Herr Brun Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Er det mulig å bruke en ekstern harddisk på både pc og mac? Regner med at det er mulig å dele filer over nettverk, men hvis jeg kobler disken fra macen og plugger den i PCen, vil dette fungere? Skal kjøpe en ekstern harddisk, og vi har både mac og pc i huset. Min far mener det er umulig å bruke en ekstern harddisk både på pc og mac, men jeg mener det bør være mulig. Er snakk om en Powermac G5 med OSX og en pc som kjører windows XP. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Går helt fint det, har gjort det samme over lengre tid. Hvis du har tenkt til å flytte disken fra Mac til PC må du formatere den som FAT32, for Mac OS X har kun lesetilgang hvis den er formatert som NTFS. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Altså, hvis jeg kjøper en ny disk i dag, og formatterer denne som FAT32, vil den fungere både med macen og pcene? Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det stemmer det! Lykke til! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Eksterne harddisker kommer ferdig formatert i FAT32, det er vel nettopp for å kunne brukes både på Mac og PC. Men vær oppmerksom på at du ikke får lagt inn filer større enn 4GB på en FAT32 disk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Eksterne harddisker kommer ferdig formatert i FAT32, det er vel nettopp for å kunne brukes både på Mac og PC.Men vær oppmerksom på at du ikke får lagt inn filer større enn 4GB på en FAT32 disk. 6953756[/snapback] Winrar kan vel brukes til alle større filer Eneste problemet vil være råfilm, som egentlig er det vi trenger disken mest til. Må finne en måte å stykke denne opp på. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Alternativt så kan du ta en titt på Macdrive som lar deg lese og skrive til Mac formaterte disker i Windows, da uten størrelsebegrensningen du får med FAT32. Fungerer fett det også. http://www.mediafour.com/products/macdrive6/ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Alternativt så kan du ta en titt på Macdrive som lar deg lese og skrive til Mac formaterte disker i Windows, da uten størrelsebegrensningen du får med FAT32. Fungerer fett det også. http://www.mediafour.com/products/macdrive6/ 6953866[/snapback] Vil dette gå merkbart ut over ytelsen? Koster penger, litt synd egentlig. Noen som vet om tilsvarende gratis-programmer? Endret 27. september 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Du får vel skrive-tilgang på NTFS i OS X også? Hvis du knoter litt, og er forberedt på at det ikke er helt stabilt (les: _kan_ miste noen data på NTFS disken). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Knoting og misting av data er uaktuelt =) Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Du får vel skrive-tilgang på NTFS i OS X også? Hvis du knoter litt, og er forberedt på at det ikke er helt stabilt (les: _kan_ miste noen data på NTFS disken). 6954335[/snapback] Mulig det er mulig også i OS X som i Linux, men jeg vil fraråde det på det sterkeste. Da er Macdrive en langt bedre løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå