Gå til innhold

Hjelp med å laste inn nettverksdrivere! ubuntu.

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med dette? Er et vanlig ethernetkort 10/100 i en dell inspiron 8600 laptop. Jeg har vært inne på "device manager", og det virker som om den er installert, men hvordan kan jeg da få det til å fungere? Har prøvd å aktivere eht1, men det står bare error på signalet øverst i høyre hjørne.

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan hjelpe meg med dette? Er et vanlig ethernetkort 10/100 i en dell inspiron 8600 laptop. Jeg har vært inne på "device manager", og det virker som om den er installert, men hvordan kan jeg da få det til å fungere? Har prøvd å aktivere eht1, men det står bare error på signalet øverst i høyre hjørne.

På forhånd takk =)

6954142[/snapback]

Endret av supertine
Lenke til kommentar

På forhånd takk =)

6954142[/snapback]

Sjekk i properties, om den er stilt inn til å ta imot IP fra DHCP.

Du kan prøve å rulle driveren tilbake, i enhetsbehandling. Det kan hende du må avinstallere driveren og installere den på nytt.

6954165[/snapback]

Du er klar over hvilket forum du er på?

Lenke til kommentar

På forhånd takk =)

6954142[/snapback]

Hmm merkverdig, jeg har aldri hatt problemer med å få nettverkskortet mitt i ubuntu, har akkurat samme maskinen. Det er et broadcom kort som sitter i min iallefall.

Lenke til kommentar

Har aldri vært borti at nettverkskort (kablet) ikke har fungert rett ut av boksen i ubuntu, så nå har du nok fått et sært problem. Har du et tråløst nettverk i sammen maskinen du bruker ofte? Har opplevd at det ofte er problematisk å bytte fra et til et annet menst maskinen står på.

Lenke til kommentar
Har aldri vært borti at nettverkskort (kablet)  ikke har fungert rett ut av boksen i ubuntu, så nå har du nok fått et sært problem. Har du et tråløst nettverk i sammen maskinen du bruker ofte? Har opplevd at det ofte er problematisk å bytte fra et til et annet menst maskinen står på.

6955016[/snapback]

har vært borti de et par ganger ja . å de er de som faktisk er de merkelige at de var i debian sarge jeg kom over problemet .

Debian Sarge er jo en av de mest stabile distroene siden alt blir meget godt testet før de blir lagt til stable .

kort typene dette gjaldt var RealTek begge gangene å disse kortene har bra støtte i linux/unix akkurat slik som broadcom har som stigfjel nevner på .

Lenke til kommentar

Ja har huket av for å motta fra dhcp :s Jeg har både trådløst nettverkskort og dette 10/100 kortet. Regner med det er broadcom ja. Jeg har nettopp installert OSet så jeg har ikke installert noen andre drivere... Andre instillenger jeg kan sjekke, bortsett ifra properties?

Dette har jeg gjort

* Jeg har sørget for at eth0 (regner med dette er 10/100kortet, da eth1 er wlan) er aktivt

* Jeg har satt det til å motta automatisk fra dhcp

* Jeg kan ikke se det er noe galt med det da jeg var inne i device manager

Feilmeldinga som kommer opp når jeg enkelttrykker (v.museknapp) på nettverksikonet øverst i h. hjørne av skjermen:

Please contact your system administrator to resolve the following problem:

SIOCGIFFLAGS error: No such device

I Device Manager står det "BCM4401 100Baste-T". Regner med dette er nettverkskortet (?). Det er fra Broadcom, ja. På status står det bare status. Skal det ikke stå feks. OK eller noe her?

Nevner også at når jeg går inn på Ubuntu Device Database, for å gjennomgå alle finessene, stopper den opp når den skal sjekke netverket (network test). Da skjer det ingen ting, og jeg må etterhvert bare avbryte vinduet. Er der en sammenheng?

