G-E-T Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Noen som vet hvor mye en mopedhjelm egentlig tåler før den tar skade og blir mindre beskyttende? Mistet den nylig ned fra ca 3m rett ned på asfalten. Den spratt bortover og det såg ganske brutalt ut Men den tåler vel såpass? Eller ? Er en HJC hjelm til 1000kr... Edit: Nærmere bestemt HJC CS-12 Endret 27. september 2006 av G-E-T Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Slike hjelmer er vanligvis bygget for å tåle ett (1) smell, så hvis du har livet kjært bør du skaffe deg en ny en EDIT: Quote fra Wiki: Modern helmets are constructed from plastics, often reinforced with kevlar or carbon fiber. They generally have fabric and foam interiors for both comfort and protection. Motorcycle helmets are generally designed to break in a crash (thus expending the energy otherwise destined for the wearer's skull), so they provide little or no protection after their first impact. Note that impacts may, of course, come from things other than crashing, such a dropping a helmet, and may not cause any externally visible damage. For the best protection, helmets should be replaced after any impact, and every three or so years even if no impact is known to have occurred. Endret 27. september 2006 av Loomy Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) 3 meter er altfor mye. Endret 27. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 3m Er veeeeldig mye, kjøp ny med en gang. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Du ser vell på den om den er skadet? Den skal jo helst ikke dette i bakken og den skal egentlig bare tåle en smell menmen. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Som noen sa, har du livet kjært kjøper du ny med en gang. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Selv om du ikke ser skadene så er det fullt mulig at den har sprekker innvendig. Kjøp ny som alle før her har sagt . Du må passe på hjelmen din . Jeg hadde hengt meg hvis jeg hadde mista hjelmen min til 1600 kr i bakken . Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hvordan er det med hjelmer som detter ned fra styret o.l? 3 meter er vel litt for mye ja, men 50-60cm? Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det skal ikke mye til før den er ødelagt. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Min hjelm har selv falt ned fra styret noen ganger og den har ikke påsatt seg noen synlige skader. Når den har falt har den landet mykt da menmen. Edit: det snek seg inn en liten leif. Endret 27. september 2006 av ekwathne Lenke til kommentar
G-E-T Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Når jeg tenker meg om var vel 3 meter å ta i vel hardt.. det var vel heller i underkant av 2... Men det går for det samme? Er ingen synlige skader på hjelmen, men viss den er som dere sier bare laget for ett støt, så er fullstendig ødelagt innvendig ? SURT Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Forsikringen dekker vel ikke noe om de finner ut at det var skader på hjelmen fra før ved evt skader. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 men viss den er som dere sier bare laget for ett støt, så er fullstendig ødelagt innvendig ? 6954632[/snapback] Ikke nødvendigvis fullstendig ødelagt, men det kan ha oppstått svakheter. Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Kjøretøyforskriften §42 sier klart hva som må gjøres med denne hjelmen... § 42-1. Krav til styrthjelmer 1. Styrthjelm skal tilfredsstille kravene i ECE-reg.nr. 22.02 og være merket i overensstemmelse med denne. Se fig. 1. 2. Med hver hjelm som leveres skal det medfølge en instruksjon skrevet på norsk, svensk eller dansk med følgende opplysninger: a) Hjelmen må være godt tilpasset hodet for å gi best mulig beskyttelse. Eventuell reguleringssnor må være knyttet slik at den ikke løsner. b) Hjelm som har vært utsatt for et kraftig støt må kasseres, selv om ikke skadene er synlige for øyet. Dette skyldes at hjelmen er konstruert slik at energien av et hardt støt blir absorbert ved en delvis ødeleggelse av skallet og/eller det beskyttende dempningsmaterialet inne i hjelmen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Du stapper vel ikke airbagen tilbake i rattet etter en kollisjon? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Om hjelmen er ødlagt eller ikke avhenger av hjelmkonstruksjon. En billighjelm laget av plast tåler stort sett uhell som dette. En plasthjelm vil ha betydelig svekket funksjon ved synlige skader i skall eller innmat. Hjelmer produsert av komposittmaterialer som feks carbon/glassfiber blir som nevnt tidligere ødelagt av ett støt. Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Du stapper vel ikke airbagen tilbake i rattet etter en kollisjon? 6959459[/snapback] Jeg gjorde det en gang... baggen hang bare i veien når jeg kjørte... Back 2 topic nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå