Gå til innhold

Country - Anbefaling og diskusjon

Anbefalte innlegg

Hank Williams er jo kongen :new_woot:

Ellers vil jeg nevne:

Merle Haggard

George Jones

Dolly Parton

Loretta Lynn

Buck Owens

Kris Kristofferson

Tammy Wynette

Tanya Tucker (stor stemme)

Lynn Anderson

Johnny Cash

Willie Nelson

Waylon Jennings

Charley Pride

Emmylou Harris

Porter Wagoner

Dwight Yoakam

Garth Brooks

Alan Jackson

Det er jo en god start, kunne sikkert nevnt 50 til.

Endret av PootieTang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Say howdy to'im: Jerry Reed!

Se filmen hos Youtube

:love:

At denne mannen ikke har større legendestatus forundrer meg egentlig. Skrevet låter for Elvis, Chet Atkins og mange andre, gitt ut en hel røys med plater selv, spilt i en god del filmer, en utrolig dyktig gitarist og det største forbildet til vår alles kjære Øystein Sunde.

Jerry's Breakdown:

:wow: The boy sure can pick ...

Det er ikke så lett å få tak i gamle album av ham lenger, men i likhet med mange andre klassiske artister finnes det bøtter og spann av samlere som mer eller mindre overlapper hverandre. Jerry ble 70 i fjor, og ga ut sitt foreløpig siste album i 2006.

Jerrypedia

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Garth brooks er jo helt sjef, så bra utgangspunkt å begynne å høre på han for å si det sånn: haha.

Noen av mine favoritter innen countrysjangeren:

MERLE HAGGARD

BROOKS & DUNN

JOHNNY CASH

TOBY KEITH

BRAD PAISLEY

HANK WILLIAMS JR

HANK WILLIAMS

WILLIE NELSON

KENNY CHESNEY

ALAN JACKSON

BUCK OWENS

DWIGHT YOAKAM

TIM MCGRAW

også en del BIG & RICH + CCR, selvom kanskje det ikke er 100% country da. Går litt i TRACE ADKINS også til tider, selvom han har noen låter jeg ikke kan fordra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg liker godt countryrocken alà Neil Young, med crazy horse, solide gitarer og trøkk. Under følger et knippe av mine favoritter, en liten beskrivelse samt smakebit.

Songs: Ohia / Magnolia Electric Co. - Jason Molina er mannen bak disse to bandene, i tillegg har han også gitt ut en del soloalbum. Jeg liker Molina aller best når han trøkker til, og i den sammenheng er live-albumet Trials and Errors samt Songs:Ohias - Magnolia Electric co. vel verdt å merke seg. Allikevel skal det også sies at Jason Molina er en meget god artist hva angår mer blues-inspirert musikk, og Didn't it Rain er i så måte en episk plate :- ) John Henry Split my Heart, Dark Don't Hide it og Two Blue Lights er noen av mine favorittlåter.

Noen smakebiter:

- live, Talk to Me Devil Again

- Magnolia Electric Co., Farewell Transmission

http://youtube.com/watch?v=U39aGJ9zz7k - Didn't it rain, Blue Chicago Moon

My Morning Jacket - albumet It Still Moves er min favoritt - bandet, iført trailer-caps og det hele, suser over de amerikanske landeveiene og spiller knallsterk sørstatsrock, i beste crazy horse stil. Plata At Dawn er ikke like rocka, indiepoprockamericana er kanskje et nytt ord, og ikke så langt fra tilfellet. My Morning Jacket kommer forresten med en ny plate til sommeren. Av sanger som kan friste til videre bekjentskap nevner jeg: It still moves, One big Holiday, Golden og Bermuda Highway.

- It Still Moves, One Big Holiday

Band of horses - stiller i samme gate som MMJ, men med et litt mer spraglete utrykk. Bandet har bare rukket å utgi to plater, den første - Everything all the time - er

helt klart best, da Cease to Beign ikke når helt opp.

- The Great Saltlake

http://youtube.com/watch?v=ibE7IqEjni4&feature=related - Funeral, ikke en offisiell video såvidt meg bekjent, men lydkvaliteten er ialleflal god!

http://youtube.com/watch?v=vSjWUcQD-1M - I Go To The Barn Because I Like The

Mohawk Lodge - kopierer fra groove.nos anmeldelse av plata Wildfires: "Ut av det blå kommer dette Vancouver-bandet ridende bortetter asfalten med ville hjerter og flammer i blikket. [...] frontfigur Ryder Havdale synger selv med en både hjerteskjærende og kraftfull stemme, noe som underbygger hele bandets ståsted som balanserer mellom det sorgtunge og det jublende. De holder litt tilbake, slipper seg ikke helt løs, men lar oss ane de sterke kreftene som hele tiden ligger under. Ikke noe sted kommer dette bedre frem enn på det mektige tittelsporet. Over 7 minutter bygger de bro over kløften "mellom Springsteen og Fleetwood Mac", som utgiveren White Whale så treffende uttrykker det."

Det ligger dessverre bare ett klipp, med dårlig lydkvalitet, av bandet på youtube, men hele plata - Wildfires - ligger på nettsidene deres - http://mohawklodge.ca/site.html , trykk på "lauch player" nede til høyre.

Jeg gidder ikke å skrive mer, men eldre utgivelser signert Neil Young anbefales på det sterkeste. Deriblant Everybody Knows This is Nowhere, Zuma, On the Beach og Rust Never Sleeps. I mine øyne er Young en gigantisk artist, en av de aller, aller største :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er på jakt etter hvilke gode "fest-sanger" som kan oppdrives av disse artistene. Sanger jeg allerede hører mye på er listet opp :)

Brett James:

Dark side of the moon

Amy Dalley:

Men dont Change

Good Kind of crazy

Lonestar:

Mr. Mom

Travis Tritt:

Great day to be alive

Aaron Tippin:

Dust on the bottle

Mark Chesnutt:

a little too late

going through the big D

Brooks & Dunn:

Play something country

Buck Owens:

Streets of bakersfield

Hal Ketchum:

Past the point of rescue

small town saturday night

hearts are gonna roll

Hører naturligvis på mye annet også, men vil gjerne høre flere låter fra disse artistene :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

deathfuck: Hvis du ikke har hørt noe av Alan Jackson, Garth Brooks eller Toby Keith bør du nok se om du får tak i noen låter fra disse...

Begynn med disse:

Alan Jackson:

- Chatahoochie (sannsynligvis feilstavet)

- Little Bitty

- Drive

Garth Brooks:

- Calling Baton Rouge

- Friends in low places

- Much Too Young

Toby Keith:

- Beer for my horses

- I love this bar

- Whiskey girl

Naturligvis har de mange flere gode låter, men dette er elementærkunnskap i "moderne" countrymusikk ;)

se også listen min et par poster opp for låter jeg hører mye på av diverse artister...

Lenke til kommentar
deathfuck: Hvis du ikke har hørt noe av Alan Jackson, Garth Brooks eller Toby Keith bør du nok se om du får tak i noen låter fra disse...

Begynn med disse:

Alan Jackson:

- Chatahoochie (sannsynligvis feilstavet)

- Little Bitty

- Drive

Garth Brooks:

- Calling Baton Rouge

- Friends in low places

- Much Too Young

Toby Keith:

- Beer for my horses

- I love this bar

- Whiskey girl

Naturligvis har de mange flere gode låter, men dette er elementærkunnskap i "moderne" countrymusikk ;)

se også listen min et par poster opp for låter jeg hører mye på av diverse artister...

ok takk..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

*Garth Brooks

*Alan Jackson

*Kenny Chesney

*Rodney Carrington

*Cledus T. Judd

*David Allan Coe

*Desert Rose Band

*Alabama

*Brad Paisley

*Elvis Presley

*George Strait

*Hank Williams

*Jimmy Buffet

*Loretta Lynn

*Luke Bryan

*Tim McGraw

*Toby Keith (mer rock-pop-country blanding..)

*Waylon Jennings

*Hank Williams jr.

*Willie Nelson

..Det er noen i alle fall :p

Lenke til kommentar

That don't make me a bad guy albumet er

langt ifra det beste Toby har kommet med.

Det er lite som ligner på Country, og mangelen på

gode sanger er stor.

Skal ikke si at alle sangene er dårlige, fordi jeg ikke

har hørt dem alle. Men av dem jeg har hørt, er det ikke

noe som jeg legger innpå iPoden med det første.

Men alle er forskjellige :thumbs: - folk asså :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...