Gå til innhold

Digitalkamera til 50 år gammel dame: Hjelp!

Anbefalte innlegg

OK, nå sliter jeg... I forbindelse med en kommende 50-årsdag, så har jeg blitt satt til å besørge anskaffelse av et digitalkamera som skal gis til vedkommende i presang fra en vennegjeng. Selv om jeg er interessert i foto, så har jeg null peiling på digitale kompaktkamera. Men jeg kan i alle fall forsøke å sette opp en liste over hva de er på jakt etter:

1) Det ideelle kameraet har en knapp: "Ta fint bilde"-knappen

2) Bildekvalitet: Jeg tror seriøst ikke dette er et problem. Vi snakker om bilder i 10x15cm størrelse (utskrift)

3) Brukervennlighet: I aller høyeste grad! Så enkelt som mulig, og da snakker jeg ikke om oversiktlige menyer - men om "hvorfor i all verden trenger du gå inn i menyen for å ta et bilde?"-meny.

4) Budsjett: 3000 med batteri og minnekort. La oss si 2500-2700.

Hva har jeg sett på? Fujifilm F11/F30, Panasonic FX01, Canon Ixus-serien (som jeg personlig aldri har forstått populariteten til) og Nikon sine "billigkamera".

Kameraet vil i all hovedsak bli brukt til å ta bilder av sprelske femåringer i full aktivitet, turer på fjellet (og shoppingturer til London...), hygge rundt juletreet, etc. Spør moren din - hun forstår ;)

Bildekvalitet er ikke det viktigste, men at kameraet "innfrir", at det leverer bilder når det skal. Heller et middelmådig kamera som fungerer, enn et knallkamera som strever med å finne fokus halve tiden.

Jeg satser på at det finnes noen her med erfaringer :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du ha stor skjerm må du kikke litt på HPCR927, 3" skjerm, enkelt og forståelig meny. Ixusene er heilt ok kamera men ikke mer heller etter min mening. Madammen min har et Panasonic FX7 som hun har blitt veldig glad i. Har prøvd FX01 og det er et lekkert kamera. HP'en har de nå på Japan Foto til 1995,- Ta deg en tur og kikk i butikkene!! :)

Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med Ixus-serien til canon.

Kameraet vil i all hovedsak bli brukt til å ta bilder av sprelske femåringer i full aktivitet, turer på fjellet (og shoppingturer til London...), hygge rundt juletreet, etc. Spør moren din - hun forstår

Ixus serien er ganske gode til å ta ting i bevegelser, i forhold til Pentax. Canon leverer små og robuste kameraer. Hp og Nikon blir litt for plastikkaktig. Også er da Canon også kjent for bildekvalitet...

Jeg ville anbefale å ta en nærmere kikk på Ixus serien eller Olympus.

Gå i fotobutikken, sjekk og spør betjeningen om fordeler og ulemper med div kameraer :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et 6 MPix Pentax Optio M10 til min mor (75-års dagen hennes) for 2 måneder siden.

Enkelt og kompakt/solid (ingen knapper/hjul flytter seg om hun glemmer å putte det i futteralet før hun legger det i håndveska). Bare de mest nødvendige knapper pluss en grønn knapp hun kan trykke på for at kameraet skal velge optimale innstillinger (blir ikke forvirret av et hav av knapper).

2,5" skjerm, AA-batterier med laaang levetid, følgefokus (den bruker ikke hun), billig og bra bildekvalitet.

Og - Pentax har endelig fått sving på autofokusen sin under dårlige lysforhold.

Et litt ukonvensjonelt valg kanskje, men hun er ihvertfall veldig fornøyd.

Ulempe: Kan ikke editere bort røde øyne

Ref. forøvrig test fra Pcpro.co.uk i produktguiden, scorer 5 av 5 mulige.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kopierte et innlegg jeg selv skrev i en annen tråd.

Vurder virkelig dette alternativet! ;)

.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.---.

Jeg ville nok (av erfaring) valgt Nikon Coolpix L4:

Et helt ok kamera som tar greie bilder.

Ikke for avansert, med en kjekk auto-funksjon som gjør at det er "bare å trykke inn knappen", noe som er kjekt for eldre som er vant til eldre kameraer som ikke er digitale.

Sist men ikke minst er kameraet veldig billig! D får det for 995,- på Elkjøp + diverse nettbutikker.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok (av erfaring) valgt Nikon Coolpix L4:

Ikke noe dårlig valg, men ville også vurdert Sony DSC-S500 som Coop har en bra kampanje på i disse dager. Prisen de har er meget bra, og ut fra tester ser kameraet ut til å yte meget bra også... Koster 1500 kr med 512MB minnekort.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...