss ikke rett til å herske over de andre dyrerasene. Jeg er enig med trådstarter med det meste, men spesiellt det med kristendommen. Kristendommens syn på menneskedyret er for meg helt feil, og jeg mener derfor det er en usunn tro. Jævlig knotete skrevet, men jeg er forvirret idag Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Kristendommens syn på menneskedyret er for meg helt feil, og jeg mener derfor det er en usunn tro. Klar for debatt; kan du utdype hva det er ved kristendommens syn på menneskedyret du synes er helt feil? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Er vel heller menneskets posisjon på jorden. At vi står over de andre dyrene. Det er jeg ikke enig i. Og undertrykkelsen av instinkter og lyster. Nok om det. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Mennesket ble satt til å LEVE SAMMEN MED dyrene. Riktignok som herskere over dyrene - men å herske trenger ikke nødvendigvis å være negativt. Mennesket er satt til å sørge for at alle dyr og mennesker har det bra - sammen! For min egen del føler jeg enda større grunn til å ta vare på dyrene når jeg betrakter dem som en del av Guds skaperverk. Gud skapte dyrene for at vi skulle kunne glede oss over dem - av dem - og sammen med dem. Ikke for at vi skulle ha noen å plage... Å si at kristendommen har ett negativt syn på dyr må være den største bløffen noensinne! Men, kan du bevise dette - at kristendommen (som dogme) har negative intensjoner overfor dyrene (og da må du faktisk referer til "læreboken" - bibelen) så skal jeg legge meg langflat - samt love å holde kjeft Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hehe, jeg har faktisk planer om å lese hele bibelen, hittil har jeg bare lest utsnitt. Men akkurat det med herske ser jeg på som negativt. Definisjonen på herske: herske v1 (fra lty, besl med *herre) 1 styre, rå romerne h-t over et stort rike / adj i pr pt: de h-nde klasser 2 være rådende, dominere det h-t ro og orden i byen / adj i pr pt: den h-nde vindretningen på stedet Jeg er ikke enig i at menneskene skal herske over dyrene, uansett hvordan man ser på det. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 snipp... Da er det altså ikke kristendommens holdning til dyr du har ett problem med - men hvordan oversetteren av bibelen til norsk har valgt å oversette dette ordet (herske). Eller så er du bare negativ til ordet herske... Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Jeg er ikke enig i at menneskene skal herske over dyrene, uansett hvordan man ser på det. 6972398[/snapback] Tja, alt vi gjør med dyrene er vel strengt tatt å herske over dem. De har jo ingen mulighet til å motsette seg det mennesker skulle finne på uansett om det er positiv eller negativt for dyrene Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Nåde dem som går på sirkus igjen etter å ha sett denne videoen. -Her er en video fra norske sirkus Merano hvor de bruker både elefantkrok (Spist faenskap som brukes siden det skal en god del til for at en elefant skal oppleve smerte) og pisk. -Og her er en fra norske Arnardo hvor en hund blir mishandlet mens den blir børstet Så det er ikke bare i utlandet at dyrene har det jævlig på circus. Hvorfor skal alltid folk med tilgang på våpen ta ut sinnet sitt på skoler og sånt. Hadde jo vært bedre hvis de hadde gått berserk på folk som dette. Endret 4. november 2006 av Scarface^ Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Hvorfor skal alltid folk med tilgang på våpen ta ut sinnet sitt på skoler og sånt. Hadde jo vært bedre hvis de hadde gått berserk på folk som dette. 7214753[/snapback] Enig. Da hadde jeg smilt stort. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Uten å ha lest hele tråden kan jeg bare si èn ting: Hvis det sto på livet til katten min eller 1 million mennesker jeg ikke kjente, så hadde valget vært veldig enkelt. Verdi er et relativt begrep - å betrakte menneskeverd som et absolutt gir ingen mening. Lenke til kommentar
Royo Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Hvis det sto på livet til katten min eller 1 million mennesker jeg ikke kjente, så hadde valget vært veldig enkelt. Verdi er et relativt begrep - å betrakte menneskeverd som et absolutt gir ingen mening. 7216296[/snapback] Godt sagt. Jeg er 100% enig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 dyr dreper dyr, mennesker dreper mennesker. osv... Vi ligger øverst på næringskjeden, og de som ligger der "eier" alle andre. Men jeg er imot å pine dyr for morro skyld, men at de skal bli mat har jeg ikke noe problem av, bare de ikke blir pinet noe gæli mye, som jeg veit kan skje, eller skjer noen steder... Du vil vel seff at kjøttet skal smake godt? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Uten å ha lest hele tråden kan jeg bare si èn ting: Hvis det sto på livet til katten min eller 1 million mennesker jeg ikke kjente, så hadde valget vært veldig enkelt. Verdi er et relativt begrep - å betrakte menneskeverd som et absolutt gir ingen mening. 7216296[/snapback] Hva ville du valgt da? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 lurer jeg på å, for jeg aner virkelig ikke hva jeg hadde valgt ... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Ja eller hvis valget da var mellom egen katt kontra en million ukjente katter. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Ja eller hvis valget da var mellom egen katt kontra en million ukjente katter. 7230514[/snapback] for min del hadde da de million andre kattan dødd.. Men når det gjelder mennesker ville det vert noe annet. Den millionen med mennesker, ville den hatt noe å si frammover for meg? Ville verden blitt et bedre eller dårligere sted uten de? Katta mi kunne jeg ha greid meg uten, den er bare feit og lat og dum den Men hadde det stått mellom en god kompis og en mill mennesker hadde det vert en annen sak... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hvis du "virkelig" fikk valget mellom en stk. kompis kontra en million fremtidige kompiser, ville du da valgt den ene? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Får du et slikt valg, finnes det ikke noe "riktig" valg kanskje litt ann på situasjonen... Tror man bare må satse akkurat i det øyeblikket og leve med det. jeg aner ikke om jeg vil la en kompis dø, for å få en mill andre... iscenesett den episoden, så fær vi se Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg tror at den situasjonen kan noen oppleve når de som idelistiske mennesker sendes til frontlinjen, får "livet" midt i siktekornet, og der og da skal bestemme seg for det "riktigste" valget, for senere og leve med det. Er glad for at jeg har sluppet det, men er i tvil på hvordan jeg bakker opp de som var "nødt". Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hvis du "virkelig" fikk valget mellom en stk. kompis kontra en million fremtidige kompiser, ville du da valgt den ene? 7230664[/snapback] Det blir bare spekulasjoner. Av alt jeg vet kunne det vært 1 million potensielle hindere. Enn hvor urealistisk problemstillingen er så var poenget at jeg ville valgt min egen katt fremfor noen jeg ikke har noe forhold til eller kjenner. Hvis det ikke eksisterte en magisk regel som sa at man bare kunne velge katta eller menneskene, så hadde nok mitt svar vært "begge deler". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå