Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Batteri problemer Hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg har et merkelig problem.

For en stund siden begynte jeg å få opp feilmeldinger ved oppstart.

Cmos checksum error

Keyboard not found

o.l

Disse feilmeldingene økte i antall etterhvert.

Helt til meldinger som

Cmos Battery failed

Display switch set incorrectly

dukket opp.

Da byttet jeg batteri på hovedkortet, og alt fungerte som en drøm igjen.

Men i ettertid har det vist seg at dette kun varer et måned, maks 2 før samme problem dukker opp igjen. Merkelig...

3 ganger har jeg nå byttet batteri til hovedkortet, dette er vel ikke normalt:-)

Har noen der ute opplevd tilsvarende, eller har noen ide om hva som kan være galt?

Mvh

Muerto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Heisann, dette hørtes veldig kjent ut. Jeg har samme problem med en pc hos meg. Den bruker ca 1 batteri hver 14. dag. Har byttet hovedkort men det hjalp ikke.

Har et MSI K8 N Neo 4 hovedkort i alle mine 3 pcer og maskinen i stua tømmer batteriet uanset hvilket hovedkort som er i bruk. Har en stygg mistanke om at strømforsyningen er årsaken til problemet. Skal bytte denne og batteriet i kveld, så får vi se om et par uker om det er noen forskjell.

Har du trikset med 7 volt på vifter ol, eller vært uheldig å kortslutte noe i maskinen mens den er på?

Kortslutninger kan lage svimerker som igjen leder krypstrøm.

Lenke til kommentar

Har selv brukt 7V trikset på viftene i kjøleren på harddisken de siste 2 åra, har ikke hatt strømproblem på batteriet på hovedkortet (K8N Diamond fra MSI).

@Digitalis blir spennende og høre resultatet av bytte av PSU i "stuemaskina" siden MB bytting i den har hatt samme resultat (tomt Bios batteri på to uker).

Lenke til kommentar

Hei!

Nå har jeg byttet strømforsyning. Jeg har også mål batteriene og hovedkortene. Batteriene virker fint mellom 3 og 2,5 volt. Baksiden av hovedkortene måler akkurat samme spenning som på batteriet, altså ikke dårlig kontakt. Hovedkortet oppgir batterispenningene til 1.88 og 2,5 volt. ( altså et spenningstap på 40-50 % )

Konklusjonen er at begge hovedkort leser feil batterispenning, men kun det som ser 1,88 V mister BIOS innstillingene.

Etter å ha lest nesten samtlige poster om liknende problemer her på forumet, er det en påfaldene stor del av dere som har opplevd dette som har et MSI kort.

Jeg antar at dette er en feil som går igjen på mange av disse kortene.

Eneste løsning ser ut til å være bytte av kort, da batterispenningen egentlig er helt ok.

Jeg skal nå teipe sammen 2 stk batterier og koble dem til med kabelsko. ( 50% av 6 V =3V ) så får vi se. Er lite lysten på å demontere mere nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...