Når jeg prøver å konfigurere i terminalen med iwconfig, får jeg bare opp:

Set failed on device eth0; Operation not supported

Det er eth0 som er wlan? Har hørt noe om lo men ikke skjønt helt hva det er. Noe med at lo er selve kortet, mens eth0 et "omgivelsen" eller interfacen?

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Heisan!

Åpne en terminal og skriv sudo dhcpcd eth0, det sulle virke..

6958873[/snapback]

Sist eg sjekka så brukar ikkje Ubuntu dhcpcd som default, men dhclient. Kan så klart laste ned dhcpcd og bruke det...

Endret av huf
Lenke til kommentar

Feilmeldingen sier jo "No such device" !

Høres ikke ut som driveren er lastet?

Jeg går ut i fra at kortet bruker tg3-driveren(nye broadcomkort gjør vel det?):

# lsmod | grep tg3

Om du får output:

# sudo dhclient eth0

# tail -n 20 /var/log/syslog > Syslog

Return back og legg ved filen Syslog.

Om du ikke får output, gjør:

# sudo modprobe tg3

# sudo ifconfig eth0 up

# sudo dhclient eth0

Får du nett? If not, report back.

Lenke til kommentar

Får ikke nett, men fikk output på lsmod | grep tg3.

Hvordan skal jeg få lagt ved fila syslog da? Har ikke diskett, og får ikke brent fra laptoppen fordi driverne ikke er der...

Prøvde det siste du skrev, men funka ikke da heller.

EDIT: Når jeg skriver ifup eth0, kommer det :

SIOCSIFADDR: No such device
eth0: ERROR while getting interface flags. No such device
eth0: ERROR while getting interface flags: No such device
Bind socket to interface: No such device
Failed to bring up eth0.

Forslag?? Irriterende å få en så dårlig start på et slikt godt operativsystem...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Noen som har noen nye inspill?

Hva om vi sier at driveren er på maskina (som den for de fleste av dere), hva kan da være grunnen til at den ikke vil fungere? Noen ting jeg kan gjøre for å sjekke om jeg har driveren eller ikke?

Når jeg starter opp maskina og dobbelklikker på "internettikonet" (to skjermer), står det dette:

Name - lo

status - idle

Går jeg inn på support, står det

Address - 127.0.0.1

Subnet Mask 255.0.0.0.

Ved "Internet Protocol" står det lPv4.

Network device

Type - Local Loopback

Address: 00:00:00:00:00:00:00

Hvorfor er IPen 127.0.0.1 og typen "Local Loopback"? Den går jo bare til seg selv? Gjør den dette om den ikke finner andre IPer fra feks dhcp?

En annen ting er når jeg går inn på "Network settings", og skal aktivere eth1. Den blir aktivert, men om jeg lukker vinduet og går inn på nytt står det den er uaktivert igjen...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Jeg går ut i fra at kortet bruker tg3-driveren(nye broadcomkort gjør vel det?):

Gbps-kontrollerne fra Broadcom bruker i hvert fall tg3-driveren. Vet ikke om 10/100 Mbps kortene gjør det. Da er man dessverre nødt til å gå inn i kjernen og finne ut, ved å gjøre følgende:

cd /usr/src/linux
make menuconfig
Device Drivers --> Network --> 10/100 cards (noe i den duren)

Dette forutsetter at dev-pakkene (compiler + kernel-source) er installert, men dette bør da være standard?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både 10/100 kortet og wi-fi. ingen ting ser ut til å fungere. Hvordan kan jeg lettest mulig vise dere sysloggen? Er ikke den ganske stor? Sånn at jeg ikke gidder å type den inn her mens jeg leser på laptoppen liksom. Vet ikke hvordan jeg ellers skal få publisert den... Skal prøve meg på det stigfjel foreslo. Hva eksakt gjør den commandoen?

EDIT: Stemmer det at det ikke er noen ting i /src/ mappa? Ergo, jeg finner ikke /linux/ mappa...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...