snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Jeg er enig med Adeell Choudhari (21) i det han sier at : " Jeg skal begynne å ta med semesterkortet, selv om jeg mener at det er unødvendig ettersom jeg viser det frem når jeg kjøper månedskortet, sier Choudhari." Og dette er virkelig FORKASTELIG : "Choudari går tredjeåret på dataingeniørstudiet ved Høgskolen i Oslo. For å overbevise konduktør og politiet ringte han skolen. - Men de ønsket ikke å snakke med skolen, selv om jeg hadde dem på tråden, sier Choudhari. Politiet tok med Choudhari ut av toget uten at de, ifølge Choudhari, hørte på forklaringen hans først. - De to politibetjentene sa at konduktøren hadde sagt at kortet var ugyldig og at de bare gjorde jobben sin, forteller Choudhari." Endret 27. september 2006 av snoemann Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Dette har jo som sagt med det som tidligere er nevnt i tråden - studenter kan jo lett kjøpe studentbilletter til hvermannsen, bedre om kontrollen av om man er student eller ikke bare skjer på toget, og ikke når man kjøper den også. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Han var på tråden med skolen. Lagt til : Hvorfor kan ikke bare NSB koble månedskortet med navn på kjøper. Som da må vise studentbevis og semesterkort ved kjøp. Og så slipper man hele problemet med at han kanskje er noen andre. Dette er et problem på NSB siden og ikke forbruker siden. Endret 27. september 2006 av snoemann Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Han var på tråden med skolen. 6954933[/snapback] So? Lite fleksibelt av konduktøren kanskje, men teoretisk kunne han jo ringt til hvem som helst. Konduktøren fulgte reglene sine her. Man SKAL ha med semesterkortet. Hvorfor i all verden hadde ikke studenten med seg kortet? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Han var på tråden med skolen. 6954933[/snapback] So? Lite fleksibelt av konduktøren kanskje, men teoretisk kunne han jo ringt til hvem som helst. Konduktøren fulgte reglene sine her. Man SKAL ha med semesterkortet. Hvorfor i all verden hadde ikke studenten med seg kortet? 6954945[/snapback] Dette er kverrulering. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 snoemann: Hva får deg til å blande månedskort inn i dette? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 snoemann: Hva får deg til å blande månedskort inn i dette? 6954964[/snapback] Topic.. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Point. Ved månedskort viser man frem bevis og legitimerer seg ved kjøp (vel, jeg reiser ikke med NSB men har forstått det er slik det foregår). Dobbeltkontrollen er meningsløs (saken hadde selvsagt stilt seg helt annerledes om dette var en billett kjøpt på automat mm). Litt fleksibilitet og forståelse burde en konduktør utvise. 6954514[/snapback] Cluet er at du kan kjøpe så mange månedskort du bare vil, og selge/gi dem videre til ikke-studenter. Kortet stemples ikke ved kjøp, men ved første gangs bruk. Både teoretisk og praktisk mulig å jukse på den måten, dersom man vil det. Ihvertfall med Oslo/Akershus-kortet. Studentkortet er ikke gyldig uten semesterkort for å unngå slikt. Studenten tabbet seg rett og slett ut her. Slik er ikke systemet jeg er vant med, der merkes hver enkelt billett slik at det er samsvar mellom billett og person. Dvs., man har et kort med bilde og nummer, og hver billett man kjøper merkes med ens eget nummer. Man kan kun kjøpe en billett av gangen og må vise studenkort m/ semesterbevis. Det er ikke mulig å overdra eller på annen måte bruke billett uten å være student uten forfalskning. Mulig systemet i dette tilfellet er annerledes, uttalte meg primært på bakgrunn av systemet slik jeg kjenner til det. Det gjør ikke regelrytteriet mindre pedantisk. Ble dette en mediesak fordi han er mørk i huden..? 6954658[/snapback] Du er faenmeg håpløs, og det er absolutt alt jeg sier om den saken. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) @snoemann: Greit nok, men dette favner da vel egentlig alle studenter, generelt sett, og langt fra alle har månedskort. Endret 27. september 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Point. Ved månedskort viser man frem bevis og legitimerer seg ved kjøp (vel, jeg reiser ikke med NSB men har forstått det er slik det foregår). Dobbeltkontrollen er meningsløs (saken hadde selvsagt stilt seg helt annerledes om dette var en billett kjøpt på automat mm). Litt fleksibilitet og forståelse burde en konduktør utvise. 