-Teddy- Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg ser på telys igjennom et gitter med 100 spalter med millimeter. Her ser jeg av fargespekteret fra og med 3. ordens lysmaksima. Men med 300 spalter per millimeter ser jeg hele fargespekteret i alle lysmaksimaene, unntatt 0. ordens maksima selvfølgelig. Hvorfor får jeg også færre lysmaksima ved 300 spalter? (Tror jeg vet svaret på sistnevnte, men klarer ikke formulere meg) Hjelp tas imot med stor takk. Lenke til kommentar
adyton Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg ser på telys igjennom et gitter med 100 spalter med millimeter. Her ser jeg av fargespekteret fra og med 3. ordens lysmaksima. Men med 300 spalter per millimeter ser jeg hele fargespekteret i alle lysmaksimaene, unntatt 0. ordens maksima selvfølgelig. Hvorfor får jeg også færre lysmaksima ved 300 spalter? (Tror jeg vet svaret på sistnevnte, men klarer ikke formulere meg) Hjelp tas imot med stor takk. 6950897[/snapback] hvis du ser på formelen for vinkel mellom lysmaksimaene: d sin(v) = m*l der d er avstanden mellom spaltene i filterne, m er orden for lysmakima, v er vinkel mellom lysmaksima og l er bølgelengden på lyset, og setter vinkelen til 90 grader(sin(90grader) = 1) omformulerer likningen slik. d/l = m og finner hvor mange orden av lysmaksima vi har på 90 grader. da ser du når du har mindre avstand mellom spaltene mindre d.. får du færre lysmaksima. men ikke glem at m alltid skal være et heltall. håper det hjalp. litt vanskelig å formulere ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå