Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med konsentrasjon - tyder det på noe?

Plomma2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg merket etter at jeg begynte på studiene at jeg til tider kan ha store problemer med å konsentrere meg om det jeg skal gjøre.

Det kan f.eks være når jeg skal lese. Det går utrolig sakte fordi jeg etter to linjer drømmer meg vekk, eller sysler med alt annet enn å lese. Jeg har problemer med å bestemt sette meg ned og konsentrere meg om å lese.

Kan dette være et tegn på noe?

Det er mulig det kan være normalt å drømme seg vekk fra tid til annen, men jeg har store problemer med det.

Forslag?

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk noe av det samme problemet, jeg klarer ikke sette meg ned og motivere meg til evt. skole, noe av grunnen til at jeg ikke går skole nå, jeg klarer fint de praktiske tinga, men f.eks lekser o.l. klarer jeg ikke å motivere meg til, eller konsentrere meg om i det hele tatt.

Jeg får nok søvn, men er ofte plaget av trøtthet allikevel. innimellom svimmel hvis jeg reiser meg opp, og i andre situasjoner, kan dette være symptomer på samme "sykdom".

Hva kan dette tyde på?

Lenke til kommentar

Welcome aboard, matey! Vi seiler visst i samme skute. :D

For å få bukt med dette problemet har jeg satt meg som mål å leve mer sunt. Det innebærer at jeg skal spise mer frukt og grønt, fisk, og mindre rask mat som frossenpizza og Toro-poser. Jeg skal få meg mer og veltimet søvn, og kanskje ta en joggetur i ny og ne. Ja, og ta tran. Kapsler, altså. Jeg vil meg jo ikke vondt.

(For å understreke mine konsentrasjonsvansker, surfa jeg videre i 30 minutter etter at jeg begynte å skrive dette innlegget, før jeg skrev det ferdig).

Lenke til kommentar

Dette sliter jeg også med. Av og til klarer jeg fint å vifte vekk de uønskede tankerekkene, av og til ikke. Det hjelper å være uthvilt, har jeg merket. Både jeg og mine foreldre mistenker meg for å være en liten ADHD-er, men jeg har aldri testet meg for det. Tenkte jeg skulle gjøre det, for det hadde jo vært kjekt hvis det kunne hjulpet meg til å studere bedre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
- ADHD

6955768[/snapback]

neppe ADHD på denne gutten, har ikke noen symtomer på dette i andre tilfeller, som f.eks. å sitte stille uten å bli urolig under en lang tale eller en skoletime.

- Dårlig livsstil (For mye framfor pcen)

Jo litt for mye foran pcn

- For lite frisk luft (Ut å spring deg en tur)

Nope, er ofte ute å sykler, og andre fysiske aktiviteter

- Usunn mat (Det finnes andre ting en burger og pizza)

Ja det finnes masse annet enn pizza å burger, her går det i pizza i ny og ne, men ikke så ofte lengre :thumbup: men det er jo ikke så variert kosthold, så kanskje dette har noe å si, får prøve å endre litt på dette nå etterhvert, og se om det hjelper.

- Mjau.

nei jeg har ikke katt, men snart :w00t:

Lenke til kommentar
Gjelder i noen grad for meg også, og når det kommer til årsaker er vel veldig mange på forumet i samme båt, vil jeg tro. Kankskje jeg skal ta meg litt i nakken.

...noe jeg ofte sier og tenker for meg selv, uten at det skjer noe særlig.

6962288[/snapback]

Samme med meg, sier til meg selv at jeg skal ta meg i nakken jeg og, men blir aldri motivert nok til å gjøre det, altså det skjer aldri :thumbdown:

Får prøve igjen. og igjen, til det går.

Lenke til kommentar

Mine spørsmål:

-Har du angst? Er du stresset? Er du stresset av annet enn skolen?

-Får du nok søvn og søvn når det passer kroppen din?

Det er ikke alle som har en biologisk klokke stilt inn på søvn mellom 23 og 07 og det at du sover på feil tidspunkt kan gi deg permanent "jetlag" så lenge du fortsetter det. Jeg anbefaler deg at du bruker en eventuell høstferie på å sove når du er trøtt, spise når du er sulten (drikke mye væske) og eventuelt trene når du er rastløs og bare gi F i hva som er normal døgnrytme og hva som eller passer resten av verden.

Lenke til kommentar
Mine spørsmål:

Det er ikke alle som har en biologisk klokke stilt inn på søvn mellom 23 og 07 og det at du sover på feil tidspunkt kan gi deg permanent "jetlag" så lenge du fortsetter det. Jeg anbefaler deg at du bruker en eventuell høstferie på å sove når du er trøtt, spise når du er sulten (drikke mye væske) og eventuelt trene når du er rastløs og bare gi F i hva som er normal døgnrytme og hva som eller passer resten av verden.

6962297[/snapback]

Problemet er at nå går jeg ikke skole, og jeg sover når jeg er trøtt, så lenge jeg er hjemme, og jeg spiser når jeg er sulten, og i tillegg sover jeg alltid lenge uansett når jeg legger meg. :thumbdown:

men legger meg ikke når jeg er trøtt hvis det er midt på dagen, men jeg kan jo kjøre et sånnt eksperiment nå og se åssen det går, så skal vi se om jeg får bedre konsentrasjon og mindre trøtthet, og jeg har ikke angst (tror jeg), er ikke mye stressa, er ganske rolig sånn, Og de gangene jeg er sånn "stressa" kan det komme av alt, ikke nødvendighvis skole.

Tror egentlig at jeg har forbedra meg veldig, for for over et år sida, turde jeg ikke se folk i øynene og stengte meg inne i meg selv på en måte, noe sikkert de fleste skjønner hva jeg mener med, men dette har det blitt slutt på, men enda klarer jeg ikke konsentrere meg om f.eks skole.

Virker som om jeg er "avhengig av fritid" :(

Lenke til kommentar

Ooh.

Her kjenner jeg meg igjen.

Konsentrasjonsvansker i årevis.

Før klarte jeg å sette meg ned og lese i timesvis, men nå blir jeg rastløs etter 50-60 sider, og jeg har gått fra å lese 40-50 bøker i året til ca 10.

Det irriterer meg veldig.

Og på skolen er det ikke bedre.

Klarer ikke å konse om det jeg skal lese =/

Nok søvn får jeg neppe.

Maksimalt 4-5 timer hver natt.

Våkner 5 hver bidige morgen uansett når jeg legger meg.

Maks irriterende.

Det var noen av mulighetene. Drikk kaffe ofte...

Skulle tro det hjalp da kaffe / koffein gjør meg trett, men neida.

Kaffe gjør meg dårlig i magen også.

Angst? Ja. Ikke noe å gjøre med det.

Hva er stress? :p

Kan ha noe med at jeg slutta med brus, snop, usunn mat og sånn.

Bare en teori jeg har.

Var mye mer aktiv før, da jeg levde på cola og grændis.

Men man har ikke råd til å leve på sånt når alle penga går med på å kjøpe film... :p

- Dårlig livsstil (For mye framfor pcen)

Satt for mye foran PC'en før. Nå blir det mest ligge i senga uten noe å ta seg til og kronisk trett / sløv (sannsynligvis pga. mangel på søvn elns) og for slapp til å gjøre noe (sikkert næringsmangel også, da jeg ikke klarer å spise mer enn en til to ganger dagen, og det er ikke mye det heller.

Et knekkebrød eller to.

- For lite frisk luft (Ut å spring deg en tur)

Masse frisk luft.

Full gjennomluft og romtemperatur på gjennomsnitt 18 grader :p

Kanskje jeg er nedfryst

Ooh.

Og jeg har virkelighetstro hallusinasjoner og hører samtaler og lyder på tomme steder, samt et evig syn om at jeg blir most av en semitrailer hver gang jeg går over ei gate eller kjører i et kryss / ei rundkjøring.

*weee*

Lenke til kommentar

og en masse andre faktorer som spiller inn..

jern: røde blodlegemer og jernlager. Fører oxygen gjennom kroppen. Jernlageret sørger for at du er i stand til å lage nok røde blodlegemer, og de røde blodlegemene fører oxygenet gjennom kroppen.. Smart å løpe i stedet for å sykle, trene intervaller i stedet for å løpe spesielt langt, kondisjonstrening fremfor styrketrening.

sukker: nok mat til hjernen. Sørg for at kostholdet ditt tar inn ca like mye fett, protein og karbohydrater (sukker og mel).

spisemønster: Du får energien godt fordelt utover dagen desto mer fett du spiser, men blir fort sulten av sukkerarter. For meg funker det med 4 skiver til frokost (leverpostei, kjøttpålegg og majones, litt ost og kaviar, syltetøy/hapå/sjokolade) og 2 skiver eller frukt hver 3. time. Middag kl 5 og mat kl 8 og 10-11.

vitaminer/mineraler: Etteller annet som sørger for at du har nok greier i kroppen.

Aktivitet: hvis du sitter mye i ro blir det gjerne til at kroppen ikke vil annet. Strekk deg hver time, ta pauser, tren minst to ganger i uken, og gjør noe som skremmer deg litt hver dag ;) Slutt å leve så trygt :love: og gå ut selv om det er dårlig vær. Du blir i verste fall våt. Tur med lykt er moro for variasjonens del. Hvis du sliter med motivasjon, få deg e* annen å gå med, evt. hund etterhvert?

Innemiljø: Sørg for at det er frisk luft inne (det merker man best i det man kommer inn), god nok ventilasjon, og gjerne litt kaldt. 19 grader er perfekt for meg, så blir jeg ikke trøtt/varm/slapp etc. Er det for fuktig inne kan du fort få dårlig luft, mindre enn 20% luftfuktighet gjør det behagelig synes jeg.

Ergonomi: Forandre sittestilling og holdning. Hvis du skal lese kan det være greit å ha beina på bordet og være tilbakelent, men skal du skrive kan en framoverlent stilling være best. Framoverlent er ikke bra for arbeid med maskiner, f.eks. PC.

Lys: Man blir fort trøtt hvis man sitter i mørke rom. Dersom du ikke har vinduer, eller vinduene ser rett inn i blokka ved siden av, er det lurt å ha forskjellige lys på rundt om kring. Duse bakgrunnslys, gjerne med rødskjær hvis du har skjermen på hele tiden. Skrivebordslys til skriving, lys bak monitor eller lys vegg som reflekterer slik at du ikke får 5 graders synsfelt men holder hele øyet i aktivitet selv om du ser på ett punkt med mye lys (skjerm, opplyst bok)

Lyd: Varier lydbildet i rommet til aktiviteten du gjør. Nå skriver jeg skit, så jeg har på radioen/mp3 mappa. Når jeg gjør øvinger skal det helst være stille. Når jeg leser kan det ikke være stille, men ikke bråkete heller, f.eks. enya, st. germain, og jazz.

Forstyrrelseselementer: Messenger, mobil, skype osv. er bare i veien når jeg "arbeider," så disse disables på diverse måter. Lag deg selv arbeidsro.

Allsidighet: Gjør noe kreativt, faglig, morsomt og aktivt hver dag. Om du jobber mye med kreativitet kan du "koble av" ved å skrive inn kvitteringer i et regneark f.eks., men har du en veeldig ensformig jobb/studie lønner det seg å gjøre noe kreativt på fritiden, f.eks. spille/synge/tegne (også på data..)/foto/film/... Noe du interesserer deg for.

Motivasjon: Drøm om hvordan det skal bli om 5 år når du har kommet videre/skifter jobb/er ferdig med studiene/får råd til huset... Da orker du å stå på videre. Vær overbevist om at det du gjør er viktig for framtiden din, familien din, arbeidsgiveren din, og kanskje andre. Møtte en fra Stokke, jobben hans var å kappe riktig lengde material. Han telte penger som motivasjon, og var drithappy.. 1000 kroner, sag. 2000 kr, sag...

Kanskje andre har noen tips?

Lenke til kommentar
Mine spørsmål:

6962297[/snapback]

Hvis jeg skulle sovet når jeg ville så hadde jeg sovet langt ut på dagen og ikke om natten. Tror det gjelder for mange. Og nei, det gjør meg ikke mer opplagt. Tvert i mot.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg har litt dårlig oksygenopptak, blir fort anpusten hvis jeg tar i litt når jeg sykler osv.

og gjør noe som skremmer deg litt hver dag wink.gif Slutt å leve så trygt wub.gif og gå ut selv om det er dårlig vær. Du blir i verste fall våt. Tur med lykt er moro for variasjonens del.

I går skulle jeg spørre en fyr om noe, og jeg gjorde det ikke via Skype, noe han bruker, men jeg tok sykkelen fatt, til tross for drittværet, og syklet vel nesten 2 mil til han for å spørre om en enkel ting.

Og gjøre noe som skremmer meg gjør jeg ofte, som regel på sykkel, og jeg er ikke redd for å skade meg litt, men er litt pysete når det gjelder sånnt jeg ikke har 100% kontroll på som jeg kan skade meg hvis jeg ikke klarer det, (er instinktivt).

Man må¨jo ha det litt morro, leve farlig er jo en del av livet, det er jo farlig å leve.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle sovet når jeg ville så hadde jeg sovet langt ut på dagen og ikke om natten. Tror det gjelder for mange. Og nei, det gjør meg ikke mer opplagt. Tvert i mot.

Har du forsøkt det over lengre tid (>en uke) og gått over til din mer naturlige klokke? Det er mange i ungomsalderen som endrer søvnmønster og å gå mot denne kan være slitsomt både fysisk og psykisk. (Uff, jeg leste forresten akkurat en artikkel i et englandsk blad om dette, men husker ikke hvilket)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...