XagitsDev Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Hei jeg har noe gode idêer til programmering. Har gjerne lyst å lære meg å programmere C i Linux, men jeg er helt blank når det gjelder programmering. Er dette den rette stedet å lære meg å programmere C i Linux? Eller er SourceForge.net den eneste løsningen når jeg ønsker at noe er med på å utvikle programmene? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Eg forelsår at du læreer deg noe enklere før du begynner med C. Prøv et VB lignende språk. Foreksempel Gnome Basic eller xBasic Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 lær deg bash-scripting, perl. Perl ligner veldig på C, så overgangen er veldig grei. Mange distroer har med mye perldokumentasjon: man perl Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 lær deg C da vel. Å lære deg andre språk først vil ta _lang_ tid i forhold ti l hva du faktisk får ut av det. Å kunne andre språk vil såklart hjelpe deg med å se oppbygningen fortere, men tror ikke det er noe lettere å gå den veien. Bruker du samme tid å å lære C tror jeg du vil bli ganske så god Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 lær deg C da vel. Å lære deg andre språk først vil ta _lang_ tid i forhold ti l hva du faktisk får ut av det. Å kunne andre språk vil såklart hjelpe deg med å se oppbygningen fortere, men tror ikke det er noe lettere å gå den veien. Bruker du samme tid å å lære C tror jeg du vil bli ganske så god Dette er jeg sterkt uenig i. C er veldig unødvendig i mange sammenhenger. Ved å bruke språk som f.eks. Perl eller Tcl til enkle oppgaver blir du mye mer produktiv. Hvis du lærer C først (som meg), så blir det vondt å lage enkle programmer. Et godt eksempel er CGI programmer. Det du skriver med 100 linjer C kan lett gjøres ved 30 linjer Perl. PS: Jo flere språk du kan, jo bedre er det. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 hvis det er web applikasjoner det er snakk om så er jo perl eller php et naturlig valg, men tror ikke det var det. Jeg lærte meg altså flere språk før jeg gikk videre til C/C++, og nå, endel år senere driver jeg å lærer mg det grunnleggende innen språket. Går såklart ikke så vansklig ettersom jeg kjenner til oppbygningen i flere andre språk. Han spør heller ikke her om "hva skal jeg lære meg", men han spør om C, og hvis det er C han vil starte med så er dette et "godt" valg hvis han er villig til å skrive mye kode for enkle oppgaver, men også ha mye større muligheter senere. PS: Jo flere språk du kan, jo bedre er det. Tull og tøys! jo bedre du er i et språk jo bedre! hjelper ikke å kunne vb, delphi, qbasic, bash scripting, tcl, osv... hvis det er C han skal jobbe med førstkommende år. Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Hvis du kan flere språk, har du et bredere fagområde å jobbe innenfor. Mener ikke at han skal lære alle språkene med en gang, men det er nyttig å vite oppbygningen i andre språk for å lære seg andre måter å gjøre ting på. Klart at det er bra å være god i et språk. Men du kan bli bedre i et språk hvis du kjenner til andre også. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Det er måten å tenke på som er viktig, ikke hvilket språk en bruker. Men for å skjønne måten å tenke på må man velge noe. Da vil jeg anbefale et objektorientert språk. Man lærer seg jo først strukturert programmering, men det er objektorientert det går i idag. Her nevnes C, hvorfor ikke C++? Det er OO. Finnes flere alternativer. Og slutt å mas om å lære mange språk. Kan man et noenlunde bra (forstår hvordan ting fungerer og ser helheten) så blir overgangen til andre språk mye enklere hvis/når man trenger å bytte språk. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 såklart vil det lønne seg å gå for et objekt orientert språk, men årsaken til at C blir nevnt er fordi det var C han ville lære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå