Gå til innhold

Potensiometer vs rheostat?

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på et potensiometer og en rheostat? Tenker på å lage meg en baybus, og jeg trenger 3 kanaler som klarer å kjøre minst 2*120mm vifter eller 2-4 80 mm vifter. Hva trenger jeg, potensiometer(billig, men...?) eller rheostat(dyrt!)? Hadde vært fint om noen hadde en link, eller gadd forklare meg hvordan de to skiller seg fra hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et potensiometer og en rhesotat er i bunn og grunn det samme. Forskjellen ligger i at en rheostat tåler mye høyere effekter enn et potensiometer. En vanlig vifte ligger gjerne et sted mellom 2 og 4 watt, og du kan bare drømme om å kjøre et potensiometer så kraftig. De tåle rosm oftest bare opptil 0,5 watt.

Hvis du vil bruke et potensiometer må du gjøre slik som asle foreslo. Altså du må bruke en transistor til å styre spenningen over viften.

Men jeg ville ikke koblet det nøyaktig slik som de forslår på linken til asle. Hvis du vil kan jeg sende deg et bilde med koblingsskjema...

Håper du skjønte litt mer nå! :grin:

Lenke til kommentar

Begynner å forstå litt nå, etter hvert... :grin:

Men hva med PC-Mods rheobusen? Er det rheostater med kjøleribber eller noe? Det står at de "takler" 17W pr. kanal, og det er jo nok til en del vifter på ca. 1-2 W :grin: Hvor kan jeg få kjøpt billige og gode rheostater da? (microplex sine er bare på 5W, og dessuten er 50ohms utsolgt + at de koster 130kr pr.stk)

Tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hlt hvilken rheobus du snakker om, men jeg tviler sterkt på at det er kjølribber på rheostaten! :wink: Er nok transistorer med kjøleribbe på...

Anyway... Jeg ville anbefalt deg å kjøpe rheostater fra Elfa (se http://www.elfa.se/no/ ) Uansett, hvis du skal ha noe som er såpass kraftig som 17 watt ville jeg absolutt anbefale deg å bruke transistor og potensiometer!! Det blir mye billigere!! Men bakdelen emd å gjøre det ar at da må du nesten få etset deg et kretskort eller bruke et veroboard (det får du hos Clas Ohlson og hos Elfa) til å montere komponenten på.

Du kan få en transistor og et potmeter til ca 30 kroner tilsammen! Mye billigere enn en rheostat!! :wink:

[ Denne Melding var redigert av: krisfred på 2002-11-01 20:19 ]

Lenke til kommentar

Hva slags transistorer ser jeg etter? Art. nr. hos elfa?

Bildene av rheobusen r ikke helt tydelige, så det er litt vanskelig å se hvor det var satt på kjøleribber, men jeg skal ha sett en rheobus med kjøleribber på. Det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar

Det var nok bare kjøleribber på transistorene, det skal du ikke se bort fra!

Til noe så enkelt som dte ehr kan du egentlig bare ta en hvilken som helst effektransistor, bare så lenge det er en NPN transistor. Men ikke rot deg inn på felteffekttransistorer, da blir koblingen noe annerledes... Uansett, jeg vil anbefale deg en darlington-transistor, da blir strømforsterkningen størst og spenningstapet mindst! Ok, nå begynner jeg vel å bevege meg litt utenfor hva folk er interrisert i å høre :wink:

Men anyway... Prøv med 71-103-80

Den tåler 62,5 watt så det burde vel holde :wink: Den ksoter bare 10,50

Du har fått med deg hvordan det hele skal kobles??

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan jeg skal koble ting sammen, nei... Du kunne ikke slenge sammen et skjema/bilde eller noe som forklarte nokså enkelt hvordan det skal gjøres? Jeg skal ha minst tre kanaler.

Hva slags potensiometere trenger jeg?

Trenger jeg kjøleribber?

Beklager alt maset, men jeg er totalt noob på dette området.

[ Denne Melding var redigert av: dvingen på 2002-11-02 19:48 ]

Lenke til kommentar

Ikke noe problem med maset ditt nei :grin:

Du må ikke på død og liv ha kjøleribber, men jeg vil absolutt anbefale deg det. Koster rundt 10 kroner for en kjølribbe for transistor emd TO220 kapsling. Bare husk at kjølribben må være for dne kapslingen som transistoren din er! Den jeg forslo er TO220...

Spiller egentlig ikke så veldig stor rolle hva slags potmeter du bruker, men det bør absolutt være lineært.

Hva er e-post adressen din? Jeg kan sende deg et koblingsskjema der... Har ikke noe internett side jeg kan poste bildet på skjønner du :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...