Empty Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg har fått et bra tilbud på en 2x30v 300va transformator som jeg tenkte jeg skulle bruke til å lage en forsterker, men problemet er at forsterkeren maks kan ha 2x22v. Så finnes det noen måte å få til dette ? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Diode? Er ikke sikker på om det funker, mulig det blir for stor effekt med 300W. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Helt sikker på at forsterkerens maksspenning er 22V ? De fleste systemdesign jeg har sett, med unntak av de som baserer seg på OP-AMPs klarer ofte både 30,40 og 50 volt. Husk at ved 20V sinus, vil du ikke kunne levere mer enn P = u^2/R = 20*20/8 = 50W ved 8 ohm. I praksis kanskje bare halvparten i "musikkeffekt". Men i alle fall, så er det "bare" å vikle om trafoen, det vil si å ta bort noen viklinger på sekundersiden (den som er 30 volt). EDIT: det som ofte begrenser spenningen i første omgang er jo kondensatorene i strømforsyningen, og de kan jo bare byttes ut til noen med høyere rating, dersom det er problemet. Samt at du kanskje bør vurdere en litt større kjøleløsning. Endret 27. september 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Empty Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Det er AMP5 fra 41hz.com som jeg har tenkt på og for sikkerhetsskyld så spurte jeg i forumet det også, [Link]. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Som Northwave sier, det er bare å fjerne noen viklinger på sekundærspolen. Lenke til kommentar
Empty Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Hmm, høres litt guffent ut, vanskelig ? Kansje noen har noen linker som beskriver litt ? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Altså, forholdet mellom antallet viklinger på spolene, er lik forholdet mellem spenningene. Dvs, har du en nettspenning på 220V som du ønsker å senke til 22V, bruker du en transformator hvor det er 10 ganger så mange viklinger på primærspolen, som på sekundærspolen. I dette tilfelle kan du da ta en transformator med 1000 viklinger på pr.spolen og 100 på sek.spolen. Fjerner du da f.eks. 50 viklinger på sekundærtspolen, vil du få ut en spenning på 11V. Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Kjøp en riktig trafo du. Eventuellt bygg en annen forsterker. Jeg lurer på om de som sier at du skal vikle ned transformatoren virkelig har prøvd dette?? En standard gammeldags trafo må ødelegges for å få til dette, mange ringkjerne trafoer er støpt i midten slik at disse er umulig å vikle ned. En helt standard ringkjerne kan til nød vikles ned men for det første blir den stygg, for det andre allt annet enn godkjennt. En 300VA trafo er ikke så dyr at det er verdt å vikle den ned! Så til personen som påstår noe om ikke mer enn 50W med 20V sinus, dette er forsåvidt rett det er bare det at forsterkernen som det er snakk om her har H bru utgang, dvs at man i teorien kan få 2*innspenning på utgangen (dvs 4*effekt). Og til de som nevner diode, ehhh hva skullle denne gjøre senke spenningen 0.7V? Zener vil føre til allt for stort effekt tap om det er det de tenker på. Det finnes det kun en riktig måte å gjøre dette på å det er å lage en switch regulator, men det blir vel mer komplisert enn å vikle ned trafoen. Så ikke prøv å bruk den trafoen med den forsterkeren. Endret 30. september 2006 av jogamaster Lenke til kommentar
Empty Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Okay, takker for svar ! Uansett så må jeg få orden på et annet problem. Fant ut at receiveren min ikke har pre-out. Den er av typen Teac AG-7D. Har litt lyst til å prøve å lage egen pre-out på den, har også sendt mail til Teac for å spørre om skjema, men fikk ikke det. Noen som har en ide på hvordan jeg kan klare dette, eller er det et død-født prosjekt? At det er enklere å selge receiveren og kjøpe ny med pre-out... Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Ok først må jeg rette litt på meg selv, trodde det var H bro utgang på den forsterkeren men det var det ikke (nesten alle klasse D har det så derfor trodde jeg denne hadde det også) så det er riktig som NorthWave sier at det bar kan bli en ca 50W i 8 Ohm men den forsterkeren. Det enkleste om du vil ha linjeutgang er vel bare å dempe utgangsnivået med ca 20 ganger, dette kan gjøres med en 1.2kOhm motstand i serie med høytallerutgangen koblet til en 68Ohms motstand til jord. Lenke til kommentar
Empty Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Hmm, funker dette ? Noen linker som beskriver dette litt ? Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Det fungerer selvfølgelig. Altsa en effektforsterker er en spenningsforsterker (også strøm forsterker men det spiller ingen rolle her). 1V inn kan feks gi 20V ut om man har 20x forsterkning. Målet er da å komme tilbake til 1V, så da demper vi signalet 20 ganger så har vi samme nivå som utgangspunktet. Selvfølgelig er det ikke sikkert 20x er riktig men det burde ligge rundt dær. Det kommer ann på hvor kraftig forsterkeren er. Nå gidder jeg ikke lete fram link om dette da det er helt grunnleggende elektronikk, så om du slår opp en hvilken som helst lærebok i elektronikk og så leser den så vil du ettervert forstå dette. Men hvor lurt dette er kommer jo ann på hva man er ute etter, signalkvaliteten er jo bedre på utgangen av forforsterken. Men er man bare ute etter å koble på en kraftigere forsterker så er det absolutt en helt ok måte å gjøre det på. Nå skal det jo også sies at siden forsterkeren får liten last så kan man med en god effektforsterker få bedre lyd enn den som man går gjennom (siden lasten er så lav så vil forsterkeren jobbe i klasse A). Men jeg tok en liten titt på den recieveren din og nå ser det ut som den er like kraftig som den klasse D saken du linket til tidligere, og den klasse D saken dær ser heller ikke ut til å være særlig bra så jeg vet ikke helt hva du er ute etter. Hmm har desverre ikke tid til å gi noe bedre forklaring på dette, jeg er forresten ute etter en måte å lage flere timer i døgnet på. Endret 3. oktober 2006 av jogamaster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå