Gå til innhold

Hvor varme kan en Hdd trygt være ?

taleg

Anbefalte innlegg

Jeg kjente akkurat på harddiskene mine og de var veldig varme, så varme at det var ikke akkurat behagelig å holde fingeren på dem.

Det jeg lurer på er hva er en "farlig" temp på en hdd ?

Eller rettere sagt, hva kan regnes som litt høy temp på WD disker ?

Taleg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgitt temperaturområde i drift er nok opp til 50-55 grader celsius. Om diskene har det enda bedre om de er kjøligere enn dette vet jeg ikke, men jeg tipper i allfall at lavere temperatur er bedre. Du kan laste ned HDTune fra www.hdtune.com for å sjekke rapportert temperatur hvis systemet ditt støtter det. Aner dog ikke hvor nøyaktige sensorene bruker å være.

Lenke til kommentar

Tempen lå på nærmere 60 grader..

Har fikset litt på kassa nå og satt i en vifte til som blåser over diskene og nå ligger tempen på rundt 36 grader, får si meg fornøyd med det.

Planlegger å kjøpe en ny 500 GB disk om ikke så alt for lenge, og jeg ville vite om diskene var for varme og det var de jo, får bare håpe at tiltaket jeg har gjort nå ikke har kommet for seint og at diskene dermed har fått skade.

Sjekket litt på nettet og fant ut at everest var tingen for å holde styr på temp og div andre ting :)

Fant ut i samme slengen at Gpu blir en smule varm.. idler på 73 grader... er riktig nok et Asus 7800 top silent kort (vifteløst) men det får være måte på hvor varmt det skal være.. må se om jeg ikke kan få laget et hull til i kabinettet og satt inn en vifte til eller bytte den som står der til en 120 mm vifte isteden... vel jeg finner nok på noe...etterhver. Sukk

Lenke til kommentar

Mine harddisker er også såpass at jeg nesten brenner meg når jeg holder i dem etter å ha stått på i én uke i strekk.

Trodde det var ganske så normalt

Jeg har et 'Cooler Master Cavalier 3'-kabinett, uten sidedøren.

Har sidedøren av for at den skal bråke minst mulig (mindre varme)

Jeg må sjekke dette programmet når jeg kommer hjem fra jobb i dag jeg også da tenker jeg, se hva slags syke temperaturer jeg har.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt på nettet og oppdaget at generelt bør tempen være på under 45 grader.. litt mere hvis det er WD disker, da de er litt varmere i utgangspunktet.

Vet ikke helt om dette stemmer, da jeg ikke fant noen flere kilder en 1, men jeg sjekket med et annet prog(harddrive temprature enterprise) og det sa at hvis diskene var over 40 grader så burde jeg fikse mer kjøling... eller rettere sagt så var det slik jeg tolket programmet ;)

Jeg slår jo aldri av maskinen, så alt blir en smule varmt etter å ha stått på i uker.

Jeg bestilte nettopp en 120 mm mist vifte fra microplex, og skal mode sidedørens 80 mm hull til å passe. Hvis jeg ikke så feil i natt så skal det gå greit, og jeg håper at det vil blåse litt kall luft over Gpuen og dermed senke tempen på det noen grader.

Lenke til kommentar

WD disker er ofte veldig varme, men tror ikke det er bra for diskene å bli så varme, har selv disker som ligger på 40grader i mitt "LEGO" kabinett, lå på under 30 i Chieftech Dragon kabinettet mitt med en vifte som blåste rett på HDD'ne.

De lå på like under 60grader i Chieftech'en uten vifte som blåste på HDD'ne :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde en Hitachi disk som ble sinnsykt varm. Etter 2 timers drift så lå brant man seg på den. Det hele endte med at s-ata kabelen smelta seg fast til harddisken eller omvendt. Dog var denne defekt, så tror det er nok ikke normalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...