Gå til innhold

NSB kastet betalende student av toget

Anbefalte innlegg

Steffenm: Det er så utrolig greit å sitte og si "bare man bestiller i lagelig tid" (som, om man skal reise i helga, ofte er to-tre uker i forveien) får man miniprisbillett - det er da langt fra alltid man vet om man skal hjem da og da og kan benytte seg av minipris.

Har for øvrig aldri fått minipris #1 (199,-) i mitt liv, hvordan lurer folk til seg de billettene?

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steffenm: Det er så utrolig greit å sitte og si "bare man bestiller i lagelig tid" (som, om man skal reise i helga, ofte er to-tre uker i forveien) får man miniprisbillett - det er da langt fra alltid man vet om man skal hjem da og da og kan benytte seg av minipris.

Har for øvrig aldri fått minipris #1 (199,-) i mitt liv, hvordan lurer folk til seg de billettene?

6957606[/snapback]

Bare å gå inn på NSB.no og bestille det, men selvfølgelig, fredager og søndager kan være litt vanskelige å få tak i til minipris

Lenke til kommentar
Hvis man ser veldig snevert på det, og ikke tenker på signaler dette sender til samfunnet generelt, så er jeg jo selvsagt enig i at det ikke i utgangspunktet er forferdelig tungvindt å ta med seg en papirbit. Allikevel kan det lett tenkes at man i en eller annen gitt situasjon glemmer denne papirbiten, som sikkert alle andre tidligere i sin barndom f.eks. har glemt et busskort. Vanligvis da, så blir man bra behandlet og dette gjør at man kommer tilbake igjen til selskapet senere.

Hvorfor du i utgangspunktet stiller deg som en motstand mot forbrukere generelt er jeg litt skeptisk til.

Man slipper (så vidt jeg vet) å betale noen bot dersom man faktisk har glemt kortet, men kan vise NSB at man faktisk hadde et gyldig kort.

Dette er ikke noe NSB kan gjøre noe med, de må bare leve med ordningen som universitetet bruker.

6955989[/snapback]

Det var da en spenstig påstand. Hva med å koble månedskort opp til navn, som de da registrerer enkelt og greit ved kjøp av månedskortet. Ved denne transaksjonen må de jo allikevel sjekke studentbevis\semesterkort. Slik at da skulle det ikke lenger være nødvendig å ha med seg noe dokumentasjon utover legitimasjon i det hele tatt.

Du som vil være så forbrukervennlig bør tenke litt lengre.

Nå kan man kjøpe mange månedskort man vil, og stemple dem etterhvert som man bruker dem. Tidligere måtte man hver eneste måned møte opp på stasjonen og få et nytt kort som ble stemplet der og da. Det var IKKE forbrukervennlig. Dagens system synes jeg er ganske forbrukervennlig. Man får tilogmed en liten "mappe" man kan ha både plastkortene og papirkortene i. Når man får innoperert en RFID-brikke blir det kanskje enda lettere, men vi er ikke helt der enda.

Lenke til kommentar

Helt idiotisk å gå til media med dette... Hvis du glemmer bevis som er påkrevd har selskapet all rett til å nekte deg tjenesten. Glemmer du f.eks. pass hvis du skal fly så slipper du jo ikke ombord... At selskapet ikke ville prate med skolen som kunne bevise at han gikk der er jo forståelig, men de kunne vært mer samarbeidsvillige på det punktet.

Lenke til kommentar
La oss få fakta på bordet:

•  

• Det står helt klart at må ha med semesterkortet som gyldig dokumentasjon!

• Studenten hadde det ikke

• Konduktøren fulgte reglene

• Regler er ikke til for å brytes

Saken er jo ikke vanskelig: Studenten dret seg ut, konduktør fulgte reglene, studenten syter av sin egen feil til media.

Hvem, utenom meg, er klovnen her?

6955133[/snapback]

Men!
Det må vises fram når man kjøper månedskortet, så jeg fortalte at jeg derfor måtte være student
Reglene er ikke til å brytes nei men det hadde ikke gjort noe om man bøyde dem litt.

6956574[/snapback]

Igjen.. ingenting stopper meg fra å kjøpe 12000 månedskort (for å sette ting på spissen) med mitt semesterkort.. for så å videreselge dem til eldre og ferdige studenter som fortsatt har sin studentID.. min studentID er gyldig til 2011, lenge etter at jeg er ferdig.. :)

6956583[/snapback]

Bortsett fra at navnet ditt står på månedskortet, så..

Lenke til kommentar
Sånne ting varierer voldsomt, ikke noe poeng å si "sånn er det" om studentkort. Mitt studentkort har bilde, navn, studentnummer og alt, samt et klistremerke bakpå slik at det også gjelder som semesterkort.

6960091[/snapback]

Studentkort != månedskort.

Det står ikke navn på månedskortet (iaf. det for Oslo/Akershus). Derimot står det navn på SL-kundekortet. På studentkortet står det selvsagt navn. Samme med semesterkortet, unntatt for de som har klistremerke-varianten (som forøvrig kunne vært innført alle steder, for å slippe det "vanskelige" semesterkortet i papir).

Lenke til kommentar
Man slipper (så vidt jeg vet) å betale noen bot dersom man faktisk har glemt kortet, men kan vise NSB at man faktisk hadde et gyldig kort.

Vet ikkke helt hva du mener med dette...

Tror ikke jeg blandet inn straffesystemet her... men skjønte ikke helt hvor du ville hen nå...

Du som vil være så forbrukervennlig bør tenke litt lengre.

Nå kan man kjøpe mange månedskort man vil, og stemple dem etterhvert som man bruker dem. Tidligere måtte man hver eneste måned møte opp på stasjonen og få et nytt kort som ble stemplet der og da. Det var IKKE forbrukervennlig. Dagens system synes jeg er ganske forbrukervennlig. Man får tilogmed en liten "mappe" man kan ha både plastkortene og papirkortene i. Når man får innoperert en RFID-brikke blir det kanskje enda lettere, men vi er ikke helt der enda.

6957766[/snapback]

Jeg ville vel mene at slik det er idag er en mindre forbrukervennlig gitt hendelser vi ser fra media.

Greit at man kan kjøpe mange månedskort på en gang, men de kunne da sjekket navn og semesterkort ved stempling. Så kombinerer man det du peker på at er bra idag, med det jeg sa om innføring av sikkerhetssystemer slik at ingen konduktører glemmer å sjekke semesterkort eller at man trenger det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Jeg ville vel mene at slik det er idag er en mindre forbrukervennlig gitt hendelser vi ser fra media.

Greit at man kan kjøpe mange månedskort på en gang, men de kunne da sjekket navn og semesterkort ved stempling. Så kombinerer man det du peker på at er bra idag, med det jeg sa om innføring av sikkerhetssystemer slik at ingen konduktører glemmer å sjekke semesterkort eller at man trenger det i det hele tatt.

6961042[/snapback]

Det utelukker jo ikke at man må ha semesterkort, du reduserer bare antall ganger man må ha det med. Det er jo nesten større sjanse for å glemme det hvis du bare må ha det med av og til, enn alltid?

Klistremerkeversjonen har jeg sansen for - da er "semesterkortet" alltid med der studentkortet er med. Dette er det isåfall _universitetene_ som må gjøre noe med, NSB forholder seg bare til det til enhver tid gjeldende systemet.

Lenke til kommentar
Ble dette en mediesak fordi han er mørk i huden..?

6954658[/snapback]

Eh nei? Jeg har lest flere diskusjoner om saken, og du er den første som nevner noe med "mørk i huden" eller noe koblet til etnisk opprinnelse. Fokuset på saken har aldri vært at han ikke er norsk eller er "mørk i huden".

Her er det du som skaper forskjeller mellom etniske grupper i samfunnet ved å sortere dem etter etnisk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Ble dette en mediesak fordi han er mørk i huden..?

6954658[/snapback]

Eh nei? Jeg har lest flere diskusjoner om saken, og du er den første som nevner noe med "mørk i huden" eller noe koblet til etnisk opprinnelse. Fokuset på saken har aldri vært at han ikke er norsk eller er "mørk i huden".

Her er det du som skaper forskjeller mellom etniske grupper i samfunnet ved å sortere dem etter etnisk opprinnelse.

6961231[/snapback]

Plix, shoot the messenger.. Jeg må få lov å undre meg over om Dagblabla hadde giddet å lage en slik sak dersom det var en "etnisk nordmann" dette gikk ut over. Siden det er en "mørkhudet" innblandet kan skaprasistene tenke: "For en gjøk", mens rødstrømpene kan tenke: "For en dustete konduktør". Følelser settes i sving og Dagblabla selger mer avis. Vel, tankegangen er kanskje _for_ kynisk til å ha rot i virkeligheten.

Nå husker sikkert de fleste togreisende studenter semesterkortet i fremtiden, om ikke annet.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Plix, shoot the messenger.. Jeg må få lov å undre meg over om Dagblabla hadde giddet å lage en slik sak dersom det var en "etnisk nordmann" dette gikk ut over. Siden det er en "mørkhudet" innblandet kan skaprasistene tenke: "For en gjøk", mens rødstrømpene kan tenke: "For en dustete konduktør". Følelser settes i sving og Dagblabla selger mer avis. Vel, tankegangen er kanskje _for_ kynisk til å ha rot i virkeligheten.

6961294[/snapback]

jeg er vel det du kan kalle rødstrømpe og jeg tenkte "for en gjøk"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...