Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med konsentrasjon - tyder det på noe?

Plomma2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og gjøre noe som skremmer meg gjør jeg ofte, som regel på sykkel, og jeg er ikke redd for å skade meg litt, men er litt pysete når det gjelder sånnt jeg ikke har 100% kontroll på som jeg kan skade meg hvis jeg ikke klarer det, (er instinktivt).

Man må¨jo ha det litt morro, leve farlig er jo en del av livet, det er jo farlig å leve.

6963563[/snapback]

Flott, du må selvfølgelig ta det i forhold til ferdighetene dine - og flott du tok en sykkeltur! Jeg mener absolutt ikke at man skal fjerne sikkerhetsnettet fordi man har tenkt å ta sats..

Er det noen av de andre punktene jeg nevnte som kan gjøre at du sliter med konsentrasjonen?

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen ville jeg tolket trening som fysisk aktivitet som utføres i den hensikt å øke eller opprettholde kondisjon og/eller muskelmasse, eller kun for å lage en avkobling eller ha det moro, alene eller med venner. Vi kan nok utelukke løsing av matteoppgaver, å bli god på å skrive fort eller spille, osv.

Det ville kanskje vært bedre å bruke ordet fysisk fostring?

Om du lurte på hvilken aktivitet som er trening, kan du nok få mange svar. Prøv med jogging/gå fort, sykling, langrenn, fotball-treninger, idrettssenter, svømming (ikke bading), klatring, fallskjermhopping, padling, ballsport av ymse slag osv.

Lenke til kommentar

hmm.

jeg har ikke energi til noe sånt.

klarer ca ikke ta til meg mat / næring lenger.

lever på vann og et og annet knekkebrød om dagen.

det er alt jeg klarer å få i meg.

tror jeg holder meg unna alt det du nevnte der av ting som kan regnes som trening.

jeg er mer en gå sakte-type.

vandre rundt i naturen eller gatelangs med headset+rock, samt kamera.

der har du meg.

sånn sett kan jeg vandre i timesvis, i all slags vær, men helst i lett yr.

så om det kan klassifiseres som trening, ja jøss.

da trener jeg.

eller noe.

Lenke til kommentar
Og gjøre noe som skremmer meg gjør jeg ofte, som regel på sykkel, og jeg er ikke redd for å skade meg litt, men er litt pysete når det gjelder sånnt jeg ikke har 100% kontroll på som jeg kan skade meg hvis jeg ikke klarer det, (er instinktivt).

Man må¨jo ha det litt morro, leve farlig er jo en del av livet, det er jo farlig å leve.

6963563[/snapback]

Flott, du må selvfølgelig ta det i forhold til ferdighetene dine - og flott du tok en sykkeltur! Jeg mener absolutt ikke at man skal fjerne sikkerhetsnettet fordi man har tenkt å ta sats..

Er det noen av de andre punktene jeg nevnte som kan gjøre at du sliter med konsentrasjonen?

6964693[/snapback]

Tror faktisk ikke det, men det kan nok være jern-mangel, noe som gjør at man får dårligere oksygen-opptak, ettersom hva jeg skjønte av det du skrev tidligere. Og dette alene kan være en grunn til trøtthet, og konsentrasjonsvansker.

Det blir som en motor den går ikke ordentlig uten tilstrekkelig med luft :p

Får spise masse brunost :p så får jeg ihvertfall i meg mere Jern, og sånne tabletter som jærn tabletter holder jeg meg unna, da er det bedre å forandre litt på kostholdet.

Lenke til kommentar
da jeg ikke klarer å spise mer enn en til to ganger dagen, og det er ikke mye det heller.

Et knekkebrød eller to.

Hvs dette virkelig er sant høres det ut som du har et seriøst næringsproblem.

Har selv i perioder hatt særdeles dårlig matlyst, uten noen spesiell medisinsk forklaring.

Startet da å kjøpe "drikkeærnering" altså drikke som er egentlig beregnet personer med sykdomsrelatert underærnering. Dette pluss vanlig kosttilskudd fikk meg tilbake på sporet igjen. :)

Gjennom denne erfaringen har jeg lært hvor fantastisk mye regelmessig kosthold har å si på hvordan humøret, tretthet og energioverskudd ut over dagene.

Lenke til kommentar
-Har du angst? Er du stresset? Er du stresset av annet enn skolen?

Angst? Ja. Ikke noe å gjøre med det.

Hva er stress? :p

6963102[/snapback]

Altså, det med stress - har du mye vondt i hodet ? konsentrasjons vansker ? Gå til en lege, og sjekk musklene i munnhulen, nakken og i kjeven.

Det ble konstantert hos meg at jeg stresset alt for mye. Det var i såpass stor grad at enkelte ganger ved mosjon i skogen, at jeg fikk så vondt i hode at jeg begynte og blø kraftig gjennom nese og munn. "Kraftig" definerer jeg som 0,4-0,8L blod.

Dette er da noe jeg har arvet i stor eller liten grad av mor, mormor. Men sjekk dere med vondt i hode forde, han kunne ikke med hånda på hjertet si jeg har arvet det.

Da jeg også er en typisk forum bruker, 16år, cola hver dag, 1,5L da altså ( ;D ) , liker CS, men ble banna nå da for cheat, liker helst ikke mosjon osv. Liker grandiosa og sjokolade.

Endret meg litt nå da, og jeg skal si dere, jeg har mindre vondt i hode, mye bedre i form, mye lettere og konsentrere meg, altså mye bedre karakterer, og stor forskjell i humøret.

Løpte 4km`ern nå sist uke på 28min, nå tok jeg den på 23min etter å ha løpt en runde 1gang.

Sjekk dette, det hjelper ! Det er forferdlig å ha vondt i hode over tid :)

Håper det går bra :)

- Stian

Lenke til kommentar

sats heller på leverpostei og kjøttmat for å få nok jern i kroppen. Grønnsaker vi kjenner som jernholdige har noe som 2000 ganger mindre jern enn kjøtt.. Hva jerninnholdet i brunost er, vet jeg lite om men jeg tror det er lavt i forhold til leverpostei. Hører noe om at de har endra brunosten i den siste tid så den ikke lenger er jernholdig, eller no sånt.

Kosttilskudd er måten å få nok jern i seg. De har forresten forskjellige jerntyper tilgjengelig, gul og rød. Husker ikke tallene, men det er forskjellige oksydasjonsgrader - tror gul er 2+ og rød er 3+. Kroppen tar lettest til seg de store gule tablettene, men de har også størst symptomer. Prøv rød om du har dårlige erfaringer. Du får også jern i vanlige mineral-kosttilskudd, men det er jo ganske lite i forhold til rene jerntabletter, men mye i forhold til mat.

Det har forresten også mye å si når du tar jernet. Tar du det til frokost, sammen med mye mat, vil jernet ikke bli tatt opp like lett som om du tar det rett før du legger deg og det er god tid på å fordøye det som er igjen i magesekken.

Lenke til kommentar

Altså, det med stress - har du mye vondt i hodet ? konsentrasjons vansker ? Gå  til en lege, og sjekk musklene i munnhulen, nakken og i kjeven.

Det ble konstantert hos meg at jeg stresset alt for mye. Det var i såpass stor grad at enkelte ganger ved mosjon i skogen, at jeg fikk så vondt i hode at jeg begynte og blø kraftig gjennom nese og munn. "Kraftig"  definerer jeg som 0,4-0,8L blod.

Dette er da noe jeg har arvet i stor eller liten grad av mor, mormor. Men sjekk dere med vondt i hode forde, han kunne ikke med hånda på hjertet si jeg har arvet det.

Da jeg også er en typisk forum bruker, 16år, cola hver dag, 1,5L da altså ( ;D ) , liker CS, men ble banna nå da for cheat, liker helst ikke mosjon osv. Liker grandiosa og sjokolade.

Endret meg litt nå da, og jeg skal si dere, jeg har mindre vondt i hode, mye bedre i form, mye lettere og konsentrere meg, altså mye bedre karakterer, og stor forskjell i humøret.

Løpte 4km`ern nå sist uke på 28min, nå tok jeg den på 23min etter å ha løpt en runde 1gang.

Sjekk dette, det hjelper ! Det er forferdlig å ha vondt i hode over tid :)

Håper det går bra :)

- Stian

som sagt, jeg stresser lite / sjelden / aldri.

jeg har et svært chill syn på livet sånn sett.

stresser ikke med å komme tidsnok, kommer heller et par minutter for sent, ikke så nøye.

veldig sløvt i grunn.

sikkert ikke bra.

jeg er ingen normal forumbruker sånn sett.

jeg spiser ikke snop, drikker ikke brus (som nevnt før, går i all hovedsak i et og annet mørkt knekkebrød og vann, og et glass rødvin for hjertet), går mye rundt i mitt eget tempo og knipser bilder og er i min egen verden, spiller ikke CS :p

Men sånn sett, så blir jeg trett og får hodepine ved tanken på noe særlig mosjon utover gåturene mine.

I gymtimene trener jeg helst styrke til jeg blir gele i armene for så å stikke hjem.

Uten å tenke noe videre over det heller.

Har begynt å ta til meg "næring" og fikse på metthetsfølelsen min ved å drikke en boks Guinnes om dagen.

De 2 siste dagene jeg har gjort dette, har det fungert finfint.

Føler meg mer oppkvikka.

Skjønt, det gjalds jo også da jeg for noen uker siden prøvde det samme med vin.

Så tror kanskje det er alkoholen som gjør meg våken og i stand til å få med meg noe...

Sikkert ikke bra i lengden.

Lenke til kommentar

Datasmurf, jeg tror du burde ta kontakt med en lege.. Det er ikke bra i det hele tatt sånn som du lever, og du gjør deg selv veldig sårbar til å bli alkoholiker. Hvis du ser på energiinnholdet til det du tar til deg av næring, og mer enn 5% over en uke kommer fra alkoholholdig drikke gambler du med helsa. Alkoholikere (på fyllekule) får nesten all energien sin fra alkoholholdig drikke. Som nevnt tidligere i tråden kan du komme deg med næringsrik drikke du blander ut i vann, det er nok en veldig god ide.

Kommer du deg ikke snart bør du gå til lege.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er en sammenheng mellom tinnitus\øresus og konsentrasjonsproblemer?

6987551[/snapback]

Ja jøss, klart det er det. Hører du en konstant pipelyd er det jo ikke rart at du har konsentrasjonsproblemer. Fetteren min dro av et par AG3-skudd uten hørselsvern da han var i Forsvaret, og har hatt tinnitus siden. Han klarer ikke å ha det stille rundt seg, da går han på veggene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...