Anterialis Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Noen som kan hjelpe meg med dette? Er et vanlig ethernetkort 10/100 i en dell inspiron 8600 laptop. Jeg har vært inne på "device manager", og det virker som om den er installert, men hvordan kan jeg da få det til å fungere? Har prøvd å aktivere eht1, men det står bare error på signalet øverst i høyre hjørne. På forhånd takk =) Lenke til kommentar
supertine Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Noen som kan hjelpe meg med dette? Er et vanlig ethernetkort 10/100 i en dell inspiron 8600 laptop. Jeg har vært inne på "device manager", og det virker som om den er installert, men hvordan kan jeg da få det til å fungere? Har prøvd å aktivere eht1, men det står bare error på signalet øverst i høyre hjørne. På forhånd takk =) 6954142[/snapback] Endret 27. september 2006 av supertine Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Noen som kan hjelpe meg med dette? Er et vanlig ethernetkort 10/100 i en dell inspiron 8600 laptop. Jeg har vært inne på "device manager", og det virker som om den er installert, men hvordan kan jeg da få det til å fungere? Har prøvd å aktivere eht1, men det står bare error på signalet øverst i høyre hjørne. På forhånd takk =) 6954142[/snapback] Sjekk i properties, om den er stilt inn til å ta imot IP fra DHCP. Du kan prøve å rulle driveren tilbake, i enhetsbehandling. Det kan hende du må avinstallere driveren og installere den på nytt. 6954165[/snapback] Du er klar over hvilket forum du er på? Lenke til kommentar
gather Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Noen som kan hjelpe meg med dette? Er et vanlig ethernetkort 10/100 i en dell inspiron 8600 laptop. Jeg har vært inne på "device manager", og det virker som om den er installert, men hvordan kan jeg da få det til å fungere? Har prøvd å aktivere eht1, men det står bare error på signalet øverst i høyre hjørne. På forhånd takk =) 6954142[/snapback] Hmm merkverdig, jeg har aldri hatt problemer med å få nettverkskortet mitt i ubuntu, har akkurat samme maskinen. Det er et broadcom kort som sitter i min iallefall. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Nettverkskort fra Broadcom (for kablet nettverk) er blant de som har best støtte. Rart at du ikke får det til å fungere... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Har aldri vært borti at nettverkskort (kablet) ikke har fungert rett ut av boksen i ubuntu, så nå har du nok fått et sært problem. Har du et tråløst nettverk i sammen maskinen du bruker ofte? Har opplevd at det ofte er problematisk å bytte fra et til et annet menst maskinen står på. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Har aldri vært borti at nettverkskort (kablet) ikke har fungert rett ut av boksen i ubuntu, så nå har du nok fått et sært problem. Har du et tråløst nettverk i sammen maskinen du bruker ofte? Har opplevd at det ofte er problematisk å bytte fra et til et annet menst maskinen står på. 6955016[/snapback] har vært borti de et par ganger ja . å de er de som faktisk er de merkelige at de var i debian sarge jeg kom over problemet . Debian Sarge er jo en av de mest stabile distroene siden alt blir meget godt testet før de blir lagt til stable . kort typene dette gjaldt var RealTek begge gangene å disse kortene har bra støtte i linux/unix akkurat slik som broadcom har som stigfjel nevner på . Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Ja har huket av for å motta fra dhcp :s Jeg har både trådløst nettverkskort og dette 10/100 kortet. Regner med det er broadcom ja. Jeg har nettopp installert OSet så jeg har ikke installert noen andre drivere... Andre instillenger jeg kan sjekke, bortsett ifra properties? Dette har jeg gjort * Jeg har sørget for at eth0 (regner med dette er 10/100kortet, da eth1 er wlan) er aktivt * Jeg har satt det til å motta automatisk fra dhcp * Jeg kan ikke se det er noe galt med det da jeg var inne i device manager Feilmeldinga som kommer opp når jeg enkelttrykker (v.museknapp) på nettverksikonet øverst i h. hjørne av skjermen: Please contact your system administrator to resolve the following problem: SIOCGIFFLAGS error: No such device I Device Manager står det "BCM4401 100Baste-T". Regner med dette er nettverkskortet (?). Det er fra Broadcom, ja. På status står det bare status. Skal det ikke stå feks. OK eller noe her? Nevner også at når jeg går inn på Ubuntu Device Database, for å gjennomgå alle finessene, stopper den opp når den skal sjekke netverket (network test). Da skjer det ingen ting, og jeg må etterhvert bare avbryte vinduet. Er der en sammenheng? Når jeg prøver å konfigurere i terminalen med iwconfig, får jeg bare opp: Set failed on device eth0; Operation not supported Det er eth0 som er wlan? Har hørt noe om lo men ikke skjønt helt hva det er. Noe med at lo er selve kortet, mens eth0 et "omgivelsen" eller interfacen? Endret 28. september 2006 av w3p Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 iwconfig er for administrering av trådløse kort, bruk ifconfig på kabla kort. Lenke til kommentar
glad Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Heisan! Åpne en terminal og skriv sudo dhcpcd eth0, det sulle virke.. Lenke til kommentar
huf Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Heisan! Åpne en terminal og skriv sudo dhcpcd eth0, det sulle virke.. 6958873[/snapback] Sist eg sjekka så brukar ikkje Ubuntu dhcpcd som default, men dhclient. Kan så klart laste ned dhcpcd og bruke det... Endret 28. september 2006 av huf Lenke til kommentar
comicz Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Feilmeldingen sier jo "No such device" ! Høres ikke ut som driveren er lastet? Jeg går ut i fra at kortet bruker tg3-driveren(nye broadcomkort gjør vel det?): # lsmod | grep tg3 Om du får output: # sudo dhclient eth0 # tail -n 20 /var/log/syslog > Syslog Return back og legg ved filen Syslog. Om du ikke får output, gjør: # sudo modprobe tg3 # sudo ifconfig eth0 up # sudo dhclient eth0 Får du nett? If not, report back. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Får ikke nett, men fikk output på lsmod | grep tg3. Hvordan skal jeg få lagt ved fila syslog da? Har ikke diskett, og får ikke brent fra laptoppen fordi driverne ikke er der... Prøvde det siste du skrev, men funka ikke da heller. EDIT: Når jeg skriver ifup eth0, kommer det : SIOCSIFADDR: No such device eth0: ERROR while getting interface flags. No such device eth0: ERROR while getting interface flags: No such device Bind socket to interface: No such device Failed to bring up eth0. Forslag?? Irriterende å få en så dårlig start på et slikt godt operativsystem... Endret 4. oktober 2006 av w3p Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Noen som har noen nye inspill? Hva om vi sier at driveren er på maskina (som den for de fleste av dere), hva kan da være grunnen til at den ikke vil fungere? Noen ting jeg kan gjøre for å sjekke om jeg har driveren eller ikke? Når jeg starter opp maskina og dobbelklikker på "internettikonet" (to skjermer), står det dette: Name - lo status - idle Går jeg inn på support, står det Address - 127.0.0.1 Subnet Mask 255.0.0.0. Ved "Internet Protocol" står det lPv4. Network device Type - Local Loopback Address: 00:00:00:00:00:00:00 Hvorfor er IPen 127.0.0.1 og typen "Local Loopback"? Den går jo bare til seg selv? Gjør den dette om den ikke finner andre IPer fra feks dhcp? En annen ting er når jeg går inn på "Network settings", og skal aktivere eth1. Den blir aktivert, men om jeg lukker vinduet og går inn på nytt står det den er uaktivert igjen... Endret 10. oktober 2006 av w3p Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg går ut i fra at kortet bruker tg3-driveren(nye broadcomkort gjør vel det?): Gbps-kontrollerne fra Broadcom bruker i hvert fall tg3-driveren. Vet ikke om 10/100 Mbps kortene gjør det. Da er man dessverre nødt til å gå inn i kjernen og finne ut, ved å gjøre følgende: cd /usr/src/linux make menuconfig Device Drivers --> Network --> 10/100 cards (noe i den duren) Dette forutsetter at dev-pakkene (compiler + kernel-source) er installert, men dette bør da være standard? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Den er jo lastet på maskinen hans, så det er vel rett og rimelig å anta. Jeg er interessert i hva som foregår i sysloggen(og evt. dmesg) om fjerner og laster modulen igjen? Evt. går så langt som å forsøke å kjøre UP interfacet... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Jeg har prøvd både 10/100 kortet og wi-fi. ingen ting ser ut til å fungere. Hvordan kan jeg lettest mulig vise dere sysloggen? Er ikke den ganske stor? Sånn at jeg ikke gidder å type den inn her mens jeg leser på laptoppen liksom. Vet ikke hvordan jeg ellers skal få publisert den... Skal prøve meg på det stigfjel foreslo. Hva eksakt gjør den commandoen? EDIT: Stemmer det at det ikke er noen ting i /src/ mappa? Ergo, jeg finner ikke /linux/ mappa... Endret 10. oktober 2006 av w3p Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 10/100 Mbps kortet fra Broadcom bruker IKKE, jeg gjentar, IKKE driveren tg3, men b44. Hadde en mistanke om dette, da tg3-driveren er beregnet på Broadcom Gbps-kontrollere (57xx), mens b44 er beregnet på Broadcom 10/100 Mbps (44xx). Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Ok, men burde jeg få 10/100 kortet til å fungere først, eller prøve med wi-fi kortet? Har bare det trådløse kortet nå, eller har ikke strukket opp ledning enda. Og laptoppen er ikke bærbar, bare drassepå-bar. Veier litt :s Hva burde jeg starte med å fikse? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hva slags trådløst-kort er det som sitter i? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå