Lemkin Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Når det gjelder trådens tema så er jeg enig i at forbud på ingen måte er veien å gå, men en må også ta med seg at hverken organisasjonsfriheten eller ytringsfriheten rent rettslig sett er uten begrensninger og absolutt i Norge eller under noe interasjonalt menneskerettsvern. At det fins enkelte begrensinger i ytringsfriheten har dog svært lite med fascisme å gjøre, og det er en utvanning av begrepet og en avsporing av debatten å trekke slike paralleller. 6953966[/snapback] Hadde du kommet med noen liste/informasjon over hvilke begrensninger organisasjonsfriheten i Norge har? Og er det noen andre begrensninger i på ytringsfriheten annet enn æreskrenkelse og blasfemi? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Kommunist jævler er og en skummel greie, men det er en helt annen diskusjon. Vigrid er en nynasistisk organisisasjon, hvordan kan du si at det ikke er skummelt? For faen, de er nynasister, de mener hitler hadde rett, de mener at holocaust var en god ting, de er rassister, yttringsfrihtene er der for å beskytte, men hva hjelper den, vis man beskytter folk som det? 6953790[/snapback] Hmmm, ut i fra hva jeg har forstått fra Vigrid sine sider så mener de ikke at holocaust var en fin ting, de mener at det er oppdiktet/overdrevet, men at det ikke ville være så galt hvis det da ikke var oppdiktet/overdrevet. Men, Vigrid er en politisk organisisasjon, ikke ideologisk. De tilber ingen gud -.- 6953873[/snapback] Hmmm, referansene til Odin, Tor og resten av gutta/jentene da? I alle tilfelle er det å hevde at _en hver_ rød ungdomsorganissjon oppfordrer til _hat_ (sic!) mot Usa og kapitalister så grenseløst langt fra sannheten at det blir vanskelig å ta alvorlig. 6953966[/snapback] Jeg er enig med deg der, jeg har til nå ikke sett noen organisasjon som har oppfordret til hat mot USA, kommet med kritikk og motstand ja, men ikke hat. Men uttover det så mener jeg at det er galt å forby organisasjoner, men jeg er for bruk av rasismeparagrafen for domfellelse av mennesker som kommer med rasistiske utsagn, eller utsagn som er truende ovenfor menneskegrupper. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Ingen massedrap mot kapitalister? Du har ikke satt deg veldig godt inn i PolPot eller Stalins utrenskninger skjønner jeg..? 6953823[/snapback] Stalins massedrap var rettet mot de aller fleste, de han anså som fiender. Kulaks, en gruppe storbønder, var spesielt utsatt, det skal du ha, men disse utgjorde en minoritet og flertallet av Stalins ofre kan på ingen måte kalles kapitalister. Pol Pots regime rettet seg mot massedrap av "byboere", en idealiserte agrarsamfunnet, tømte byen etc. Dette er en digresjon, men det var ikke "kapitalister" per se som var hovedofre for disse folkemordende, sånn sett favnet de ganske bredt. At disse landene ikke hadde særlig med kapitalister spiller jo også med. I alle tilfelle er det å hevde at _en hver_ rød ungdomsorganissjon oppfordrer til _hat_ (sic!) mot Usa og kapitalister så grenseløst langt fra sannheten at det blir vanskelig å ta alvorlig. Når det gjelder trådens tema så er jeg enig i at forbud på ingen måte er veien å gå, men en må også ta med seg at hverken organisasjonsfriheten eller ytringsfriheten rent rettslig sett er uten begrensninger og absolutt i Norge eller under noe interasjonalt menneskerettsvern. At det fins enkelte begrensinger i ytringsfriheten har dog svært lite med fascisme å gjøre, og det er en utvanning av begrepet og en avsporing av debatten å trekke slike paralleller. 6953966[/snapback] Når det gjelder EMK art 11 (tror jeg husker riktig?) så setter den endel praktiske begrensninger for organisasjonsfriheten, men da med helt andre mål for øyet, slik jeg tolker det (og i en hvis grad høyesterett i RT-1997 (hmm.. 1425?)). Den konstitusjonelle sedvaneretten vi har i Norge når det gjelder organisasjonsfrihet gjelder også forsåvidt med begrensninger, men ingen av typen "upopulære meninger må forbys", slik mange liker å mene. Når det gjelder din noe naive tro på at røde ungdomsorganisasjoner IKKE oppfordrer til hat mot USA, så vil jeg anbefale deg en tur på et lokalt SU-møte.. eller RU-møte for den del. Man vil finne en organisasjonskultur som i stor grad nører opp under irrasjonelt hat i retning USA... Det er hvertfall i stor grad min erfaring, både egenerfaring fra organisasjoner, panedebatter som representant for et annet parti og gjennom debatter på nettet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kan umulig gjøre noe godt å forby organisasjoner som dette, på samme måte som det ikke er godt for noe å forby meninger. Men for all del, om forbudet går gjennom er jeg mer enn gjerne med på å starte en kampanje for å forby SOS Rasisme, jeg synes de har laget mer enn nok kvalm opp gjennom tida. Man må jo gjøre det beste ut av situasjonen. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kan umulig gjøre noe godt å forby organisasjoner som dette, på samme måte som det ikke er godt for noe å forby meninger. Men for all del, om forbudet går gjennom er jeg mer enn gjerne med på å starte en kampanje for å forby SOS Rasisme, jeg synes de har laget mer enn nok kvalm opp gjennom tida. Man må jo gjøre det beste ut av situasjonen. 6954104[/snapback] Two wrongs don't make a right Lenke til kommentar
Knast Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Men for all del, om forbudet går gjennom er jeg mer enn gjerne med på å starte en kampanje for å forby SOS Rasisme, jeg synes de har laget mer enn nok kvalm opp gjennom tida. Man må jo gjøre det beste ut av situasjonen. 6954104[/snapback] Nesten enig. Bare synes at organisasjonen som vil fjerne ytringsfriheten bør ryke først. Jeg har utrolig liten sans for det denne organisasjonen har blitt, men for all del; grunnlaget for organisasjonens eksistens er bra. SOS Rasisme er for venstre-politisk. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 "Ytringsfriheten er nettop friheten til å si noe andre ikke liker. Uten dette har vi ingen reell ytringsfrihet!" -Løst sitert etter Per E. Kokkvold Typisk at det med å forby visse meninger kommer fra kommunistkanten. De har jo støttet ethvert brutalt meningsdiktatur siden revolusjonen. Å fengsle de som provoserer dem er jo bare på sin plass. Dersom de fikk gjennomslag for dette, hvor tror du at det ville ende? Nei, la nynasistene få holde på, så får vi heller møte dem med argumenter. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hadde du kommet med noen liste/informasjon over hvilke begrensninger organisasjonsfriheten i Norge har? Og er det noen andre begrensninger i på ytringsfriheten annet enn æreskrenkelse og blasfemi? 6954039[/snapback] Poenget var at den ikke er absolutt, og det har tidligere vært drøftet, på politisk nivå, å forby rasistiske organisasjoner. Som eksempel på organisasjonsfrihet kan den negative nevnes; retten til å ikke la seg organisere. Denne står ikke alltid like sterkt i Norge, selv om den positive retten, retten til å organisere seg, gjør der. Noe detalj orker jeg ikke gå i såpass sent (har noe papirarbeid som venter). Når det gjelder EMK art 11 (tror jeg husker riktig?) så setter den endel praktiske begrensninger for organisasjonsfriheten, men da med helt andre mål for øyet, slik jeg tolker det (og i en hvis grad høyesterett i RT-1997 (hmm.. 1425?)). Den konstitusjonelle sedvaneretten vi har i Norge når det gjelder organisasjonsfrihet gjelder også forsåvidt med begrensninger, men ingen av typen "upopulære meninger må forbys", slik mange liker å mene. Når det gjelder din noe naive tro på at røde ungdomsorganisasjoner IKKE oppfordrer til hat mot USA, så vil jeg anbefale deg en tur på et lokalt SU-møte.. eller RU-møte for den del. Man vil finne en organisasjonskultur som i stor grad nører opp under irrasjonelt hat i retning USA... Det er hvertfall i stor grad min erfaring, både egenerfaring fra organisasjoner, panedebatter som representant for et annet parti og gjennom debatter på nettet. 6954090[/snapback] Art. 11 følger det samme oppsettet som også finnes i 8-11, dvs No restrictions shall be placed on the exercise of these rights other than such as are prescribed by law and are necessary in a democratic society in the interests of national security or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals or for the protection of the rights and freedoms of others. Løst sett følger ytringsfrihetsvernet de same linjene hva gjelder begrensinger. Nøyaktig hva det ovenstående betyr følger av rettspraksis som fra EMD, poenget er uansett at hverken ytringsfriheten eller organisasjonsfriheten er absolutt. Dette er rammene konvensjonen setter, men på nasjonalt nivå _må_ man ikke ha begrensninger på retten (utenom i konflikt med andre eventuelle rettigheter). Og når det gjelder SU (jeg er hverken medlem eller stemmer SV eller til venstre for dem) så kjenner jeg en rekke medlemmer, noen på meget høyt nasjonalt nivå, så nei, din fremstilling stemmer absolutt ikke. Jeg har dog ikke vært på noe "lokalt SU-møte" (har du?), men kjenner sentrale medlemmer i organisasjonen såpass godt at jeg vet, ikke tror eller synser, at det ikke er noe generelt _hat_ rettet mot a) USA og b) kapitalister. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Hadde du kommet med noen liste/informasjon over hvilke begrensninger organisasjonsfriheten i Norge har? Og er det noen andre begrensninger i på ytringsfriheten annet enn æreskrenkelse og blasfemi? 6954039[/snapback] Poenget var at den ikke er absolutt, og det har tidligere vært drøftet, på politisk nivå, å forby rasistiske organisasjoner. Som eksempel på organisasjonsfrihet kan den negative nevnes; retten til å ikke la seg organisere. Denne står ikke alltid like sterkt i Norge, selv om den positive retten, retten til å organisere seg, gjør der. Noe detalj orker jeg ikke gå i såpass sent (har noe papirarbeid som venter). Når det gjelder EMK art 11 (tror jeg husker riktig?) så setter den endel praktiske begrensninger for organisasjonsfriheten, men da med helt andre mål for øyet, slik jeg tolker det (og i en hvis grad høyesterett i RT-1997 (hmm.. 1425?)). Den konstitusjonelle sedvaneretten vi har i Norge når det gjelder organisasjonsfrihet gjelder også forsåvidt med begrensninger, men ingen av typen "upopulære meninger må forbys", slik mange liker å mene. Når det gjelder din noe naive tro på at røde ungdomsorganisasjoner IKKE oppfordrer til hat mot USA, så vil jeg anbefale deg en tur på et lokalt SU-møte.. eller RU-møte for den del. Man vil finne en organisasjonskultur som i stor grad nører opp under irrasjonelt hat i retning USA... Det er hvertfall i stor grad min erfaring, både egenerfaring fra organisasjoner, panedebatter som representant for et annet parti og gjennom debatter på nettet. 6954090[/snapback] Art. 11 følger det samme oppsettet som også finnes i 8-11, dvs No restrictions shall be placed on the exercise of these rights other than such as are prescribed by law and are necessary in a democratic society in the interests of national security or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals or for the protection of the rights and freedoms of others. Løst sett følger ytringsfrihetsvernet de same linjene hva gjelder begrensinger. Nøyaktig hva det ovenstående betyr følger av rettspraksis som fra EMD, poenget er uansett at hverken ytringsfriheten eller organisasjonsfriheten er absolutt. Dette er rammene konvensjonen setter, men på nasjonalt nivå _må_ man ikke ha begrensninger på retten (utenom i konflikt med andre eventuelle rettigheter). Og når det gjelder SU (jeg er hverken medlem eller stemmer SV eller til venstre for dem) så kjenner jeg en rekke medlemmer, noen på meget høyt nasjonalt nivå, så nei, din fremstilling stemmer absolutt ikke. Jeg har dog ikke vært på noe "lokalt SU-møte" (har du?), men kjenner sentrale medlemmer i organisasjonen såpass godt at jeg vet, ikke tror eller synser, at det ikke er noe generelt _hat_ rettet mot a) USA og b) kapitalister. 6954444[/snapback] Jeg har vært på flere møter i både RU, SU og RUs feministgruppe.. Og trenden der ER en noe populistisk og lite reell anti-usa-stemning som grenser opp mot fordomsfullt hat. Det kan så være at du har andre erfaringer, men dette er mine. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Å generalisere fra det, subjektive erferinger, til at "en hver" rød ungdomsorganisasjon oppfordrer til hat tror jeg du skjønner er ganske så håpløst. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg synes vi burde forby Vigrid. Ikke fordi de er så fæle, men da er det større sjanse for at jeg senere får gehør for mine planer om å legge ned MENSA. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg synes vi burde forby Vigrid. Ikke fordi de er så fæle, men da er det større sjanse for at jeg senere får gehør for mine planer om å legge ned MENSA. 