Duckster Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) På skolen har en jente i klassen min og jeg en diskusjon gående, jeg er temmelig sikker på at jeg har rett, men har ikke noe håndfast bevis, derfor, hvis jeg får nok støtte her så kanskje ho innser at ho har feil. Diskusjonen går ut på å hente tilbake slettet informasjon fra harddisker. Ho påstår at man alltid kan hente tilbake informasjon som har blitt sletta fra harddisken, samme om man bare har formatert harddisken, uten å skrive over, eller om man har fylt opp harddisken hundre ganger etter på, altså skrivd over den opprinnelige informasjonen en haug av ganger, i følge henne så er det "sånn datamaskiner er lagd." Dette er jo direkte bullshit, hvis man virkelig kunne gjøre dette så måtte jo harddisken hatt uendelig med plass, eller man ville etter hvert fått mindre plass. Please hjelp meg avgjøre denne diskusjonen, er så sykt irriterende å høre på dama tro ho veit det. Endret 27. september 2006 av Duckster Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 At hvis du bruker et program til og slette alt på disken så er det bort for evig og alltid. hva slaks bevis har hn? Lenke til kommentar
Kilko Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg tror IBAS har kunne klart å få tilbake dataen.. www.ibas.no Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kommer jo annpå hvor mange ganger dataene er blitt skrevet over, men snart kommer vel Simen1 med utfyllende og riktig informasjon Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 På skolen har en jente i klassen min og jeg en diskusjon gående, jeg er absolutt sikker på at jeg har rett, men har ikke noe håndfast bevis, derfor, hvis jeg får nok støtte her så kanskje ho innser at ho har feil. Diskusjonen går ut på å hente tilbake slettet informasjon fra harddisker. Ho påstår at man alltid kan hente tilbake informasjon som har blitt sletta fra harddisken, samme om man bare har formatert harddisken, uten å skrive over, eller om man har fylt opp harddisken hundre ganger etter på, altså skrivd over den opprinnelige informasjonen en haug av ganger, i følge henne så er det "sånn datamaskiner er lagd." Dette er jo direkte bullshit, hvis man virkelig kunne gjøre dette så måtte jo harddisken hatt uendelig med plass, eller man ville etter hvert fått mindre plass. Please hjelp meg avgjøre denne diskusjonen, er så sykt irriterende å høre på dama tro ho veit det. 6953299[/snapback] Nå skal ikke jeg si att jeg har den minste ide om hvordan jeg heller, menhar lest litt om sånn gjennopretting. En artikkel viste de hva Politiets mest avanserte datateknologi kunne hente ut av en slik harddisk, og det var ikke lite de mente de kunne klare. det er en grunn til at slike super eraser programmer kopierer over flere ganger, det er ikke vceldig vanskelig å gjennopprette etter en overskrivning. De mente rett og slett att den eneste måten å slette info totalt på, var en demagneteringsmaskin eller noe (som kun de hadde) som kunne slette noe 100% sikkert. Tviler på at den kan finne ut av en hd. malt til spon heller, men det er nå så. Ihvertfall er det ikke sikkert det er praktisk mulig å skrive over enhver hd. så mange ganger att dette ikke er gjennopprettbart (den vil jo bli ødelagt en gang) men det er nok null problem. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 På skolen har en jente i klassen min og jeg en diskusjon gående, jeg er absolutt sikker på at jeg har rett, men har ikke noe håndfast bevis, derfor, hvis jeg får nok støtte her så kanskje ho innser at ho har feil. Diskusjonen går ut på å hente tilbake slettet informasjon fra harddisker. Ho påstår at man alltid kan hente tilbake informasjon som har blitt sletta fra harddisken, samme om man bare har formatert harddisken, uten å skrive over, eller om man har fylt opp harddisken hundre ganger etter på, altså skrivd over den opprinnelige informasjonen en haug av ganger, i følge henne så er det "sånn datamaskiner er lagd." Dette er jo direkte bullshit, hvis man virkelig kunne gjøre dette så måtte jo harddisken hatt uendelig med plass, eller man ville etter hvert fått mindre plass. Please hjelp meg avgjøre denne diskusjonen, er så sykt irriterende å høre på dama tro ho veit det. 6953299[/snapback] Overskrive hundre ganger var vel å overdrive litt. Men hun har et poeng. Du blir nødt til å bruke spesielle program som var nevnt før. Overskriv HELE disken 7 ganger, med 1'ere og 0'ere annenhver gang. Firma som f.eks IBAS vil finne spor av data på disken, men vil nok ikke kunne klare å sette sammen noe fornuftig. Eneste måten jeg vet om, som garantert sletter alle data, er å skru ut platene fra disken, og deretter løse dem opp i syre. Å knuse platene har ingen betydning, da kan faktisk de fleste data rekonstrueres. Lenke til kommentar
Kimmeslasken Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 På skolen har en jente i klassen min og jeg en diskusjon gående, jeg er absolutt sikker på at jeg har rett, men har ikke noe håndfast bevis, derfor, hvis jeg får nok støtte her så kanskje ho innser at ho har feil. Diskusjonen går ut på å hente tilbake slettet informasjon fra harddisker. Ho påstår at man alltid kan hente tilbake informasjon som har blitt sletta fra harddisken, samme om man bare har formatert harddisken, uten å skrive over, eller om man har fylt opp harddisken hundre ganger etter på, altså skrivd over den opprinnelige informasjonen en haug av ganger, i følge henne så er det "sånn datamaskiner er lagd." Dette er jo direkte bullshit, hvis man virkelig kunne gjøre dette så måtte jo harddisken hatt uendelig med plass, eller man ville etter hvert fått mindre plass. Please hjelp meg avgjøre denne diskusjonen, er så sykt irriterende å høre på dama tro ho veit det. 6953299[/snapback] Overskrive hundre ganger var vel å overdrive litt. Men hun har et poeng. Du blir nødt til å bruke spesielle program som var nevnt før. Overskriv HELE disken 7 ganger, med 1'ere og 0'ere annenhver gang. Firma som f.eks IBAS vil finne spor av data på disken, men vil nok ikke kunne klare å sette sammen noe fornuftig. Eneste måten jeg vet om, som garantert sletter alle data, er å skru ut platene fra disken, og deretter løse dem opp i syre. Å knuse platene har ingen betydning, da kan faktisk de fleste data rekonstrueres. 6953811[/snapback] Dette medfører riktighet Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 For å pirke litt så virker det uoptimalt å overskrive disken med et fast mønster (7 gangere, med vekselvis 1 og 0). Logisk sett så vil du få MYE mer ut av de 7 overskrivningene om det er tilfeldig. Men det blir bare pirk. Regner med noen som faktisk vet kan komme å si noe om antall ganger som er nødvendig osv. Men jeg vil tørre vedde 1000 kr på at om du overskriver en disk fullstendig med faktisk tilfeldig rekkefølge tusenvis av ganger (si en milliard for å være sikker ) så får du aldri ut noen vettig data fra den disken igjen. Lenke til kommentar
robeerik Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 En HD er inndelt i klustre. Dette er magnetisk lagring En fil brer seg vanligvis over flere klustre. Dersom denne filen er slettet i filsystemet, men ikke i klusteret, vil den alikevel være på hardisken, bare ikke ha noen referanse i filsystemet. Det er da mulig å gjenopprette filen. Men dersom klusteret er overskrevet med en ny fil, eller formatert på lavnivå, så er filen borte fra det magnetiske mediet og altså ugjenopprettlig. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 En HD er inndelt i klustre. Dette er magnetisk lagringEn fil brer seg vanligvis over flere klustre. Dersom denne filen er slettet i filsystemet, men ikke i klusteret, vil den alikevel være på hardisken, bare ikke ha noen referanse i filsystemet. Det er da mulig å gjenopprette filen. Men dersom klusteret er overskrevet med en ny fil, eller formatert på lavnivå, så er filen borte fra det magnetiske mediet og altså ugjenopprettlig. 6954060[/snapback] Nesten riktig. Selv om du har overskrevet filen, vil det være mulig å finne tilbake hva som har stått der før. Dette kan gjøres for flere overskrivninger bakover. Men etter 7 overskrivninger blir det så vanskelig, at det ikke blir noe fornuftig rekonstruksjon. Dette er ikke noe en vanlig hjemmebruker klarer. Da snakker vi IBAS og STORE summer penger for å få det til, men det er gjørbart. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg støtter jenta mer enn deg hvertfall, men kompleksiteten blir fort veldig stor i det dataene er overskrevet. http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/secure_del.html Du må meget sannsynlig ta platene ut av disken og bruke et spesiellt og uorginalt lesehode for å måle "dataene bak dataene", men det er fortsatt mulig. Hvor mange ganger data må overskrives kommer nok helt på hvor nøyaktige instrumenter du har, dine kunnskaper om temaet og kunnskaper om vanlige måter å wipe en disk. Og angående uendelig plass, det eneste som endrer er at du måler magnetfeltet mer nøyaktig og derfor greier å lese ut flere verdier. Til vanlig blir en måling av mangnetfeltet bestemt til å være 1 eller 0 selv om den aldri er nøyaktig en av verdiene. Dersom vi kan vurdere om verdien er 0, 0.1, 0.2 ... 0.9, 1.0, vi kan lagre fem ganger så mye data hvor det eneste vi har endret er nøyaktigheten av skrivingen og lesingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå