Gå til innhold

Svindler på bruktmarkedet..

Anbefalte innlegg

Som jeg sier til deg i PM, en tråd som denne er allmennpreventiv og der bevisførselen er god nok så bør man kunne henge ut folk. Jeg har sjekket at ingen andre har dette navnet og FBI/tv2 hjelper deg arbeider under samme prinsipper.. Selvsagr ønsker dere ikke å bli rettsforfulgt, men i denne saken så er det nok ingen fare... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har solgt og kjøpt litt på bruktmarked.no. Har aldri vært utsatt for noe svindel. Men jeg er ekstremt skeptisk til å sette penger inn på kontoer til fremmede folk. Liker helst å møte dem personlig. Selv har jeg opplevd at en kjøper satt inn penger på min konto etter bare én mail. Han fikk da også hovedkortet, godt pakket, bare 2 dager senere. Skjønner godt at du blir forbannet, men la balltreet ligge ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har hatt samme problem neste... Jeg solgte endel ting til en type og det gikk fint han betalt epå forskudd og ingen problem. Så kontaktet han meg neste gang jeg skulle selge noe og da sa han han hadde overført penger. Dum som jeg var stolte jeg på typen og sendte tingene til han før jeg sjekket at jeg hadde fått penger på konto :blush:

De pengene fikk jeg aldri.

Men problemet her var at jeg etter noen måneder så de samme tingene jeg hadde solgt han, til salgs på bruktmarkedet. Da skulle han selge det videre og til en sykt mye høyere pris enn det jeg hadde "solgt" det til han for.

Jeg lagde en tråd her på forumet om han og ga han negativ karakter på bruktmarkedet. Men det endte med at Ueland stengte ned tråden min uten at jeg fikk fjerne navn og ymse og at han lagde ny bruker på bruktmarkedet.

Jeg sendte også mail til de som styrer bruktmarkedet for å gi beskjed om at det var en som solgte tyvegods på bruktmarkedet, men der hørte jeg aldri noe.

Planen min er å ringe kona og forklare saken for henne og be henne pent om å betale meg. Eventuelt kan jeg ringe mora.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Håper du får ordnet opp i det.

Nå har jeg fått ett problem selv tror jeg.

Betalte et 7800GS kort på forskudd torsdag forrige uke og sendte scannet kvittering fra banken. Kort skulle sendes dagen etter. Etter dette har jeg hverken fått svar på mail, han tar ikke telefonen og svarer ikke på SMS. Pengene har kommet inn på hans konto ifølge min bank som har sjekket ut litt.

Det rare er at tlfnr. stemmer med navn og e-mail iflg. telefonkatalog.

Lenke til kommentar
Håper du får ordnet opp i det.

Nå har jeg fått ett problem selv tror jeg.

Betalte et 7800GS kort på forskudd torsdag forrige uke og sendte scannet kvittering fra banken. Kort skulle sendes dagen etter. Etter dette har jeg hverken fått svar på mail, han tar ikke telefonen og svarer ikke på SMS. Pengene har kommet inn på hans konto ifølge min bank som har sjekket ut litt.

Det rare er at tlfnr. stemmer med navn og e-mail iflg. telefonkatalog.

7292389[/snapback]

Da vet du hvor han bor..

Lenke til kommentar

Får håper du får pengene tilbake da Battone, lykke til....

Har selv blitt svindlet på bruktmarkedet for 1 år siden, men har lagt det bak meg.

Har fortsatt navnet hans, addresse, brukernavnet på forumet, telefonnummer, kontonummer, kanskje jeg tar meg en tur innom en dag.

Politiet ville ikke hjelpe meg pg.a litte bevis og att det dreide seg kun om 1000kr..

Var også dum og uforsiktig på den tiden og det hastet veldig med den hardisken, så jeg forskudsbetalte etter et par mailer og vips.

Det som var litt rart var att jeg hadde kontakt med han i ca 1 mnd etter pengene var overført.

Han kom med unskyldninger helle tiden og prøvde å roe meg ned for hver dag, han hjalp meg også med pc-problemer.

Men en dag holdte jeg ikke utt, så jeg ga ham stygge ord og fikk tilbake stygge ord så tilsutt så svarte han ikke mer.

Nå er jeg mer forsiktig på bruktmarkedet og sjekker alltid om det er trygt å handle med selgeren.

Kommer aldri til å gå i den fella der igjen nei.

Lenke til kommentar

Problemet med slike små beløp som vi snakket om her, er at Politiet ikke prioriterer dette høyt nok. Hvis beløpene er større, har erfaring vist at Politiet faktisk tar slike svindelsaker alvorlig(Har vært et par tilfeller bl.a på Avforum.no). Ofte er det snakk om unge mennesker som ennå ikke har blitt fanget opp i rettsystemet. Ved å anmelde slike forhold, kan det være at du forhindrer andre fra å bli svindlet av samme person; forutsatt at rettsprosessen fører til at vedkommende tar lærdom av dette. Hvis ingen reagerer, vil vedkommende forsette å utnytte den tilliten som slike bruktmarkeder er avhengig av for å fungerer.

Hardware.no sitt bruktmarked har for høy andel fjortisser og nye brukere til at jeg vil bruke dette. Det er dessuten alt for få som legger inn kommentar på kjøpserfaring om de forskjellige brukerne.

... men la balltreet ligge ;)

6955042[/snapback]

Denne typen mennnesker har lav/ingen moral og ofte en omgangskrets som også er av samme slag. Det eneste slike utskudd er redde for er Politiet eller trusler om vold.

Min bror ble svindlet av en ung tysker på Ebay, men fikk noen motorsykkel kompiser fra tyskland til å opptre som pengeinnkrevere. Tenk når 17 år gamle Dietrich lukket opp døren, og utenfor står det to skjeggete motorsykkelbøller i skinnklær. Han måtte låne penger av moren sin på stedet for å betale tilbake det hans skyldte.

I et annet tilfelle ringte en bekjent en svindler og utga seg for å være politimann og truet med at han ble bragt inn hvis han ikke gjorde opp for seg. Kjeltringen inngikk faktisk en tilbakebetalingsordning med månedlige betalinger som han fulgte nesten punktlig.

Slike metoder er selvfølgelig forkastelige, men viser ganske klart hva som skal til for å få slike personer i tale.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel si at det ble ordnet opp i.. Fyren ble selvsagt ikke glad for at jeg hengte ham ut her og truet med politiet/balltre.. :roll:

Jeg sa jeg kunne beklage alt og fjerne denne tråden om han kunne sende sporingsnummeret til pakken han sa han hadde sendt. Dette gjorde han ikke, han kunne heller ikke forklare hvorfor han ikke svarte på mail etc..

Uansett, fyren ordnet opp og nå er saken glemt for min del, men jeg la inn en liten karakter på ham og skrev noen "fine" ord.

Jeg ville gått ganske langt i denne saken og er glad på mine egne vegne at han ordnet opp.. Bare synd om han svindler nestemann, for navnet hans ligger nå ikke ute på nett.. Men jeg har som sagt lært og vil ikke gjøre en slik handel igjen..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Jeg har handlet mye på bruktevarer og har nesten aldri opplevd svindel. Det nærmeste jeg har kommet er vel at noen har avtalt å selge en vare til meg, men trakk det uten videre tilbake senere.

Svindel er vel uungålig i det lange løp. Folk er jo forskjellig og noen kan man ikke stole på dessverre.

Heldigvis har jeg trua på at de fleste er redelige. For min del vil jeg derfor fortsette å selge og kjøpe brukte produkter.

Off topic: Siste selgeren jeg prøvde å prute meg kalte meg homo, men slike ting er jo morsomt da :!:

Lenke til kommentar

Oppdatering i saken min. Dette lukter lang vei spør du meg.

Fyren hadde sporingsnummeret på jobben når jeg ringte på fredag og pakken var sendt på onsdag. Ingen pakke idag heller. Fikk tak i han idag og nå hadde han plutselig ikke noe sporingsnummer og hadde sendt skjermkortet pr. brev mente han. Hallo, sende skjermkort til flere tusen kroner pr. brevpost?

Internetten hans er ødelagt og får ikke svart på mail. (merkelig, og det kunne han jo sagt på sms hvis han hadde giddi å svare meg bare)

Spørsmålet er om jeg nå skal sende faktura og bruke et inkassobyrå jeg kjenner til privat til å innkreve pengene hvis det går. Om det koster meg litt bryr meg ikke. Dette skal svi.

Eller skal jeg bare anmelde saken hvis pengene mine ikke er returnert innen fredag f.eks? De henlegger vel uansett. :(

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar
Jeg er desverre ekstra sint på slikt for tiden grunnet flere uhell i det siste. Noen herpet bilen vår for 4 uker siden for morros skyld. Det kostet 19000 kroner å fikse.

Føler med deg. Noen kjørt på og stakk av bare noen timer etter at jeg henta bilen fra lakkering (ble truffet på samme sted som tidligere skade og reparasjon).

Det kalles j*** uflaks og skjer noen ganger.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Jeg er desverre ekstra sint på slikt for tiden grunnet flere uhell i det siste. Noen herpet bilen vår for 4 uker siden for morros skyld. Det kostet 19000 kroner å fikse.

Føler med deg. Noen kjørt å på og stakk av bare noen timer etter at jeg henta bilen fra lakkering (ble truffet på samme sted som tidligere skade og reparasjon).

Det kalles j*** uflaks og skjer noen ganger.

7325038[/snapback]

Møkkafolk. Det der skjer visst ganske ofte. :mad:

Sendte SMS til vedkommende ikveld for å etterlyse sporingsnummeret. Svarer ikke nei. Han lovte å sende det til meg kl 4. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Slike svindlere burde vært  :wallbash: torturert.

tok i litt der, men dere skjønner poenget.

7325341[/snapback]

Vel nå går jorda under. Kortet ser ut til å ha kommet idag. Sambo har åpnet pakken og der var ivertfall emballasjen. Får sjekket det ut når jeg kommer hjem.

Selger burde svare på henvendelser for å unngå misforståelser. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Slike svindlere burde vært  :wallbash: torturert.

tok i litt der, men dere skjønner poenget.

7325341[/snapback]

Vel nå går jorda under. Kortet ser ut til å ha kommet idag. Sambo har åpnet pakken og der var ivertfall emballasjen. Får sjekket det ut når jeg kommer hjem.

Selger burde svare på henvendelser for å unngå misforståelser. :thumbdown:

7329041[/snapback]

:no: Det lar seg gjøre og drøye ting litt vettu :no:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...