6954524[/snapback] Og hvorfor i alle dager skal du legge ned MENSA? :!: Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg synes vi burde forby Vigrid. Ikke fordi de er så fæle, men da er det større sjanse for at jeg senere får gehør for mine planer om å legge ned MENSA. 6954524[/snapback] Og hvorfor i alle dager skal du legge ned MENSA? :!: 6954542[/snapback] Rett og slett fordi han ikke kom inn? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Eksempelet kunne i grunnen vært hvilken som helst organisasjon, men vi kan i grunnen legge ned MENSA likevel. Makan til oppblåste og pretensiøse blærer. Det er ikke slik at kun 2% av befolkningen er smarte nok til å være med. Jeg vil heller si det på den måten at det heldigvis kun er få mennesker som er såpass misforståtte at de har behov for å melde seg inn i en organisasjon for å skryte av hvor flinke de er til å løse en bestemt type oppgaver på en viss tid, en lærbar egenskap som ikke engang trenger å si noe særlig om hvor smart man er. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Eksempelet kunne i grunnen vært hvilken som helst organisasjon, men vi kan i grunnen legge ned MENSA likevel. Makan til oppblåste og pretensiøse blærer. Det er ikke slik at kun 2% av befolkningen er smarte nok til å være med. Jeg vil heller si det på den måten at det heldigvis kun er få mennesker som er såpass misforståtte at de har behov for å melde seg inn i en organisasjon for å skryte av hvor flinke de er til å løse en bestemt type oppgaver på en viss tid, en lærbar egenskap som ikke engang trenger å si noe særlig om hvor smart man er. 6954600[/snapback] Dette gjelder jo alle interessegrupper som organsiserer seg. Kan du ikke ønske å legge ned diverse idrettslag også med det samme da? Siden du ikke klarte minimumskravet? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Joda, for all del. Vi begynner med Rosenborg. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Å generalisere fra det, subjektive erferinger, til at "en hver" rød ungdomsorganisasjon oppfordrer til hat tror jeg du skjønner er ganske så håpløst. 6954499[/snapback] Tja, når man har bred empiri er det ganske vanlig å trekke slutninger fra det. Man har f.eks ikke sett ALLE tigre korpulere på et og samme vis, men man kan dra konklusjoner ut fra et representativt antall.. Noe jeg tror du også skjønner... "killhim.nu" ble jo f.eks støttet fra forskjellig hold.. bredt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 På tide å revurdere reglene rundt statsstøtte til frivillige organisasjoner. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kan umulig gjøre noe godt å forby organisasjoner som dette, på samme måte som det ikke er godt for noe å forby meninger. Men for all del, om forbudet går gjennom er jeg mer enn gjerne med på å starte en kampanje for å forby SOS Rasisme, jeg synes de har laget mer enn nok kvalm opp gjennom tida. Man må jo gjøre det beste ut av situasjonen. 6954104[/snapback] Two wrongs don't make a right 6954114[/snapback] Det har jeg heller aldri ment. Det jeg mener er at om skaden først har skjedd er det like greit å gjøre det beste ut av det. Jeg er i prinsippet imot å forby SOS-R, selv om jeg også er imot mye av det de står for og gjør. Men dersom det nå skulle bli slik at det blir populært, og mulig, å få organisasjoner forbudt, vil jeg gjerne forsøke å få min søte hevn på SOS-R samtidig som jeg jobber for å få gjeninnført et forbud mot å forby organisasjoner. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Å generalisere fra det, subjektive erferinger, til at "en hver" rød ungdomsorganisasjon oppfordrer til hat tror jeg du skjønner er ganske så håpløst. 6954499[/snapback] Tja, når man har bred empiri er det ganske vanlig å trekke slutninger fra det. Man har f.eks ikke sett ALLE tigre korpulere på et og samme vis, men man kan dra konklusjoner ut fra et representativt antall.. Noe jeg tror du også skjønner... "killhim.nu" ble jo f.eks støttet fra forskjellig hold.. bredt. 6954683[/snapback] Jeg tror du med fordel ikke burde opphøye deg selv til et slikt altvitende vesen med bred nok empiri til å konkludere såpass bombastisk som du gjør. Samfunnsforskning tilsier at du umulig kan sitte på så "bred empiri" at du kan trekke deterministiske, ikke en gang probalistiske, slutninger (dog du kom med førstnevnte) og røde organisasjoner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå