Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Deres Lian-LI Kabinetter.

Anbefalte innlegg

Hvorfor i helsikke har du vifter når du har vannkjøling ? oO

9125511[/snapback]

He he, du får komme hit og se hvor lenge du klarer å holde fingeren på minnebrikker eller heatpipe uten noe vifter.

Som du kan se av min lille diskusjon med Spirre litt over her kan jeg være enig i at mange kanskje har litt overdrevet mange vifter. Men å kjøre et moderne system med vannkjøl og vifteløst går stort sett bare ikke.

På min forrige NF4 maskin kjørte jeg helt vifteløst ved vanlig "kontoroppgaver", også radiatorvifter avslått. (Til spilling holdt ikke det...) Hadde da vann på chipset, men det begynner å bli mange steder som skal ha kjøling, og som normalt blir indirekte kjølt av cpu-viften. Så vifteløs vannkjøl krever ganske mye. :)

9125696[/snapback]

Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som har testet å kjøre vifteløs vannkjøl uten problemer, chipsett-brikka tåler mye varme. Klokker du eller den vifteløse kjølinga på chipsettet ikke er topp, så får man kanskje problemer.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvorfor i helsikke har du vifter når du har vannkjøling ? oO

9125511[/snapback]

He he, du får komme hit og se hvor lenge du klarer å holde fingeren på minnebrikker eller heatpipe uten noe vifter.

Som du kan se av min lille diskusjon med Spirre litt over her kan jeg være enig i at mange kanskje har litt overdrevet mange vifter. Men å kjøre et moderne system med vannkjøl og vifteløst går stort sett bare ikke.

På min forrige NF4 maskin kjørte jeg helt vifteløst ved vanlig "kontoroppgaver", også radiatorvifter avslått. (Til spilling holdt ikke det...) Hadde da vann på chipset, men det begynner å bli mange steder som skal ha kjøling, og som normalt blir indirekte kjølt av cpu-viften. Så vifteløs vannkjøl krever ganske mye. :)

9125696[/snapback]

Åja. jeg har bare vifter jeg.

og lian li kabinett :dribble:

Lenke til kommentar
Helt ærlig, så satset jeg ikke på erfaring da jeg monterte dobblet opp med vifter på radiatoren. Jeg tenkte bare logikk. Jo mer luft, jo bedre kjøling. Dessverre har jeg ikke tatt å testet ut systemet med "bare" et sett vifter, derimot så kan det hende at jeg gjør det siden du gjorde meg litt mer nysgjærrig på dette området. Dine vifter lager 4 ganger mindre støy enn mine, så uansett om jeg bruker 3 eller 6 vifter så blir det en del støy. Alt for høyt støy til og sove med værtfall.

Har ikke hatt dette systemet oppe lengre enn 1 1/2 uke, så jeg har ikke rukket og testet så mye. Håper å få noe unnagjort i nærmeste fremtid. som maks klokk 24/7.

Bare fortsett å spørre hvis det er noe :)

9125416[/snapback]

Takk for svar og flere bilder Ninvec ;)

Hvor kjøper du dine slanger, og hva er omtrentlig meterpris på silicon-slanger?

Logikken din er det jo ikke noe å si på, jeg er sikker på at ditt system har en bedre kjøleevne enn mitt med alle vifter på full guffe.

Og det ser jo også litt rått ut. Det er vel litt som blier med 4 firkanta potter; muligens ikke nødvendig, men utstråler ytelse :D

Men jeg har som nevnt valgt enn litt annen innfallsvinkel til disse tingene. Jeg finner først hva som er max 24/7 klokk på "vanlig måte" med vifter på full guffe.

Men så pleier jeg gjerne å se hvor varmt det kan bli ved den farten før det feiler, for på den måten å se hvor gjerrig jeg kan være på vifter under forskjellige scenarier.

Nå vet jeg jo ikke hva du driver med om natta ( :ph34r: ), men dersom du ikke kjører noe sånn Folding Home (eller hva det nå heter) eller altså har høy belastning på systemet hele døgnet, er jeg overbevist om at du kan få den maskinen "sovbar" ifht til det som har med vannkjøling i alle fall.

Med såpass relativ stor radiator, og ingen eller mild belastning, er det såvidt at det trenger gå noe luft gjennom radiatoren så lenge du tillater at cpu holder feks 45 grader, i steden for 35.

Jeg regner med at du kanskje ikke mente det helt bokstavelig, men husk at 3 vifter ikke lager 3 ganger så mye støy som 1 i praksis. Litt mer hørbart er det jo, men oppleves ikke som 3-ganger'n. Man kan like gjerne snu på det og si at 3 vifter på lavt turtall lager mindre støy enn 1 vifte som prøver å gjøre samme jobben. Og derfor ligger du godt an med trippelradiator.

Men jeg er spent på å høre hva du kommer frem til etterhvert. Jeg har ikke noe erfaring med det, men ser ikke helt bort fra at det faktum at du har dobble vifter, gjør at du kan kjøre de enda saktere enn jeg med mine enkle, ved nattmodus. En annen mulighet du jo godt kan prøve ut er å bare kjøre et av vifteparene.

PS, hvordan er det med vibrasjons-støy med den pumpemonteringen du har der da?(he he, eller du hører det kanskje ikke gjennom jet-strømmen fra alle viftene :tease: ) Bare lurer siden jeg selv brukte masse tid og energi på å montere gummiføtter til min Eheim pumpe, bare for så å finne ut at det eneste som faktisk duger støymessig er å ha den på skumgummi-matte. Men det er mulig at Eheim104x er værre enn andre på vibrasjoner.

Siden jeg er så godt i gang her lurer jeg vel egentlig også på hvilken vei radiatorviftene dine går. Jeg regner med at de blåser ut bak, og det er vel det mest naturlige, og kanskje fornuftige med tanke på at du har en kabinettvifte som vel drar ut ved øverste radiatorvifte. Det som unektelig blir en ulempe med den monteringen er at radiatoren får ferdig oppvarmet luft på den øverste tredelen.

Har du gjort deg noen tanker om det, eller tar jeg feil?

Vel vel, det ble en litt lang kommentar, men håper ikke det er alt for OT for folket her.

Jeg har et lite spørsmål til slutt også. Den viften man ser på dette bildet, en 0.27A LianLi vifte med 1500rpm max.

post-56388-1185200570_thumb.jpg

Er dette vifter som faktisk er produsert av LianLi, eller er det egentlig noe annet?

Og jeg mener å huske at Spirre og noen andre her har anbefalt kjøp av kabinett fra bla Microplex for å få Mist? vifter i steden for disse som jeg har.

Jeg ser bare som et eksempel at de Papst 4412 F/2GLL viftene jeg har på radiatoren har et strømforbruk på 0,72Watt, mens de orginale LianLi bruker ca 3,24Watt. Jeg vet ikke hvor riktig det blir å bruke disse tallene, men jeg vil tro at strømforbruk og luftmengde flyttet henger sammen, og at de lianLi viftene flytter vesentlig mye mer luft enn de Papst'ene i mitt eksempel. (tror også at de nevnte Papst er 1200rpm)

Men det jeg altså da lurer på er om dere mener disse LianLi viftene er dårlige både på støy og luftflytting, eller om man gir rådet ut fra støynivå på 12Volt?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som har testet å kjøre vifteløs vannkjøl uten problemer, chipsett-brikka tåler mye varme. Klokker du eller den vifteløse kjølinga på chipsettet ikke er topp, så får man kanskje problemer.

AtW

9126247[/snapback]

Ja, jeg snakker vel i grunn alltid om klokking jeg :D , så det burde jeg kanskje understreket.

Har som sagt også kjørt noe vifteløst jeg også, så jeg sier ikke at det er umulig. Det kommer jo også litt an på psu, den Mist'en jeg bruker nå drar ikke mye luft.

Men generelt vil i alle fall etter min erfaring de fleste få problemer med enten for varme minnebrikker, for varmt chipset, eller for varme harddisker dersom man ikke har noe annet enn psu til å transportere varmen ut.

Snakker da om ved spill/3DMark eller annen type full belastning over litt tid.

I mitt nåværende PC70B går i alle fall temperaturen over det Asus anbefaler på hk om jeg skrur av alt av vifter. Men det er ikke umulig at det ville gått bra om det var uklokket. Harddisker har også en tendens til å gå over 50-55 grader i de oppsett jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Noen andre som opplever at den ekstra-døren man kan kjøpe til kabinettet m/vindu ikke passer 100%? :hmm: Den går fint ned på, men jeg får ikke presset den helt inn på plass. Er et 2-3mm glips som er meget irriterende, i tillegg til at jeg ikke får festet døren skikkelig med skruene på baksiden.

Her ser du at den går ut for kanten:

kabinettdr1gd8.th.jpg

Og her ser dere glipset tatt underfra:

kabinettdr2uj0.th.jpg

Lenke til kommentar
ER det ikke mye stress å dra på LAN med pc som har vannkjøling da?  :hmm:

9126778[/snapback]

Hvorfor skal det være så mye stress da?

Har du ekstern vannkjøling UTEN hurtigkoblinger kan det være stress, men det er få som har det. Pleier og følge med slike, i komplette sett som Zalman resovator etc.

Men om du har vannkjøling som sitter inni kabinettet er det da ikke noe mer stress. Så sant alt sitter fast. :)

Lenke til kommentar

@ pcp160

jeg har bygd et par maskiner for et par kamerater tidligere i år, og da ble det 2 stk lian li pc7bscand v3 kasser. den ene fra netshop og den andre fra microplex.

den som kom fra microplex hadde klare mist vifter av typen de selger løst til 89,-

den som kom fra netshop hadde svarte vifter som minte meg veldig om de som vanligvis følger med lian li kasser. jeg får ikke sjekka det nå, men kan komme tilbake med mer info senere. synes bare det var rart at de sku være fra mist, da jeg mener mist ikke har helsvarte vifter.

når det kommer til vannkjøling og vifter så er det lurt å ha litt luftsirkualasjon i kassa, da det begynner å bli en del komponenter som trenger litt kjøling utover de vanlige 3 (cpu, gpu og chipsett)

men mye lufting er ikke nødvendig i de fleste tilfeller, så hvor mye kjøling du monterer er nok mer avhengig av dine personlige krav til støy og effekt enn de forskjellige komponentene krever av nedkjøling

selv har jeg jo luftkjøling hele veien, og jeg kunne nok kutta ut halvparten av de 8 mist viftene jeg har uten at det hade gjort så stor forskjell. men tøft er det. spes når man har røde leds i viftene og en stacker 830 som har perforerte sidedører :D

Lenke til kommentar

Helt ærlig, så satset jeg ikke på erfaring da jeg monterte dobblet opp med vifter på radiatoren. Jeg tenkte bare logikk. Jo mer luft, jo bedre kjøling. Dessverre har jeg ikke tatt å testet ut systemet med "bare" et sett vifter, derimot så kan det hende at jeg gjør det siden du gjorde meg litt mer nysgjærrig på dette området. Dine vifter lager 4 ganger mindre støy enn mine, så uansett om jeg bruker 3 eller 6 vifter så blir det en del støy. Alt for høyt støy til og sove med værtfall.

Har ikke hatt dette systemet oppe lengre enn 1 1/2 uke, så jeg har ikke rukket og testet så mye. Håper å få noe unnagjort i nærmeste fremtid. som maks klokk 24/7.

Bare fortsett å spørre hvis det er noe :)

9125416[/snapback]

Takk for svar og flere bilder Ninvec ;)

Hvor kjøper du dine slanger, og hva er omtrentlig meterpris på silicon-slanger?

Logikken din er det jo ikke noe å si på, jeg er sikker på at ditt system har en bedre kjøleevne enn mitt med alle vifter på full guffe.

Og det ser jo også litt rått ut. Det er vel litt som blier med 4 firkanta potter; muligens ikke nødvendig, men utstråler ytelse :D

Men jeg har som nevnt valgt enn litt annen innfallsvinkel til disse tingene. Jeg finner først hva som er max 24/7 klokk på "vanlig måte" med vifter på full guffe.

Men så pleier jeg gjerne å se hvor varmt det kan bli ved den farten før det feiler, for på den måten å se hvor gjerrig jeg kan være på vifter under forskjellige scenarier.

Nå vet jeg jo ikke hva du driver med om natta ( :ph34r: ), men dersom du ikke kjører noe sånn Folding Home (eller hva det nå heter) eller altså har høy belastning på systemet hele døgnet, er jeg overbevist om at du kan få den maskinen "sovbar" ifht til det som har med vannkjøling i alle fall.

Med såpass relativ stor radiator, og ingen eller mild belastning, er det såvidt at det trenger gå noe luft gjennom radiatoren så lenge du tillater at cpu holder feks 45 grader, i steden for 35.

Jeg regner med at du kanskje ikke mente det helt bokstavelig, men husk at 3 vifter ikke lager 3 ganger så mye støy som 1 i praksis. Litt mer hørbart er det jo, men oppleves ikke som 3-ganger'n. Man kan like gjerne snu på det og si at 3 vifter på lavt turtall lager mindre støy enn 1 vifte som prøver å gjøre samme jobben. Og derfor ligger du godt an med trippelradiator.

Men jeg er spent på å høre hva du kommer frem til etterhvert. Jeg har ikke noe erfaring med det, men ser ikke helt bort fra at det faktum at du har dobble vifter, gjør at du kan kjøre de enda saktere enn jeg med mine enkle, ved nattmodus. En annen mulighet du jo godt kan prøve ut er å bare kjøre et av vifteparene.

PS, hvordan er det med vibrasjons-støy med den pumpemonteringen du har der da?(he he, eller du hører det kanskje ikke gjennom jet-strømmen fra alle viftene :tease: ) Bare lurer siden jeg selv brukte masse tid og energi på å montere gummiføtter til min Eheim pumpe, bare for så å finne ut at det eneste som faktisk duger støymessig er å ha den på skumgummi-matte. Men det er mulig at Eheim104x er værre enn andre på vibrasjoner.

Siden jeg er så godt i gang her lurer jeg vel egentlig også på hvilken vei radiatorviftene dine går. Jeg regner med at de blåser ut bak, og det er vel det mest naturlige, og kanskje fornuftige med tanke på at du har en kabinettvifte som vel drar ut ved øverste radiatorvifte. Det som unektelig blir en ulempe med den monteringen er at radiatoren får ferdig oppvarmet luft på den øverste tredelen.

Har du gjort deg noen tanker om det, eller tar jeg feil?

Vel vel, det ble en litt lang kommentar, men håper ikke det er alt for OT for folket her.

Jeg har et lite spørsmål til slutt også. Den viften man ser på dette bildet, en 0.27A LianLi vifte med 1500rpm max.

post-56388-1185200570_thumb.jpg

Er dette vifter som faktisk er produsert av LianLi, eller er det egentlig noe annet?

Og jeg mener å huske at Spirre og noen andre her har anbefalt kjøp av kabinett fra bla Microplex for å få Mist? vifter i steden for disse som jeg har.

Jeg ser bare som et eksempel at de Papst 4412 F/2GLL viftene jeg har på radiatoren har et strømforbruk på 0,72Watt, mens de orginale LianLi bruker ca 3,24Watt. Jeg vet ikke hvor riktig det blir å bruke disse tallene, men jeg vil tro at strømforbruk og luftmengde flyttet henger sammen, og at de lianLi viftene flytter vesentlig mye mer luft enn de Papst'ene i mitt eksempel. (tror også at de nevnte Papst er 1200rpm)

Men det jeg altså da lurer på er om dere mener disse LianLi viftene er dårlige både på støy og luftflytting, eller om man gir rådet ut fra støynivå på 12Volt?

9126414[/snapback]

Ja, etter å ha trykket på tilbake knappet når jeg var over halveis ferdig med svare mitt, må jeg vel skrive alt på nytt :p Shit happens

Jeg var kanskje for tidlig ut med å si at det var silicon slanger jeg hadde, fordi jeg finner ikke noe bokstavelig sted hvor akkurat dette står. Uansett, her er en LINK til slangen jeg bruker. Jeg handler hos Petras i USA. Sannsynligvis den beste shappa for vannkjøling i verden ;) Overdriver ikke. Her er også en LINK til den "gele" matta jeg bruker under pumpa mi. Umumlig å høre uansett om den går på fult turtall. Dette kan da være pågrunn av at jeg har et par andre vifter som suser i kabinettet mitt :p Der har du forsåvidt riktig ;)

Sånn at det er sagt, aldri ta alt jeg sier bokstavelig :p Jeg har med hjelp av min "gode" norsk karakter dannet meg en måte å skrive på som av og til bare jeg forstår betydningen av :p (bare denne settningen var vanskelig å forstå, ikke sant?) :p

Det med og kjøre bare et vifte par var heller ikke så dumt, skal sjekke ut dette. Viftene er allerede koblet slik at de viftene som er parallelle er koblet til samme viftestyring.

Når det kommer til hvilken vei viftene på radiatoren går, så ble det litt kjærringa mot strømmen. Jeg har viftene min slik at de strømmer luft inn til kabinettet. Dette er jo fordi jeg vil ha kaldest luft inn i radiatoren. Når jeg monterte det slikt, så tenkte jeg det ikke ville være noe problem siden det er ingen vifter som blåser rett mot radiatoren. Sannsynligvis så skjønner du hvordan det går, men jeg legger til et bilde bare for å illustrere luftas gang i kabinettet.

post-82737-1185220137_thumb.jpg

Første gang jeg skrev dette innlegget virka det som om det skulle bli my lengre, men men :p

Fortsett å spør om det er noe, kommer kanskje med noen resultater iløpet av morgen dagen.

Lenke til kommentar

He he, jeg forstår utmerket godt hva du skriver Ninvec (eller dvs jeg tror i alle fall det :D ), og trykking på "tilbake" knapp, eller forum-krasj i det man trykker "send" er vel bare sånn det skal være av og til tror jeg...

Har hørt en del snakk om Petra's, og selv om det kanskje høres ut som en svensk Zoo-forretning har jeg hørt mye positivt. Men aldri bestilt noe der. De slangene så bare så silicon-aktige og myke ut, og er uavhengig om det faktisk er silicon eller andre ting sikkert noe bedre en disse akvarieslangene jeg har.

Dette med hvilken vei det skal blåses når man har radiatoren som du har, blir jo et valg mellom pest eller kolera. Og det var litt derfor jeg lurte på hva du hadde gjort/tenkt. Men jeg tror faktisk det du har gjort er det mest effektive totalt sett, siden luften som kommer ut av radiatoren ikke er spesielt varm, og dermed ikke påvirker så veldig for generell kabinettkjøling.

Så interessant ut den pad'en til pumpen, har ikke sett det før, men da er det i alle fall noen som har insett at gummiføtter ikke er bra nok. Skumgummi fungerer jo utmerket, men er jo ikke egnet for annet enn maskiner som ikke flyttes på.

2 små ting;

1. Hva er den slangen som ser ut som den har noe ledning eller noe inni (sensor?). Den som går fra T-stykke mellom pumpe og vanntank, og opp til taket av kabinett?

2. Har du prøvd å sette 16Volt på alle viftene, for å se om du får maskinen til å kjøre bakover på gulvet?

he he, vel lykke til videre med fintuning. Det kan nok bli både stille og høy ytelse med litt tilpassninger av vifter osv. ;)

Lenke til kommentar

Til dere som sliter med å trykke på tilbake-knappen, blant dem meg selv: Bruker man Opera og kommer borti "tilbake"-knappen, så er det bare å trykke på "frem"-knappen, så er all teksten du har skrevet der fortsatt :) Har spart meg for mang en aggresjon.

Lenke til kommentar
@ pcp160

jeg har bygd et par maskiner for et par kamerater tidligere i år, og da ble det 2 stk lian li pc7bscand v3 kasser. den ene fra netshop og den andre fra microplex.

den som kom fra microplex hadde klare mist vifter av typen de selger løst til 89,-

den som kom fra netshop hadde svarte vifter som minte meg veldig om de som vanligvis følger med lian li kasser. jeg får ikke sjekka det nå, men kan komme tilbake med mer info senere. synes bare det var rart at de sku være fra mist, da jeg mener mist ikke har helsvarte vifter.

når det kommer til vannkjøling og vifter så er det lurt å ha litt luftsirkualasjon i kassa, da det begynner å bli en del komponenter som trenger litt kjøling utover de vanlige 3 (cpu, gpu og chipsett)

men mye lufting er ikke nødvendig i de fleste tilfeller, så hvor mye kjøling du monterer er nok mer avhengig av dine personlige krav til støy og effekt enn de forskjellige komponentene krever av nedkjøling

selv har jeg jo luftkjøling hele veien, og jeg kunne nok kutta ut halvparten av de 8 mist viftene jeg har uten at det hade gjort så stor forskjell. men tøft er det. spes når man har røde leds i viftene og en stacker 830 som har perforerte sidedører :D

9128134[/snapback]

jeg bestilte det kabinettet du henviser til på netshop og det kom med svarte MIST vifter. En kompis bestilte tilsvarende kabinett på microplex og fikk med klare mist vifter.

Jeg skal forresten legge inn bilder av kabinettet mitt snart så fort jeg får lagt de inn på pcen. :)

EDIT: Her er klar mist vifte btw.

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar
Har du lyst har du lov ;) Bare husk å passe på økonomien.

9133355[/snapback]

Heh, ja det var det da... :whistle:

Jeg kjøpte heller en sånn rar liten LianLi Cube sak denne gangen (Micro-atx).

Og som jeg vil forsøke å stappe et P5K VM, E6600, 2GB 6400TwinX, MSI 8600GTS og en Seasonic S12 inn i. Kan bli en litt spennende sak, og jeg har aldri bygd noe sånt før. Den blir jo luftkjølt og er da litt spent på hva man får plass til i en sånn boks, og hvordan støy og klokking går.

Skal forsøke å legge inn noen bilder når den er i gang. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
@ pcp160

*Snip*

9128134[/snapback]

jeg bestilte det kabinettet du henviser til på netshop og det kom med svarte MIST vifter. En kompis bestilte tilsvarende kabinett på microplex og fikk med klare mist vifter.

Jeg skal forresten legge inn bilder av kabinettet mitt snart så fort jeg får lagt de inn på pcen. :)

9130980[/snapback]

Klare MIST vifter er klart tQffest! :D

OT:

Godt A vera pA internett igjen, sitter pA ein nettcafe i spania.. 2 veker siden sist, 1 veke til neste gang :(

Lenke til kommentar
@ pcp160

*Snip*

9128134[/snapback]

9130980[/snapback]

Klare MIST vifter er klart tQffest! :D

OT:

Godt A vera pA internett igjen, sitter pA ein nettcafe i spania.. 2 veker siden sist, 1 veke til neste gang :(

9146714[/snapback]

Der var du online etter ei god stung og ja ;)

Joda, det er vel kanskje det. Har ei Zalman CNPS9700NT vifte grønn led, så lurer litt på å kjøpe 2-3 stk. av Zalman sine "Silence" vifter med grønn led. Trur det kunne blitt tøft. Nokon som har forslag til litt "Styling" av PC7V3 som IKKE ødelegger det stilrene i det ? :)

Lenke til kommentar

Syns jeg må legge ut noen bilder av Micro-Cube prosjektet jeg er i gang med nå. Når jeg har fått den ferdig vil man jo ikke se det som er inni lenger.

post-56388-1185497688_thumb.jpg

post-56388-1185497849_thumb.jpg

post-56388-1185497908_thumb.jpg

Det skal altså inn i en LianLi PC-V300 som jeg faktisk også hadde tenkt å gjøre litt flashy med 2 sånne i steden for de svarte man skimter gjennom fronten.

post-56388-1185498384_thumb.jpg

Får se litt an hvordan det tar seg ut, og skal komme med et bilde når den er ferdig. Men tar litt tid å tilpasse dette her, og jeg er veldig spent på resultatet. Det er nok et både elsket og hatet lite kabinett, og desingnen er jo litt spesiell, med sin perforerte front uten noe mer enn av/på bryter. Enten liker man det, eller man syns det er helt jævlig ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...