6954514[/snapback] Cluet er at du kan kjøpe så mange månedskort du bare vil, og selge/gi dem videre til ikke-studenter. Kortet stemples ikke ved kjøp, men ved første gangs bruk. Både teoretisk og praktisk mulig å jukse på den måten, dersom man vil det. Ihvertfall med Oslo/Akershus-kortet. Studentkortet er ikke gyldig uten semesterkort for å unngå slikt. Studenten tabbet seg rett og slett ut her. Slik er ikke systemet jeg er vant med, der merkes hver enkelt billett slik at det er samsvar mellom billett og person. Dvs., man har et kort med bilde og nummer, og hver billett man kjøper merkes med ens eget nummer. Man kan kun kjøpe en billett av gangen og må vise studenkort m/ semesterbevis. Det er ikke mulig å overdra eller på annen måte bruke billett uten å være student uten forfalskning. Mulig systemet i dette tilfellet er annerledes, uttalte meg primært på bakgrunn av systemet slik jeg kjenner til det. Det gjør ikke regelrytteriet mindre pedantisk. For Oslo/Akershus kan du kjøpe så mange kort, eller "billetter" du bare vil. Det står ikke noe på dem. De stemples første gang du bruker dem, og gjelder en måned fra den datoen. I tillegg har man et kort med nummer og bilde. Nummeret har jeg alltid måttet skrive på "billetten" selv. Tror ikke dette systemet er veldig mange år gammelt. Ble dette en mediesak fordi han er mørk i huden..? 6954658[/snapback] Du er faenmeg håpløs, og det er absolutt alt jeg sier om den saken. 6954978[/snapback] Ja, jeg er skikkelig håpløs ass'. Eller kanskje jeg er inne på noe. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Står mye her, jeg har ikke lest alt; 1. Man trenger ikke vise studentkort ved kjøp av billett på internett. Naturlig nok. I skranken på togstasjonen må man det, i alle fall på Bystasjonen her i Bergen. 2. Mange studentkort er kombinerte student- og semester-kort/bevis, SiB har en ordning med semesterklistremerker på studentkortene. Så til saken: exin89; du har vært heldig i det tilfellet ditt. Godt mulig NSB gjør jobben sin, men det må være mulig å ikke være så til de grader regelryttere som noen av konduktørene er. Tar toget hver gang jeg reiser hjem, og noen av konduktørene jeg har støtt på har vært direkte sure og kontrollerende, mens andre er hyggelige som reisen er lang. Uansett er det kunstig dyrt å reise med toget, men det var vel ikke relevant i tråden. 6954846[/snapback] Her har du det, jeg er helt enig at mange av de er regelryttere så det holder, men de er som regel Autoritetsavhengige mennesker som har søkt slik jobb av den grunn, men man ser ofte (ikke bare tog) konduktører/andre som oppfører seg skikkelig dritt mot alle, så ser de plutselig noen de kjenner, og blir hyggelige noen sekunder fram til de spør ny passasjer om bilett. Blir skikkelig irritert på sånne folk. Jeg er enig med Adeell Choudhari (21) i det han sier at : " Jeg skal begynne å ta med semesterkortet, selv om jeg mener at det er unødvendig ettersom jeg viser det frem når jeg kjøper månedskortet, sier Choudhari." Og dette er virkelig FORKASTELIG : "Choudari går tredjeåret på dataingeniørstudiet ved Høgskolen i Oslo. For å overbevise konduktør og politiet ringte han skolen. - Men de ønsket ikke å snakke med skolen, selv om jeg hadde dem på tråden, sier Choudhari. Politiet tok med Choudhari ut av toget uten at de, ifølge Choudhari, hørte på forklaringen hans først. - De to politibetjentene sa at konduktøren hadde sagt at kortet var ugyldig og at de bare gjorde jobben sin, forteller Choudhari." 6954901[/snapback] Han hadde skolen på tråden!? Hvis han hadde det så er det bare den konduktøren som er enten rasist (mørkhudet passasjer) eller så var han bare blandt de idiotene jeg snakket om øverst i denne posten. Egentlig ganske idiotisk begge deler. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Til Mr.Berg over... Snakker man plutselig ikke månedskort stiller jeg meg annerledes til saken... Da er det mange individuelle situasjoner som kan avgjøre hva jeg ville mene i den ene eller andre retning. Si han skulle kjøpe billetten PÅ toget. Da vil jeg si konduktøren handlet bedre enn månedskort situasjonen. Men det er fortsatt overdrevet. Man må fra NSB's side tenke litt reklame også. Personen tar jo kanskje buss neste gang om han blir dårlig behandlet. Endret 27. september 2006 av snoemann Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Til klilleng : Mener du å påstå at dette er et problem med systemet vi som forbrukere skal bruke masse energi på å sørge for at går i orden? Eller må du si deg enig i at dette i utgangspunktet er og burde være et problem for NSB, slik at de selv burde ta ansvaret å rette opp i denne systemfeilen istedenfor å behandle passasjerer(kunder) dårlig? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Det som virkelig er interessant, er at politiet bruker ressurser på slikt. 6953696[/snapback] Dette har du faktisk helt rett i. Det er jo HORRIBELT. Det er jo så mye annet mye mer fornuftig å bruke ressurser på. Men det er egentlig en helt annen diskusjon kom jeg på... Endret 27. september 2006 av snoemann Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Han hadde skolen på tråden!? 6955020[/snapback] Hvordan kunne konduktøren vite at det ikke var tanta til naboen? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Han hadde skolen på tråden!? 6955020[/snapback] Hvordan kunne konduktøren vite at det ikke var tanta til naboen? 6955084[/snapback] Hvordan skal du vite at folk forteller sannheten i rettsaker? Ærlig talt. Jeg kan bare henvise til innlegget mitt over, som i utgangspunktet var rettet til klilleng. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Point. Ved månedskort viser man frem bevis og legitimerer seg ved kjøp (vel, jeg reiser ikke med NSB men har forstått det er slik det foregår). Dobbeltkontrollen er meningsløs (saken hadde selvsagt stilt seg helt annerledes om dette var en billett kjøpt på automat mm). Litt fleksibilitet og forståelse burde en konduktør utvise. 6954514[/snapback] Cluet er at du kan kjøpe så mange månedskort du bare vil, og selge/gi dem videre til ikke-studenter. Kortet stemples ikke ved kjøp, men ved første gangs bruk. Både teoretisk og praktisk mulig å jukse på den måten, dersom man vil det. Ihvertfall med Oslo/Akershus-kortet. Studentkortet er ikke gyldig uten semesterkort for å unngå slikt. Studenten tabbet seg rett og slett ut her. Slik er ikke systemet jeg er vant med, der merkes hver enkelt billett slik at det er samsvar mellom billett og person. Dvs., man har et kort med bilde og nummer, og hver billett man kjøper merkes med ens eget nummer. Man kan kun kjøpe en billett av gangen og må vise studenkort m/ semesterbevis. Det er ikke mulig å overdra eller på annen måte bruke billett uten å være student uten forfalskning. Mulig systemet i dette tilfellet er annerledes, uttalte meg primært på bakgrunn av systemet slik jeg kjenner til det. Det gjør ikke regelrytteriet mindre pedantisk. Ble dette en mediesak fordi han er mørk i huden..? 6954658[/snapback] Du er faenmeg håpløs, og det er absolutt alt jeg sier om den saken. 6954978[/snapback] I Oslo kan man kjøpe hur mange månedskort man vil, uten stempling eller lignende ordning. Videre er det null problem å få utstedt et studentkort som er gyldig i 8-10 år frem i tid uten at man semesterregistrerer seg mer enn 6 måneder... Dette er en selvsagt og naturlig sikkerhetsmekanisme man faktisk MÅ ha og som eksplisitt BLIR informert om hos alle instanser av dette. Man kan undre seg hvorfor Cybbe nekter å innse dette enkel faktum.. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 La oss få fakta på bordet: Det står helt klart at må ha med semesterkortet som gyldig dokumentasjon! Studenten hadde det ikke Konduktøren fulgte reglene Regler er ikke til for å brytes Saken er jo ikke vanskelig: Studenten dret seg ut, konduktør fulgte reglene, studenten syter av sin egen feil til media. Hvem, utenom meg, er klovnen her? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hvem, utenom meg, er klovnen her? 6955133[/snapback] La meg gjette: Studenten ! Nuh, hva er premien? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Respekt fra meg til Søndag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå