Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hei Vurderer å lukte litt på Linux, men siden jeg er 100% totalt nybegynner innen det feltet, så lurer jeg på om noen har en versjon å anbefale...? Takker for alle svar Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg ville absolutt anbefale Ubuntu som førstegangsdistroen. Det er mange guider og fora som kan hjelpe til hvis du står fast og installasjon og bruk er veldig enkel. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det kommer helt an på hva du vil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Takker for svar Nå er saken den at jeg for en tid tilbake siden bestilte noen versjoner av ubuntu fra shipit. Disse kom i posten i dag Etter å ha bootet fra cd'en, begynte jeg installasjonen. Jeg er ikke helt sikker på når, men sånn ca halvveis ut i prosessen, gikk skjermen fra å være brunaktig med Ubuntu-logoen på, til grå tekst på svart bakgrunn. Etter omalg 10 minutter med noe som virket som den samme meldingen scrollende på skjermen, valgte jeg å avslutte. Er ikke sikker på hva det stod i meldingen. På baksiden av coveret til cd'en stod det "This PC Edition will run on Intel x86-based systems (including Intel Pentium and AMD Athlon) Jeg har Intel Celeron D, socket 478. Kan dette ha noen sammenheng med feilmeldingen jeg fikk opp? Igjen, takker for svar... Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Prosessoren din bør ikke by på problemer, så lenge det ikke er feil med den, da det er en standard x86-cpu. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Ubuntu er et meget godt valg! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 For noen vil det være et godt valg, for andre vil andre alternativer passe bedre. Kommer an på hva man vil. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Personlige meninger skal jeg holde for meg selv hvilke som skal bli valgt, men det er helt klart som stigfjel sier. Det kommer an på personen. Så lenge man har kommet igjennom installasjone og har valgt en Window Manager. F. eks GNOME så ser ikke den aktulle Linux`en noe annereledes ut enn andre distroer som har Gnome lagt med i seg. Men "hvilken versjon som passer" har vært oppe gud hjælpes mange ganger her. Tror det står et sånn spørsmål på hver Linux side her på forumet jeg. (Side 1, Side 2, Side 3 osv.) Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Kunne vært en idè å lage en stickypost med liste over distroer, og hvem de passer for. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Du skal ikke se bort ifra at en slik post vil komme. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Kunne vært en idè å lage en stickypost med liste over distroer, og hvem de passer for. 6958941[/snapback] enig..mange nybegynnere som lager nye poster om samme tema hele tida..god ide! Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Hvis folk har orket å bruke noen minutter på å lese "Ofte stilte spørsmål: GNU/Linux og fri programvare" så slipper vi slike tråder. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Tror det kan hjelpe med en tråd som spesifikt omhandler valg av distro/OS. Grunnen til at jeg nevner OS, er at det finnes mer enn bare linux-distroer. Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Vel, dette er jo tross alt et GNU/Linux-forum. Så "Ofte stilte spørsmål: GNU/Linux og fri programvare" dekker det som er relevant. Endret 28. september 2006 av olear Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Vel, dette er jo tross alt et GNU/Linux-forum. Så "Ofte stilte spørsmål: GNU/Linux og fri programvare" dekker det som er relevant. 6959407[/snapback] Lurer på hvorfor det er så mange nybegynnere som lager nye tråder om hvilken distro som er best ettersom den tråden skal dekke slike spørsmål... Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Fordi de ikke gidder å lese den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå