Gå til innhold

Er ATI radeon 9800 fortsatt bra?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har fått tilbud om å kjøpe et ati radeon 9800 kort, henger det fortsatt med på nyere spill og kommer det til å takle vista når det kommer?

Hvordan er det sammenlignet med f.eks nvidia geforce 6600 og 6800?

Hvilket kort må man egentlig ha for å takle nyere spill og kommende vista uten å blakke seg helt, dvs opp til ca. 2500,-?

Hva bør 9800 kortet selges for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3-400 kroner tror jeg er passende for det kortet. Hadde et 9800xt før jeg kjøpte x850xt - helt greit kort på den tiden, men nå er det "foreldet".

 

Dette kommer seff helt an på hva du skal bruke det til; kortet hadde vært overkill for fattern som leser mail og surfer. Når du nevner spilling, tviler jeg på at dette vil holde noe særlig.

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

tatt fra en 2 1/2 aar gammel blogg om 6800vs9800:

 

I will personally go with the 6800 GT. If you are comparing just the 6800 vs the 9800 xt, they are both very good cards. You have most of the details you need. The framerates of both cards for todays games, you wouldn't really tell the difference. Only additional question is will you be using high resolutions? They both perform better at the higher res. One is older technology, the 6800 is "hopefully" looking into the future. ATI should come out with the "Fubu" (sp.) that will have pixel shader 3 sometime next year. Perhaps then games will take better advantage.

 

I don't think you will be disappointed either way you go (unless you are upgrading from a 9800 pro )

 

kommer som sagt an paa om 9800 kortet er PRO eller XT (4/8 pipelines)

noen 9800 kan softmoddes til en hoyere modell (XT -> PE)

 

9800 kort boer ikke selges for mer en MAX 300.- pent brukt. (min personlige mening)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 9800pro og X800XT PE.

9800 tror jeg du bare skal glemme helt og holdent hvis du skal spille 'nyere spill'. Mitt ble pensjonert for et år siden. Regner med du har AGP så da er det faktisk endel å velge i fortsatt. X800 eller X850 serien holder unna på BF2 hvis man ikke kliner til med alt på max.

Skal du spille mye 3D av nyere type er det nok PCIe kort du bør ha, da får du X1900GT til under 2k og X1900XT 256MB til rett over 2k. Sistnevnte fikk jeg igår og det gikk som ei kule. Men PCie krever selvsagt også nytt HK og da baller det seg fort på med kroner.

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg Radeon 9500PRO enda, ganske gammelt kort, men så spiller jeg ikke så mye og er ikke veldig kresen på grafikken. 1024x786 på Medium går helt greit i BF2 feks. Jeg ville kjøpt det 9800 kortet hvis du ikke er kresen på grafikk og heller brukt litt mer penger på helt nytt system med dual core, PCIe og PCIe gfx kort som sparker litt bedre fra seg seinere ;)

Lenke til kommentar
Jeg har hatt 9800pro og X800XT PE.

9800 tror jeg du bare skal glemme helt og holdent hvis du skal spille 'nyere spill'. Mitt ble pensjonert for et år siden. Regner med du har AGP så da er det faktisk endel å velge i fortsatt. X800 eller X850 serien holder unna på BF2 hvis man ikke kliner til med alt på max.

Skal du spille mye 3D av nyere type er det nok PCIe kort du bør ha, da får du X1900GT til under 2k og X1900XT 256MB til rett over 2k. Sistnevnte fikk jeg igår og det gikk som ei kule. Men PCie krever selvsagt også nytt HK og da baller det seg fort på med kroner.

6949563[/snapback]

 

9800 yter fremdeles bra det, selvfølgelig ikke det råeste, og det mangler ting som Pixel Shader 3.0, HDR osv i tillegg, men det er bra nok til å kunne dra f.eks Oblivion på Medium med en grei FPS.

 

Selv har jeg Radeon X850XT og det drar Battlefield 2 på Max, med 1280x1024 oppløsning og 6AA, 45+ FPS, så at det ikke holder til BF2 er feil. X800 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Siden jeg selv har hatt X800XT PE og ikke X850XT skal jeg ikke bastant si at 850XT ikke klarer BF2. Jeg har en AMD 64 4000+ og 2GB ram og BF2 går ikke veldig bra på et 64player map. 9800PRO kan nok kjøre spill, men det skal være spillbart også. Jeg mener ikke 120fps, men uten hakking og litt eyecandy.

Har man 400spenn så klin til med 9800, men er budsjettet høyere så hadde jeg ikke kjøpt noe under X850XT.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal selvsagt oppgradere om en stund, men har fortsatt AGP slot.

For å få pcie må jeg også ha nytt hovedkort.

Dermed må jeg ha ny prosessor og sannsynligvis nye rambrikker.

Siden Vista sluker 55 Gb i seg selv, så skal det ny harddisk i tillegg.

Med andre ord så blir det noen tusenlapper.

Har et gammelt 64 Mb skjermkort nå (Nvidia GeForce 2 MX400) som jeg spiller til og med FarCry og Doom3 på uten store problemer (FarCry hakker når man bruker varmesøkende kikkert og Doom3 hakker litt når det kommer ekstremt mange edderkopper).

Uansett kan jeg spille dem uten nevneverdige problemer.

Kan ikke spille spill som Medal of Honor pasific assault, F.E.A.R. og lignende.

BF har jeg aldri vært fan av.

Hvis 9800 serien kan spille de nyeste spillene greit, uten nødvendigvis å ha den aller høyeste oppløsningen, så er det greit nok inntil jeg får oppgradert skikkelig.

Synes det er vanskelig å rangere kort, jeg! :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nå så jeg at ATI X1300 XT og X1600 samt Nvidi Geforce 7300gt og 7600 gs kommer i AGP versjon.

Prisen så ut til å ligge på tusenlappen, så det frister å legge i noen hundrelapper og få et bedre kort.

Hvordan ligger x1300 og x1600 i forhold til 7300gt og 7600gs?

Mulig å rangere dem etter ytelse?

Lenke til kommentar

Jeg var litt i samme situasjon som deg og kjøpte med et HK til drøyt 400kr; ASRock Dual SATA

Det har både AGP og PCIe spor, 2 IDE kontrollere og to SATA porter og en SATAII. 939sokkel som støtter dobbeltkjerne AMD og vanlige DDR rambrikker.

Timingen min var vel litt bedre i og med at jeg kjøpte for et år siden og byttet ut mitt AGP-kort igår, men HK'et er billig og funker meget bra. Det er i alle flll verdt å vurdere, det ternger ikke koste allverdens for å få en bra pc.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takk for svarene, allesammen.

I PCens verden er det jo alltid slik at man må velge mellom å bruke penger på å lappe på et utgående system som man ikke får brukt når man oppgraderer, eller bruke litt mer på å oppgradere til et mye bedre system.

Er mer og mer klar for å gå for nytt hovedkort og et skikkelig skjermkort som igjen fører til ny prosessor og nye rambrikker samt ny harddisk.

Vil da bli klar for vista når den kommer, og sannsynligvis ikke ha problemer med noen spill.

Får bare kjøre på med enormt mye overtid på jobben så kan jeg tilslutt kose meg med super pc.

Det lå forøvrig en fin-fin skjermkortguide (3D comparison 1.4) som noen hadde skrevet i en excel-fil.

Fantastisk jobb!

Ligger her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=626001

Litt klokere nå... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...