Gå til innhold

Deres Lian-LI Kabinetter.


Anbefalte innlegg

Vifteholderen fyller tre 5 1/2" porter. Så det vil ikke bli noen sprekk. Uten å vite sikkert hvilket kabinett du har vil jeg tippe at du har PC6070BSCANDV2. Mener å huske at viften i front henter luft fra en kanal helt i bunnen av kabinettet. Men tror denne løsningen gir dårligere lufttilgang for viften. Viften i topp og den du setter i drevet kan jo blåse inn så du får 3inn/2ut (uten å regne med PSU).

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en god løsning! Kan bekrefte at frontviften tar inn luft fra en kanal i bunnen.

 

Ser også nå at den viftemodulen fyller 3stk 5 1/2" brønner, så da må spesifikasjonene lagt ut på Microplex være feil (høyden). Men da oppstår enda et lite problem; jeg har kun 2 sloter ledig :hmm: Har nemlig en viftestyring og en dvd-brenner i 2 av de 4 slotene. Forslag til hvor jeg evt. kan gjemme dvd-brenneren? :p

Lenke til kommentar

vifta du eventuelt monterer i taket bør definitivt dra luft ut, for varmluft stiger.

 

men du kan med fordel fjerne vifta som står over expansjonskorta. den bråker mye og sørger for undertrykk, noe som ikke er anbefalt.

 

så om du da monterer en slik viftemodul i dvd brønnen, tar ut den i sida og mekker plass til en i taket, så får du 2 inn og 2 ut plus psu.

Lenke til kommentar

Du bør absolutt ha overtrykk i kabinettet, de nye 8800 skjermkortene og HD2900 også for den del trekker luft ut av kabinettet, PSU har i de fleste tilfeller en 120mm vifte som også trekker luft ut, Jeg har i gaming riggen min problemer med å få nok luft inn i kabinettet.

 

Du kan teste om du har overtrykk eller undertrykk i kabinettet ditt. finn et sted der det er bare lufteriller, (ingen vifte) ta et bit papir og se om papiret trekkes inn mot lufterillene eller skyves fra.

 

Jeg vil lage et hull i bunnen av kabinettet mitt for å suge inn kaldluft men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. Skal montere en 4in 3 hdd drive bay i kabinettet med 120 mm vifte så jeg håper det hjelper + en 80mm vifte i toppen som skal blåse luft inn.

Lenke til kommentar

Så 8800-viften blåser altså ikke luft ut der den er plassert, men skubber luften gjennom dekselet på skjermkortet og ut bak? Da kan jeg jo bruke viften i sidedøren til å blåse luft INN (trodde nemlig at viftene da ville blåse mot hverandre).

 

Og "overtrykk", vil det si mer vifter som blåser inn enn ut?

 

Ser dette da bra ut? (Trykk på bildet)

102968.jpeg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så 8800-viften blåser altså ikke luft ut der den er plassert, men skubber luften gjennom dekselet på skjermkortet og ut bak? Da kan jeg jo bruke viften i sidedøren til å blåse luft INN.

 

Og "overtrykk", vil det si mer vifter som blåser inn enn ut?

 

Ser dette da bra ut?

102968.jpeg

9456729[/snapback]

 

Vifta i sidedøra burde uansett blåse luft inn, hvis den skulle blåse luft ut ville den kun blåse ut den kaldeste lufta i kabinettet,

 

Dessuten så er det plent umulig og få et overtrykk i det kabinettet, du har en svær grill i toppen av kabinettet som sørger for at trykket er det samme utenfor som inne i kabinettet. Er nesten umulig og få et overtrykk i noe kabinett uansett, det vil alltid være åpninger, med mindre kabinettet er 100% lufttett...

 

Så jeg ville sett bort fra dette tullet med overtrykk og undertrykk i kabinettet, for det er helt umulig med mindre kabinettet er helt luftett...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Så 8800-viften blåser altså ikke luft ut der den er plassert, men skubber luften gjennom dekselet på skjermkortet og ut bak? Da kan jeg jo bruke viften i sidedøren til å blåse luft INN.

 

Og "overtrykk", vil det si mer vifter som blåser inn enn ut?

 

Ser dette da bra ut?

102968.jpeg

9456729[/snapback]

 

Vifta i sidedøra burde uansett blåse luft inn, hvis den skulle blåse luft ut ville den kun blåse ut den kaldeste lufta i kabinettet,

 

Dessuten så er det plent umulig og få et overtrykk i det kabinettet, du har en svær grill i toppen av kabinettet som sørger for at trykket er det samme utenfor som inne i kabinettet. Er nesten umulig og få et overtrykk i noe kabinett uansett, det vil alltid være åpninger, med mindre kabinettet er 100% lufttett...

 

Så jeg ville sett bort fra dette tullet med overtrykk og undertrykk i kabinettet, for det er helt umulig med mindre kabinettet er helt luftett...

 

 

EDIT: luftflyten du hadde forestilt deg der så bra ut, men jeg ville muligens ha snudd vifta øverst i fronten hvis det samler seg mye varmluft i toppen, men du vil nok uansett få veldig god, for vifta øvert i fronten vil uansett hjelpe til med og forsyne cpuvifta med kald luft. Men jeg tror ikke det vil samle seg så mye varmluft i toppen uansett, for grillen over PSU vil hjelpe mye på den biten...

9456773[/snapback]

 

Poenget med "overtrykk" er ikke at det faktisk er overtrykk inne i kassse, poenget er at luft skal gå ut igjennom alle de hullene du snakker om, istedet for inn, da det gjr det vesentlig lettere i forbindelse med støv.

 

Vifta øverst vil jeg tippe man kan la være å bruke uten at det skaper noe stor problem, evt den bak, er neppe stort behov for å ha begge vil jeg tro.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så overtrykk er bra, som igjen vil si at jeg må få mest mulig luft ut?

 

Ang. bildet jeg la til i forrige post: Viften i "taket" og viften i dvd-brønnene er bare en tenkt plan, jeg har verken hull i taket eller kjøpt inn vifte til å ha fremme i dvd-brønnene.

 

Så jeg er altså ute etter en best mulig luftgjennomstrømning for mitt kabinett for å få det kjøligere/bra luftflyt.

 

ATWindsor: Så du mener jeg ikke har brukt for viften i taket?

Lenke til kommentar
Så overtrykk er bra, som igjen vil si at jeg må få mest mulig luft ut?

 

Ang. bildet jeg la til i forrige post: Viften i "taket" og viften i dvd-brønnene er bare en tenkt plan, jeg har verken hull i taket eller kjøpt inn vifte til å ha fremme i dvd-brønnene.

 

Så jeg er altså ute etter en best mulig luftgjennomstrømning for mitt kabinett for å få det kjøligere/bra luftflyt.

 

ATWindsor: Så du mener jeg ikke har brukt for viften i taket?

9456937[/snapback]

 

Det er hovedsaklig for at det ikke skal trekkes støv inn overalt, om det er "overtrykk" så vil lufta sive utver i alle små hull i kabinettet, mens den stort sett bare kommer inn ved vifter, hvor du kan sette støvfilter, i motsatt tilfelle vil støv sive inn overalt.

 

Basert på mine erfaringer, så tror jeg vifta i taket gjør liten nytte ja, som oftest er forskjellen minimal mellom å vifte i tak+bak, og bare å ha en av de.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 12:45

Det er hovedsaklig for at det ikke skal trekkes støv inn overalt, om det er "overtrykk" så vil lufta sive utver i alle små hull i kabinettet, mens den stort sett bare kommer inn ved vifter, hvor du kan sette støvfilter, i motsatt tilfelle vil støv sive inn overalt.

 

Ja det er en riktig og viktig presisering, dersom man har støvfilter kan man bedre kontrollere hvor luften (støvet) kommer inn, med mer viftekapasitet inn, enn ut.

Utover det må jeg gå med Pac-Man på dette med overtrykk/undertrykk...

 

Ellers er jeg også ening med deg i at tak+bak oftes er litt smør på flesk, altså unødvendig. Men det finnes helt sikker untak, og prøve seg frem er eneste sikre metode.

Jeg mener nok fortsatt også at mange har unødvendig stor total luftgjennomstrømning. Hvis de som har 4x 120mm vifter eller mer hadde målt snitt temperaturen på eksos- luften tror jeg de hadde sett at det ikke var rare økningen fra det som går inn. Jeg er mer tilhenger av å skape litt sirkulasjon rundt de komponentene som trenger det, enn å ha orkan gjennom kassa, hvorav det meste bare passerer gjennom letteste vei, uten å ta med nevneverdig varme ut.

Men som sagt før blir dette gjerne et kompromiss mellom pent utseende, og effektivitet/stillhet. De fleste i LianLi- klubben vil vel ha det pent, uten vifter som henger å dingler... :)

Lenke til kommentar

Må være pent ja, har ikke såå ytelsestrang at jeg ofrer hele utseende for å si det sånn :)

 

Her har dere foresten noen bilder av pcen, ryddet litt i kablene, men skal bytte ut de røde sataledningene i svarte, så tar siste finishen når de ankommer :)

kabinett1uy6.jpg

 

kabinett2bn7.jpg

 

kabinett3ff2.jpg

 

Da dropper jeg vifte i toppen. Men en vifte ekstra i front kunne vel vært greit, eller?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
2bb1 Postet i dag, 16:14

Må være pent ja, har ikke såå ytelsestrang at jeg ofrer hele utseende for å si det sånn 

He he, neida, og det skjønner jeg ;)

Men når jeg ser på boksen din lurer jeg litt på hvorfor du vil ha fler vifter. Blir det faktisk for varmt noe sted eller har du bare vifte/støy- trang? :tease:

 

Setter du vifta i døren til å blåse inn, burde det fungere brukbart det der. Jeg formoder da at cpu viften blåser gjennom kjøleren, og til viften bak + psu-viften.

Området rundt cd/dvd har jo sikkert ikke så rare sirkulasjonen, men med så mye luft mellom lider de vel ingen nød akkurat.

 

Rundt minnebrikker blir det vel en del sirkulasjon som følge av cpu viften, og det samme gjelder hk generelt. Så jeg ser rett og slett ikke helt behovet.

Men for all del, kan hende at jeg overser noe, eller rett og slett tar feil :)

Lenke til kommentar

Her kommer endlig bildene minne etter litt rydding. kablene er selvfølgelig lagt anneledes.

 

De Sata kabelene som får i midten skal bort så fort jeg få fatt i 75/100 cm kabler

 

må da finnes noen bedre måter å legge kabel ?

det hullet bak er fult og der jeg skal ha flere sata kabler. problem :S

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
IMG_3124.JPG

 

IMG_3126.JPG

 

IMG_3127.JPG

 

IMG_3129.JPG

 

IMG_3131.JPG

 

IMG_3130.JPG

 

IMG_3133.JPG

Endret av Exentler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...