Gå til innhold

Hjelp med å laste inn nettverksdrivere! ubuntu.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Truemobile 1400 abg. Fra dell, 3 år gammel pc, 8600 inspiron

7040212[/snapback]

Det som er synd med akkurat det trådløs-kortet, er at det er litt stress for å få det til å fungere. Chipsettet på kortet er av typen bcm43xx, og de kortene har dårlig støtte i noe annet operativsystem enn Windows. Da er du nødt til å bruke ndiswrapper. Det er visstnok en eksperimentell linux-driver for disse, men ndiswrapper vil nok være det enkleste, da du bruker windows-driverne. Sitter selv på en Dell Latitude D600, og trådløs-kortet mitt er av typen Trumobile 1300. Fant ut at trådløs-støtten er bedre i FreeBSD enn i GNU/Linux (NDIS-systemet var bedre, samt at WPA var kjempeenkelt å sette opp i motsetning til i GNU/Linux). Men på andre områder er FreeBSD en del vanskeligere enn Ubuntu igjen. Så det enkleste i første omgang for din del er å få strukket en kabel og bruke kablet nettverk inntil du har fått fikset trådløs-kortet ditt.

Lenke til kommentar

Men jeg har fortsatt problemer med 10/100 kortet mitt også? Kan du prøve å hjelpe meg litt med det da? Så skal jeg strekke opp åtte gode kobberledninger med noen fancy rj45 tilkoblinger. Prøvde en gang før uten å få dette til å fungere heller... Men prøver mer enn gjerne en gang til =)

Da strekker jeg opp + må hoppe i dusjen, vært på trening :s back in 15

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Prøv "modprobe b44" (selvfølgelig som root), så bør nettverkskortet ditt fungere. Forresten, det heter RJ45, ikke RJ46. Hvis ikke det fungerer, blir du nødt til å enten laste ned flere moduler fra et ubuntu-mirror eller å kompilere din egen. Dessverre er det slik.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan jeg få se output fra

lspci | grep -i bcm

?

Om du f.eks. har bcm4306 skal det ikke være så stress, men NDISWrapper er kanskje lettere uansett...

Forøvrig: De kommandoene jeg skrev hentet ut små deler av sysloggen... Om du har skrevet kommandoene slik jeg gjorde har du fått to tekstfiler i hjemmekatalogen din(om det var der du stod da du skrev de).

stigfjel: Hva legger du i at WPA er mye enklere under FreeBSD? Hva brukes for WPA-autentisering? wpa_supplicant er vel ikke sååå vanskelig å håndtere? Er jo bare å sette seg inn i hvordan kommandoen fungerer?

Lenke til kommentar
stigfjel: Hva legger du i at WPA er mye enklere under FreeBSD? Hva brukes for WPA-autentisering? wpa_supplicant er vel ikke sååå vanskelig å håndtere? Er jo bare å sette seg inn i hvordan kommandoen fungerer?

I FreeBSD trenger man ikke sette seg inn i hvordan kommandoen wpa_supplicant fungerer. Det er bare å sette opp filen /etc/wpa_supplicant.conf med de alternativer som passer nettverket (/etc/wpa_supplicant.conf må settes opp uansett om det er GNU/Linux eller BSD), og så sette inn

ifconfig_tl0="WPA DHCP"

i /etc/rc.conf der tl0 er en vilkårlig trådløs-driver, det er ikke en reell driver. Går ut i fra at det er et nettverk med DHCP. Når dette er gjort, kan man enten starte maskinen på nytt eller ta en

sh /etc/rc.d/netif restart

Det som skjer er at wpa_supplicant starter uten at man må vite hvordan kommandoen wpa_supplicant fungerer. I GNU/Linux måtte jeg starte wpa_supplicant selv med en drøss av parametere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Oppdatering:

Jeg har funnet ut at jeg enten har problemer med hdd/motherboard eller at installasjonen ikke fungerer helt. I tillegg til nettverksproblemene har jeg heller ikke fått skjermdriveren til å fungere helt. Dvs. at jeg har en skjer som tåler 1920*1280 (eller noe), men ubuntu bare kjører 1024*... Etter å ha kjørt opp i "safe graphics mode" et par ganger, så jeg plutselig at jeg fikk 1920* grafikk! Dette skjedde bare en gang av 10 når jeg prøvde å kjøre safe graphics mode. Det virker som om driveren faktisk bare ble loada 1 gang? Kan det stemme?

Grunnen til at jeg mistenker feil på hdd eller hovedkort er at jeg har mange hda errors i loggen. En som jobber med IT sjekka laptoppen og sa det var noe galt enten på hda eller IDE kontrolleren på hovedkortet. Dette forundrer meg ikke da laptoppen er en Dell, og at den har vært inne til rep 4 ganger før for HKet :s

Men prøver i alle fall å reinstallere noen ganger til, så kommer jeg tilbake.

BTW: Når jeg skal installere ubuntu fra scratch, så funker det ikke skrive "run or install" på bootskjermen. Jeg _må_ inn i safe grapthics mode for å få installert. Om jeg velger "run or install" henger bare pcen seg. De første gangene (med de første brente cdene) jeg installerte ubuntu fungerte ikke safe graphics mode en gang. Kan det hende det forstatt ligger noe feil på CDen?

Lenke til kommentar
Dette forundrer meg ikke da laptoppen er en Dell, og at den har vært inne til rep 4 ganger før for HKet

Hvilken grafikkontroller har du? Det hjelper ofte å legge inn grafikkdriverne for å få den oppløsningen du vil ha. Og dessuten, det at laptop'en kommer fra Dell er ikke ensbetydende med at den er dårlig. Har selv en laptop fra Dell, men det er riktignok bedriftsmodellen Latitude D600. Har hatt service på hovedkortet 2 ganger selv, men det var for mindre feil (har jo på-stedet-service neste arbeidsdag, så terskelen for å fikse noe for min del er mindre). Det er lenge siden jeg hadde laptop'en min på service nå, og den har fungeret eksemplarisk. Men selvfølgelig, det kan jo hende at du har fått et blåmandag-eksemplar. Har du prøvd en annen distro enn Ubuntu? Eller så kan det være at CD'en du bruker har en feil. Hvis du brente installasjons-CD'en selv, kan det være at iso-imaget du lastet ned ble korrupt under nedlasting. Det skjer av og til.

Lenke til kommentar

jeg har i hvert fall lastet ned 10 forskjellige versjoner fra forskjellige mirrors. Har brent ca. 15 nye cd-er :s

Ja har nok fått en mandagslaptop. Sjokk, for alt jeg kjøper er det noe galt med! :s men men slik er det. Nei har ikke prøvd med noe annet enn ubuntu enda. Lasta ned en dvd-versjon av ubuntu nå. Når jeg velger at det skal installere, får den ikke til bcm43xx eller hva den drivern heter. Det står at den ikke kunne loade rng, aborting.microcode bcm43xx. Rare greier. Kanskje den ikke liker wi-fi kortet mitt..

Lenke til kommentar

Nå installerte jeg på nytt med en dvd versjon av ubuntu. Jeg legger merke til at når installasjonsprogrammet skal installere bcm43xx, kommer det error meldinger. Først står det "RNG aborted" så står det bcm43xx could not be loaded.

Jeg har noen forskjellige teorier. Kan dere bekrefte/avkrefte om noen av dem kan stemme/ikke kan stemme?

* hdd (hda) er noe ødelagt, skriver ikke alltid

* HK er ødelagt (IDE kontrollern funker ikke optimalt

* CDen er ikke korrekt brent (selv om jeg har brent utallige ganger. Her skal det nevnes at 30% av cd-ene jeg har brent fra min stasjonære pc, har resultert i feil, dvs at pc-en har hengt seg + aborted midt i cdbrenninga)

* CD-ROMen er noe ødelagt. (leser ikke godt nok)

Noen andre forslag? Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Har du installert firmware for bcm43xx kortet?  Det er nødvendig for å få det til.

stigfjel: Driveren er ikke merket som eksperimentell i 2.6.17, 2.6.18 eller 2.6.19-rc1, vet du noe som kernel-utviklerne ikke vet?

7056443[/snapback]

Jeg sier bare at jeg har hatt gode erfaringer med ndiswrapper/project evil med et bcm43xx basert kort.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare at jeg har hatt gode erfaringer med ndiswrapper/project evil med et bcm43xx basert kort.

7056591[/snapback]

Nei, det var ikke bare det du sa. Det er forskjell på "bcm43xx-driveren i Linux er eksperimentell" og "ndiswrapper virker". Jeg bruker bcm43xx-driveren hver eneste dag på tre maskiner her hjemme, fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

7056591[/snapback]

Nei, det var ikke bare det du sa. Det er forskjell på "bcm43xx-driveren i Linux er eksperimentell" og "ndiswrapper virker". Jeg bruker bcm43xx-driveren hver eneste dag på tre maskiner her hjemme, fungerer ypperlig.

7056834[/snapback]

Driveren var eksperimentell sist jeg sjekket. Men hvis den ikke er det, og kortet fungerer fint med native drivere, så noterer jeg meg det med glede. Dette har vært et problem-chipset for frie drivere har manglet for kort basert på chipsettet. Men det er jo gledelig at det endelig har kommet drivere for dette kortet. Håper bare vi ser en versjon som også fungerer på andre plattformer enn GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...