Gå til innhold

Angrefrist og tilvirkningskostnad

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp snakket med netshop angående retur av en zepto laptop.

De sier at angrefristen og vilkårene for å bruke angrefrist er ok, men at det vil koste meg mellom 1500-2000 å returnere pc, da de skal ha penger for å demontere PC igjen.

Synes dere dette er rimelig? Er det lovlig? Er dette i overkant dyrt ?

Tilvirkningskostnadene kommer av at jeg selv kunne konfigurere pc med eks størrelse på harddisk, cpu og minne. Netshop som en profisjonell databutikk bruker vell max 30min på å plukke ut dette og sette i hyllene igjen. De har i allefall god timelønn :)

Det stod forøvrig ingenting om dette da jeg bestilte PC eller når jeg mottok PC, men fant det først ut når jeg gikk inn på siden deres under "hjelp - angrefrist"...

Burde de ikke opplyse om dette litt klarere når de selger disse maskinene?

Endret av vidarv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde de ikke opplyse om dette litt klarere når de selger disse maskinene?

6950237[/snapback]

Selvfølgelig burde de gjort det, men det er jo du og jeg som forbruker som må sjekke dette før bestilling..

Bestilte du en "dele" maskin som de monterte, ligger vel litt i kortene at det koster "ekstra" å demontere et returnert produkt. En kan liksom ikke returnere en "sett sammen selv" pizza fra Peppes og klage på smaken og be om pengene tilbake.. :hmm:

Men hvis du bestilte et færdig produkt, stiller jo saken seg helt anderledes. For da gjelder kjøpsloven om angrefrist osv.. Ta eventuelt kontakt med forbrukerrådet.

Et annet effektivt middel er å henvise til TV2-hjelperdeg og at du har vært i kontakt med de og at de synes saken virker interessant.. :thumbup:

Det jeg eventuelt hadde gjort var å sjekke hva du kan få for den, her på Hardware, for så å selge den f.eks. på Finn.no eller QXL.no og bare drite netshop :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp snakket med netshop angående retur av en zepto laptop. De sier at angrefristen og vilkårene for å bruke angrefrist er ok, men at det vil koste meg mellom 1500-2000 å returnere pc, da de skal ha penger for å demontere PC igjen.

Synes dere dette er rimelig?  Er det lovlig? Er dette i overkant dyrt ?

De kan ta seg betalt, men siden de selv oppgir at de tar 370,- for "Produksjon og testing av PC" virker den prisen du har fått oppgitt for høy. Tatt i betraktning at det du skal betale er for "utført arbeid og medgåtte materialer" tror jeg du vil vinne frem til slutt ved å kreve en lavere kostnad enn den Netshop har angitt til deg.

Så spørs det hvor vanskelige Netshop vil være og hvor mye tid/enegi du er villig til å legge i saken.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp snakket med netshop angående retur av en zepto laptop. De sier at angrefristen og vilkårene for å bruke angrefrist er ok, men at det vil koste meg mellom 1500-2000 å returnere pc, da de skal ha penger for å demontere PC igjen.

Synes dere dette er rimelig?  Er det lovlig? Er dette i overkant dyrt ?

De kan ta seg betalt, men siden de selv oppgir at de tar 370,- for "Produksjon og testing av PC" virker den prisen du har fått oppgitt for høy. Tatt i betraktning at det du skal betale er for "utført arbeid og medgåtte materialer" tror jeg du vil vinne frem til slutt ved å kreve en lavere kostnad enn den Netshop har angitt til deg.

Så spørs det hvor vanskelige Netshop vil være og hvor mye tid/enegi du er villig til å legge i saken.

6950529[/snapback]

370.- hadde jo vært en akseptabel pris. hvor såg du denne prisen?

Lenke til kommentar

Sjekk Netshops 'Produkt ID' som de bruker for byggingen på sine egne maskiner. Tror fortsatt disse er oppgitt separat på kvitteringen. Den enkleste måten å finne dem på nettet er å søke på 'testing' hos Netshop.

De skal slite litt med å få gjennomslag for at den reelle byggekostnaden er opp mot 2000,- når de beviselig bare tar seg betalt 370,-

Lenke til kommentar
Sjekk Netshops 'Produkt ID' som de bruker for byggingen på sine egne maskiner. Tror fortsatt disse er oppgitt separat på kvitteringen. Den enkleste måten å finne dem på nettet er å søke på 'testing' hos Netshop.

De skal slite litt med å få gjennomslag for at den reelle byggekostnaden er opp mot 2000,- når de beviselig bare tar seg betalt 370,-

6951001[/snapback]

fant den:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=4747

edit: bilde:

netshop.gif

Endret av vidarv
Lenke til kommentar
Siden det er en egenkonfigurert PC så gjelder det en noe annet paragraf i angrerettsloven. Så skal være en grei sak etter det jeg kan se.
Du refererer nok til §16 i angrerettloven. Denne lyder, første ledd (min utheving):
Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.
Når Netshop eksplisitt spesifiserer at tilvirkningskostnaden er 370,- er det i utgangspunktet dette man skal betale. Jeg tviler på et materialkostnaden her er på mere enn et par tilkroner, og de kan vanskelig argumentere for at den egentlige kostnaden er mye høyere. (Forøvrig kan det også diskuteres om det, slik Netshop gjør, er gangbart å heve at en PC er et tilvirkningskjøp hvis man bare legger et ferdig oppsett/tilbud i handlevognen uten å endre noe, men det er en annen historie.)

Jeg tror som sagt at kunden her vil kunne vinne frem med et beløp som er betydlig lavere enn 1500-2000,-

Lenke til kommentar
Tilvirkningskostnadene kommer av at jeg selv kunne konfigurere pc med eks størrelse på harddisk, cpu og minne.  Netshop som en profisjonell databutikk bruker vell max 30min på å plukke ut dette og sette i hyllene igjen. De har i allefall god timelønn :)

6950237[/snapback]

Siden du mener de bare kan "sette det i hyllene igjen", regner jeg med at du ikke hadde hatt noe imot å betale full pris for ting som har sittet i en laptop andre returnerte på angrefrist?

Lenke til kommentar
Tilvirkningskostnadene kommer av at jeg selv kunne konfigurere pc med eks størrelse på harddisk, cpu og minne.  Netshop som en profisjonell databutikk bruker vell max 30min på å plukke ut dette og sette i hyllene igjen. De har i allefall god timelønn :)

6950237[/snapback]

Siden du mener de bare kan "sette det i hyllene igjen", regner jeg med at du ikke hadde hatt noe imot å betale full pris for ting som har sittet i en laptop andre returnerte på angrefrist?

6954003[/snapback]

Et poeng med angrefrist er at varen skal være i "brukbar" stand når den returneres. Så lenge varen er det kan jo netshop selge den ut igjen til en ny kunde til samme pris, og dermed har ikke netshop tapt noe på det. Samt den nye kunden har heller ikke tapt noe på dette så sant han ikke kan påvise feil eller mangler på produktet. Men klart er det feil eller mangler blir saken en annen...

Så sa blir diskusjonen i så tilfelle om harddisken blir påført feil eller mangler ved å flytte den fra en laptop til en annen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...