Gå til innhold

Hvordan lage støpeform til plast?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg med mine ville idéer har lyst til å forsøke med å smelte noe plast, og så forme plasten. Men hva skal jeg lage støpeformen i? Metall? Det bør vere noe som kan lett formes, men samtidig ikke smelter så lett som plasten.

Det er en fordel om det er et materiale som lett kan skaffes, og som eventuellt ikke er dyrt.

Delene jeg vil støpe skal være små, og til ulike formål.

Plasten jeg vil smelte vil nok være ABS-plast eller lignende. Jeg aner ikke hvor mye denne vil krympe ved avkjøling, men jeg regner med at formen må være noe større enn de støpte delene.

Jeg takke for alle svar og forslag.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg med mine ville idéer har lyst til å forsøke med å smelte noe plast, og så forme plasten. Men hva skal jeg lage støpeformen i? Metall? Det bør vere noe som kan lett formes, men samtidig ikke smelter så lett som plasten.

Det er en fordel om det er et materiale som lett kan skaffes, og som eventuellt ikke er dyrt.

Delene jeg vil støpe skal være små, og til ulike formål.

Plasten jeg vil smelte vil nok være ABS-plast eller lignende. Jeg aner ikke hvor mye denne vil krympe ved avkjøling, men jeg regner med at formen må være noe større enn de støpte delene.

Jeg takke for alle svar og forslag.

Hilsen,

efikkan.

6951626[/snapback]

Tja, er det vel ikke bare å spikre sammen noen treplanker da? =)

Lenke til kommentar

Litt om ABS (samme plast som Lego-brikker lages av):

http://da.wikipedia.org/wiki/ABS-plast

http://www.plastcenter.dk/defaults.asp?id=6&uid=0&sid=20

Men:

Hva slags form er det du vil lage? Hva skal objektet brukes til?

Alle smeltbare plaster (termoplaster) gir såkalte synkmerker på overflaten hvis de lages for tykke, fordi overflaten størkner først, og når kjernen størkner og blir mindre volumiøs trekkes deler av overflaten innover. Hvis overflaten på et objekt er f.eks 1,5 mm tykk, så bør forsterkningribber på innsiden maks være 1 mm for å unngå synkmerker. En komplisert form med forsterkningsribber støpes typisk under høyt trykk og temperatur i metallformer. Et slikt sprøytestøpeverktøy til f.eks et mobiltelefonkabinett koster omtrent 100.000 kroner (og oppover) og er laget i høyfast stål. Likevel blir det slitt, så utskifting av mobiltelefonenes utseende har ikke bare med mote å gjøre, når verktøyet er utslitt etter f.eks én million støp og man likevel må lage et nytt verktøy, så kan man like gjerne lage en ny form på det.

Mange termoplaster (f.eks polystyren) egner seg forresten godt for såkalt vakuumtrekking. Da varmes en plate av materialet opp til rett under smeltetemperatur og så suges platen ned mot en form med en vakuumpumpe. Resultatet kan f.eks være skåler og begere (f.eks youghurtbegere). Vakuumtrekkeverktøy er de billigste plastverktøyene, de kan f.eks godt være laget i treverk, gips, epoxy, stålplast eller lignende.

Snakk med noen som lager skilt i plast hvis du er i tvil, de har ofte god erfaring med å lage ulike one-off-detaljer, deler som skal brukes kun et eneste sted og kun i et eneste eksemplar.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Kan gips være ett alternativ?

Dette fåes kjøpt hos enkelte hobbyforretninger og hos Apotek.

6953575[/snapback]

Det høres veldig bra ut. Men vet du smeltetemperaturen? Plasten blir nok 100 - 150 grader Celcius vil jeg tro.

6953619[/snapback]

Tror nok gips tåler denne varmen en stund, det finnes jo gips/kritt piper å få kjøpt for oss røkere.

Det beste er at det er enkelt og arbeide med, billig og kun trenger vann.

Ett annen mulighet er bruk av formleire, dette lar seg lettere forme og kan brennes etterpå i ovn før bruk.

Lenke til kommentar

Som oppgitt i en av kildene i mitt tidligere innlegg smelter ABS-plast ved omtrent 220-240 grader. Gips tåler den varmen greit, men det spørs om ABS-plasten er formbar nok uten ei skikkelig presse (ABS har laaange molekyler og derfor er ganske tyktflytende selv når den er smeltet).

Et bedre alternativ er å lage plastdetaljen i herdeplast i stedet, f.eks epoksy (araldit). Herdeplast smelter ikke, det er i stedet to komponenter som blandes godt og som deretter herder kjemisk.

De fleste biler med plastkarosseri bruker herdeplaster, det mest vanlige (og billigste) er glassfiberarmert polyester. Det franske bilmerket Matra bruker glassfiberarmert epoksy, det er Matra som produserer Espace for Renault. I Formel 1 brukes kullfiberarmert epoksy i boksen som føreren sitter oppi, denne er i praksis umulig å ødelegge.

Den eneste bilen jeg vet av som bruker termoplast (smeltbar plast) i karosseriet er den norske elbilen Th!nk.

Lenke til kommentar

Gips tåler veldig høy temperatur så det er null problem. Gips tåler i hvertfall 1000'C. Smeltetemperaturen til kronestykker er rundt 1100-1200'C og jeg har forsøkt å støpe om to kronestykker til en tikroning en gang i tida. Det smeltet men fyllte ikke gipsforma skikkelig så det ble uansett misslykket.

Det eneste problemet er at gips må tørke veldig godt først. Hvis det ikke tørker grundig og sakte så kan det sprekke når det varmes opp og fuktigheten blir til damp som vil ut. Min gipsform fikk tørke seg 3 dager oppå peisen før forsøket.

Plast vil krympe en god del under størkning så det er verd å ta høyde for. Alle deler av forma bør også være like tynn for å unngå innsynkninger. Det er ganske mye man bør tenke på og mye utstyr som kreves så hvis ikke forma er svært enkel så er det best å kontakte et plaststøperi og få de til å gjøre jobben for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...