Hagr Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 jeg har et MSI K9N Platinum (non sli am2) jeg lurte på om det er noe satt forhold mellom FSB og RAM orginalt på dette kortet og om dette kan være grunnen til at jeg nesten ikke kan klokke opp FSB... har 1 gig Corsair 667MHz og 3800+ single core Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Det er ikke noen FSB på AMD-systemer. Minnekontrolleren opererer på CPU-klokken, og minnebussen opererer på minneklokken. HTT (noen ganger kalt FSB) er bare en referanseklokke som resten av systemets klokkefrekvenser beregnes ut ifra. En vanlig årsak til at HTT-klokking stopper, er at HyperTransport klokkes for høyt. Det kan du unngå ved å redusere LDT-multiplikatoren fra 5x. (Kanskje den har et annet navn, men det er ihvertfall en multiplikator som står på 5x i utgangspunktet, så det burde være lett å finne i BIOS). Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 ok... ble litt klokere nå ja tusen takk men hvor høyt ska man gå før hyper transport begynner å slite?? rett meg hvis jeg sier noe dumt (er litt noob her gitt ) Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Ved overklokking er det best å ta utgangspunkt i at standard-klokken til HyperTransport (1000 MHz) skal være maks. HTT 200 * LDT 5 = 1000 HT buss HTT brukes altså til å overklokke prosessoren, på samme måte som FSB på tradisjonelle systemer. Men hvis HTT økes uten at LDT-multiplikatoren senkes, vil HyperTransport bli klokket for høyt. Det skal en viss reduksjon til før det blir merkbart, så om du havner på 800-900 MHz HT-fart er ikke noen krise. Et annet eksempel her: HTT 300 * LDT 3 = 900 HT buss Minnets hastighet beregnes i utgangspunktet fra CPU-hastigheten i dividere, men i BIOS kan disse fremstilles på forskjellige måter. På noen hovedkort er dividerne i "FSB:RAM"-ratinger, og på noen er det steg som DDR667, DDR533, etc. Det som er vridens med overklokking av minnet, er at minneklokken varierer med CPU-klokken, så uansett hva BIOS gir inntrykk av, velges det alltid et heltall som fungerer som divident. Denne dividenten kan du finne i programmer som f.eks CPU-Z. En grei fremgangsmåte er å senke CPU-multi og divider, for å se hvor høyt HTT klokker. Deretter kan du prøve å finne maks CPU -og minneklokke. Overklokking krever mye prøving og feiling, og det er best å øke i små steg om gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå