Gå til innhold

makro i Accesss-felt

ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
i Excell går det ann å lage makroer og å putte formler inn i tabeller.

noen som vet hvordan dtete gjøres i Access? tanken er at verdien i et felt automasisk skal bli fylt inn på bakgrunn av verdien i andre felt.

6948827[/snapback]

I Access har du VBA-kode som kan brukes til slikt...

Vil tro at "On Change-event" for den aktuelle tekstboksen kan brukes for å fylle inn i den andre tekstboksen.

Som alternativ kan IIF brukes som en formel i tektsboksen (på samme måte som HVIS brukes i formler i Excel).

EDIT: Mulig å bruke macro til dette også, men persolig foretrekker jeg VBA-kode...

Endret av t0my
Lenke til kommentar
I Access har du VBA-kode som kan brukes til slikt...

Vil tro at "On Change-event" for den aktuelle tekstboksen kan brukes for å fylle inn i den andre tekstboksen.

Som alternativ kan IIF brukes som en formel i tektsboksen (på samme måte som HVIS brukes i formler i Excel).

EDIT: Mulig å bruke macro til dette også, men persolig foretrekker jeg VBA-kode...

6949349[/snapback]

hvordan er det å bruke VBA rett i Acces eller la en macro kjøre i bakgrunnen for å fylle ut verdier automatisk i databasen?

Lenke til kommentar
hvordan er det å bruke VBA rett i Acces eller la en macro kjøre i bakgrunnen for å fylle ut verdier automatisk i databasen?

6949894[/snapback]

VBA kan brukes hvis du bruker Access til front-end. Da har du alternativer for tekstbokser. Hvis du ska bruke en annen front-end vil vel en IIF setning i en spørring gjøre jobben.

Lenke til kommentar
kanskje jeg er helt på jorde med det jeg vil oppnå her, men når et felt (felt a) blir fylt inn skal verdien i det feltet hentes inn i et annet felt (felt b).. er dette mulig?

kan antageligvis gjøre det annerledes, men vi gjøre dette så automatisert som mulig...

6950135[/snapback]

Ja, hvis du for eksempel har ett felt A i en tabell så kan du i en spørring opprette ett feltB med den verdien:

SELECT Tabell1.FeltA, Tabell1.FeltA AS FeltB
FROM Tabell1;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...