Gå til innhold

Tror på sammensmelting av CPU/GPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MAO:

tilbake til lego igjen! :)

 

jeg har alltid syntes det har vært rart at pc-verdenen åpner for så modulære løsninger som den gjør.

 

De fleste vanlige brukere (dvs alle de som ikke henger her på forumet) skal bare ha en maskin som dekker behovet enkelt og greit.

 

Apple har i alle år skjønt dette.

6955163[/snapback]

Og hvorfor er da IT-faget så oppulært for tiden da? Jo, fordi forbrukeren vil nettopp ha kontroll på hva du kjøper. Hvorfor bygger folk biler fra scratch? Jo, fordi de vil ikke ha noe ferdigproduser drit som de må betale X antall lapper for og så ikke kan gjøre egene eksperimener med det.

Hvorfor er det da stadig en økning i personer som vil gjøre ting selv og ikke bare få en ferdigpakke fra Dell eller lignende? Jo...nettopp fordi at de vil ha kontroll selv.

Lenke til kommentar
Og hvorfor er da IT-faget så oppulært for tiden da? Jo, fordi forbrukeren vil nettopp ha kontroll på hva du kjøper.

6962303[/snapback]

Jeg tror faktisk at de fleste som begynner på IT-studier er fascinert av hvilke oppgaver de kan få et IT-system til å utføre, og ikke hvordan det skal settes sammen (selv om en tilleggsgrunn til at jeg begynte på telekomingeniørstudiet var fordi jeg syntes det var gøy å lodde (men jeg kan telle på 1 finger de gangene jeg har loddet i mitt 8 år i jobben...)

Hvorfor bygger folk biler fra scratch? Jo, fordi de vil ikke ha noe ferdigproduser drit som de må betale X antall lapper for og så ikke kan gjøre egene  eksperimener med det.

6962303[/snapback]

Husk, de aller aller fleste skal ha en bil de kan kjøre. Noen skal ha en de kan grisekjøre, men de færreste bygger en bil selv. Du skal jobbe hardt for å bygge en bil selv som er sikrere, mer behagelig og/eller pålitelig enn noe du kan køre ferdig.

Det er svært få som i dag bygger bil fra scratch, så jeg mener det er en dårlig sammenligning - IMHO er bilindustrien et godt eksempel på hvor pc-industrien vil gå.

Husk at i bilindustriens barndom var det helt normalt å kjøpe chassis fra en bedrift og påbygget fra en annen (inntil nylig gjaldt dette også bussindustrien men selv denne dreier over til ferdigvare fra en produsent)

Man kan si mye stygt om Henry Ford men han så verdien i masseproduksjon kontra kundetilpasning. Han var bla blant de første som monterte 4 sylindre i samme blokk - en selvfølge i dag. Wikipedia - Henry Ford - Model T. MAO, høyere integrasjon og det er til slutt kunden som tjener på det.

Hvorfor er det da stadig en økning i personer som vil gjøre ting selv og ikke bare få en ferdigpakke fra Dell eller lignende? Jo...nettopp fordi at de vil ha kontroll selv.

6962303[/snapback]

Har du dekning for denne påstanden? Det interessante er vel prosentandelen selvbygg kontra masseproduserte. At det blir flere selvbyggere etterhvert som markedet øker er kanskje sant, men jeg gjetter på at etterhvert som pcen blir allemannseie rundt om i verden (og da mener jeg allemann og ikke allehusstand), blir det høyere og høyere andel standardsystemer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...