Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Bios starter ikke, kryptisk talemelding

Anbefalte innlegg

PC'en har helt plutselig sluttet å boote, virker som BIOS er død, får absolutt ingen signaler til skjermen. Etter noen sekunder starter en grøtete talemelding som gjentar seg selv kontinuerlig helt til jeg slår av strømmen. Oppfatter bare de to siste av 3-4 ord, tror det er "your computer".

Hva er dette, virus? Takknemlig for gode råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PC'en har helt plutselig sluttet å boote, virker som BIOS er død, får absolutt ingen signaler til skjermen. Etter noen sekunder starter en grøtete talemelding som gjentar seg selv kontinuerlig helt til jeg slår av strømmen. Oppfatter bare de to siste av 3-4 ord, tror det er "your computer".

Hva er dette, virus? Takknemlig for gode råd!

6952991[/snapback]

Prøv å restarte BIOS, enten bruk jumper, eller ta ut bateriet i ca 10min.. eller så kan det hende på noen at det står i manualen..

Lenke til kommentar
Du mener "Prøv å resette CMOS, bruk jumper, les i manualen hvordan du gjør dette" :)

6953199[/snapback]

Jeg har forsøkt begge deler uten effekt, og det står ingenting i manualen til hovedkortet om dette problemet. Blir jo ganske hjelpesløs når maskinen ikke viser antydning til å starte, det virker som om bios er DØD.

Andre forslag der ute?

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort er det snakk om?

Noen (asus tror jeg) hadde noe de kalte verbale feilmeldinger eller noe sånn. En damestemme gav beskjed om hva som var galt (F.eks CPU test failed, RAM failed etc).

Asus P4PE. Det er akkurat en slik talemelding det er snakk om, men den er vanskelig å tyde. Den som ligner mest av de som er listet opp i manualen er: "System failed CPU test". Er det vanlig at en CPU plutselig tar kvelden, og hvordan kan jeg lettest få sjekket om det er den som er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...