ulrikft Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 SOS Rasisme har disse dager en kampanje gående for å forby en organisasjon. Er dette en vei vi virkelig er villige til å gå? Høyesterett har jo fastslått at organisasjonsfriheten, det være seg organisasjoner vi ikke liker på noen måte, er en konstitusjonell sedvanerett.. altså en rettsregel på linje med grunnloven, noe som krever grunnlovsendring for å forandre på.. Er vi villige til å rokke på en av de mer fundamentale og viktige rettighetene vi har for å forby en marginalisert og ufarlig organisasjon...? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Har ingen tro på forbud, fjerner ikke noe med det. Disse folkene vil fremdeles være der, syns bedre om at det er mere åpenlyst hva som foregår både på den ene og den andre side politisk. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Ja. Vigrid er skummle greier, folkene der er skumle greierer, og lederen er en virkelig skummel greie, enkelt sakt. Hva skal vi med slike organisisasjoner, som oppfordrer til hat? Til rassisme? Nei, sleng de i fengsel, alle man. Desuten blir ikke yttringsfriheten mye verdt, vis Vigrid noen gang skulle komme til makten, så hvorfor støtte de via den? Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Ja. Vigrid er skummle greier, folkene der er skumle greierer, og lederen er en virkelig skummel greie, enkelt sakt. Hva skal vi med slike organisisasjoner, som oppfordrer til hat? Til rassisme? Nei, sleng de i fengsel, alle man. Desuten blir ikke yttringsfriheten mye verdt, vis Vigrid noen gang skulle komme til makten, så hvorfor støtte de via den? 6953646[/snapback] Hvordan er Vigrid skumle greier? Altså, enhver rød ungdomsbevegelse oppfordrer til hat mot USA, hat mot kapitalisme og kapitalister.. hvorfor skal dette være noe anderledes i prinsippet..? Videre tror jeg ikke du helt forstår de grunnleggende prinsippene BAK ytringsfrihet.. "jeg liker ikke det du sier, derfor skal du ikke få si det".. De ytringene vi faktisk liker trenger da ingen beskyttelse i lovs form.. det er de virkelig upopulære ytringene som faktisk BEHØVER beskyttelse i lovs form.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hvorfor skal Vigrid forbys? Tror det bare kommer til å hjelpe dem med rekruteringen... Isåfall får de også forby ekstreme organisasjoner på venstre side av politikken også. Der er det minst like mange gale idioter. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hvordan er Vigrid skumle greier? Altså, enhver rød ungdomsbevegelse oppfordrer til hat mot USA, hat mot kapitalisme og kapitalister.. hvorfor skal dette være noe anderledes i prinsippet..? Videre tror jeg ikke du helt forstår de grunnleggende prinsippene BAK ytringsfrihet.. "jeg liker ikke det du sier, derfor skal du ikke få si det".. De ytringene vi faktisk liker trenger da ingen beskyttelse i lovs form.. det er de virkelig upopulære ytringene som faktisk BEHØVER beskyttelse i lovs form.. 6953715[/snapback] Kommunist jævler er og en skummel greie, men det er en helt annen diskusjon. Vigrid er en nynasistisk organisisasjon, hvordan kan du si at det ikke er skummelt? For faen, de er nynasister, de mener hitler hadde rett, de mener at holocaust var en god ting, de er rassister, yttringsfrihtene er der for å beskytte, men hva hjelper den, vis man beskytter folk som det? Jeg er for yttringsfrihet til en viss grad, men det finnes en grense, vigrid krysser nok den grensen. Desuten, har det ikke (som jeg vet om) vært noe massedrap mot kapitalister enda, heller ingen konsentrasjonsleirer for de, det er en viss forskjell mellom hat mot kapitalisme og hat mot jøder, fargede. Eller kansje du mener at alle skall få si det de vill, uansett konsekvenser? "I do not agree with what you say, but I will defend, to the deat, your right to say it"? Imo ,det er ett fint sitat, men jeg kan ikke støtte det fullhjertet. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Hvordan er Vigrid skumle greier? Altså, enhver rød ungdomsbevegelse oppfordrer til hat mot USA, hat mot kapitalisme og kapitalister.. hvorfor skal dette være noe anderledes i prinsippet..? Videre tror jeg ikke du helt forstår de grunnleggende prinsippene BAK ytringsfrihet.. "jeg liker ikke det du sier, derfor skal du ikke få si det".. De ytringene vi faktisk liker trenger da ingen beskyttelse i lovs form.. det er de virkelig upopulære ytringene som faktisk BEHØVER beskyttelse i lovs form.. 6953715[/snapback] Kommunist jævler er og en skummel greie, men det er en helt annen diskusjon. Vigrid er en nynasistisk organisisasjon, hvordan kan du si at det ikke er skummelt? For faen, de er nynasister, de mener hitler hadde rett, de mener at holocaust var en god ting, de er rassister, yttringsfrihtene er der for å beskytte, men hva hjelper den, vis man beskytter folk som det? Jeg er for yttringsfrihet til en viss grad, men det finnes en grense, vigrid krysser nok den grensen. Desuten, har det ikke (som jeg vet om) vært noe massedrap mot kapitalister enda, heller ingen konsentrasjonsleirer for de, det er en viss forskjell mellom hat mot kapitalisme og hat mot jøder, fargede. Eller kansje du mener at alle skall få si det de vill, uansett konsekvenser? "I do not agree with what you say, but I will defend, to the deat, your right to say it"? Imo ,det er ett fint sitat, men jeg kan ikke støtte det fullhjertet. 6953790[/snapback] Ingen massedrap mot kapitalister? Du har ikke satt deg veldig godt inn i PolPot eller Stalins utrenskninger skjønner jeg..? Videre, hvorfor skal det være begrensninger for ytringer? Dumme, kunnskapsløse ytringer kan enkelt kontres, blir de gjort til martyrer og en undergrunnsbevegelse blir det langt vanskeligere, da får de illusjonen av at de faktisk ER farlige.. Noe som ikke stemmer. Jeg personlig er jøde, og har slektninger som døde i Tyskland (og Norge) under andre verdenskrig.. og nettopp DERFOR mener jeg at fascistiske tiltak som det å forby organisasjoner på ideologisk grunnlag er et farlig skritt. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Dette er jo et typisk tilfelle av den klassiske: ''Ytringsfrihet for alle! (bortsett fra de som er uenige med oss...)'' eller ''Nei til vold og maktbruk! (ledsaget av vold mot sine meningsmotstandere)'' Å forby denne typen ekstreme organisasjoner enten det er på høyre- eller venstresiden (ikke at en ekstrem venstreorganisasjon noen gang ville bli foreslått forbudt av SOS rasisme da...) er feil vei å gå. Det er bedre å ha dem mer eller mindre ute i det åpne landskap enn at det blir undergrunnsbevegelser. Endret 27. september 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg har alltid levd under den tro, at Stalin bare slakter bønder, og på det feltet legger meg meg paddeflat. Men, Vigrid er en politisk organisisasjon, ikke ideologisk. De tilber ingen gud -.- Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 En mening skal ikke forbys. En organisasjon som har "upopulære" meninger skal heller ikke forbys. Dersom de utøver vold som del av meningene sine kan de hindres i dette men å si at det noen mener er ulovlig blir alltid feil. I et demokrati er det rom for alle, uansett hvor politisk ukorrekt det er. Med åpenhet, diskusjon og opplysning kommer man lengst. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Ja til ytringsfrihet. Nei til lover mot rasisme. Nei til rasisme. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Et forbud vil gjøre en ting; dytte disse folka under jorden. Meningene og tankene vil alltids være der, hva får noen til å tro at et lovforbud vil gjøre noe som helst med det? Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Jeg har alltid levd under den tro, at Stalin bare slakter bønder, og på det feltet legger meg meg paddeflat. Men, Vigrid er en politisk organisisasjon, ikke ideologisk. De tilber ingen gud -.- 6953873[/snapback] Du tuller nå...? Si at du tuller? Hvis ikke anbefaler jeg at du slår opp i ordboken på 1) Religiøs og 2) Ideologisk Lenke til kommentar
atrax Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 La nå idioter få lov til å organisere seg. Da vet vi hvor vi har dem. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Ingen massedrap mot kapitalister? Du har ikke satt deg veldig godt inn i PolPot eller Stalins utrenskninger skjønner jeg..? 6953823[/snapback] Som forøvrig får jødeutrenskningene under annen verdenskrig til å blekne i antall. Bare nevner det siden det store antall jøder som ble utryddet under annen verdenskrig tydeligvis er et vektig argument for mange. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Ingen massedrap mot kapitalister? Du har ikke satt deg veldig godt inn i PolPot eller Stalins utrenskninger skjønner jeg..? 6953823[/snapback] Som forøvrig får jødeutrenskningene under annen verdenskrig til å blekne i antall. Bare nevner det siden det store antall jøder som ble utryddet under annen verdenskrig tydeligvis er et vektig argument for mange. 6953927[/snapback] Det at Stalin var langt verre enn Hitler synes ikke å forfekte mange kommunister særlig, senest i år forsvarte avisen Friheten hans rett til å gjøre så mangt med den ekle gruppen kapitalister og dissedenter... Noe jeg selvsagt forsvarer deres rett til å ytre, men jeg ser ingen grunn til at dette på noe vis er bedre enn det Vigrid gjør.. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 I et demokrati er det rom for alle, uansett hvor politisk ukorrekt det er. Med åpenhet, diskusjon og opplysning kommer man lengst. 6953882[/snapback] Det er nok ikke slik at det er rom for alle i et demokrati. Spesielt ikke minoritetene Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Ingen massedrap mot kapitalister? Du har ikke satt deg veldig godt inn i PolPot eller Stalins utrenskninger skjønner jeg..? 6953823[/snapback] Stalins massedrap var rettet mot de aller fleste, de han anså som fiender. Kulaks, en gruppe storbønder, var spesielt utsatt, det skal du ha, men disse utgjorde en minoritet og flertallet av Stalins ofre kan på ingen måte kalles kapitalister. Pol Pots regime rettet seg mot massedrap av "byboere", en idealiserte agrarsamfunnet, tømte byen etc. Dette er en digresjon, men det var ikke "kapitalister" per se som var hovedofre for disse folkemordende, sånn sett favnet de ganske bredt. At disse landene ikke hadde særlig med kapitalister spiller jo også med. I alle tilfelle er det å hevde at _en hver_ rød ungdomsorganissjon oppfordrer til _hat_ (sic!) mot Usa og kapitalister så grenseløst langt fra sannheten at det blir vanskelig å ta alvorlig. Når det gjelder trådens tema så er jeg enig i at forbud på ingen måte er veien å gå, men en må også ta med seg at hverken organisasjonsfriheten eller ytringsfriheten rent rettslig sett er uten begrensninger og absolutt i Norge eller under noe interasjonalt menneskerettsvern. At det fins enkelte begrensinger i ytringsfriheten har dog svært lite med fascisme å gjøre, og det er en utvanning av begrepet og en avsporing av debatten å trekke slike paralleller. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Norge for Normenn Så lenge de ikke begynner med vold og slikt kan de da fortsette for min del. Da mener jeg vold fra organisasjonen, og ikke bare enkelt medlemmer. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg har alltid levd under den tro, at Stalin bare slakter bønder, og på det feltet legger meg meg paddeflat. Men, Vigrid er en politisk organisisasjon, ikke ideologisk. De tilber ingen gud -.- 6953873[/snapback] Du tuller nå...? Si at du tuller? Hvis ikke anbefaler jeg at du slår opp i ordboken på 1) Religiøs og 2) Ideologisk 6953901[/snapback] Baah, tenkte feil Takk for rettelsen ivertfall, kommer ikke til å gjøre samme feielen igjen, i nermeste fremmtid. Virker og som at jeg, som vanlig trakk en konklusjon litt for raskt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå