Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til en matteoppgave - får 1000 kroner.


Anbefalte innlegg

Hei, 2MX-læreren vår gir 1000 kr til den første i klassen som løser den vedlagte oppgaven. Jeg har ikke orket å sette meg inn i den selv enda, men om noen her klarer å løse den hadde det vært fantastisk. :) Han sa ikke noe om at man ikke kunne få hjelp, men han nevnte at ingen hadde løst den til han på et år, så jeg vil tro den er ganske vanskelig.

 

(Lengda er ikke 1, men L.)

Oppg_ve_C1.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt vrien, men jeg lurer på.. Er CD = CB/2? I så fall er jo denne lett. Jeg bare syns det ser slik ut utifra opplysningene. Har ikke regnet noe på det.

6951013[/snapback]

Tror ikke det nei. Trekanten bare illustrerer hvordan den kan se ut. Det er bare opplysningene man kan ta utgangspunkt i.

6951338[/snapback]

Jeg bare syns det ser slik ut utifra opplysningene.

:wee:

 

Var bare et kjapt overblikk, er langt ifra sikker på om det stemmer.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Punktet C kan ligge hvor som helst på en halvsirkel mellom A og B. (Siden vinkel C er 90 grader) Og D kan derved ligge hvor som helst på AB.

 

Klarer en 2Mx-elev å finne det uttrykket oppgaven spør etter er han/hun kanskje verd en tusenlapp..... (Jeg har ikke forsøkt, men så er jeg heller ikke 2Mx-elev)

 

I 2Mx handler det jo mest om sinusproporsjon og cosinussetning ("utvidet Pytagoras") Men uttrykkene blir neppe særlig enkle.

 

(Cecolon er på villspor, og de øvrige tips i denne tråden er ikke til mye hjelp)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...