Gå til innhold

Fildelerne saksøker plateselskapene.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Film- og plateindustrien prøver å henge igjen i en svunnen tid før internett og massekommunikasjon. De er såvidt i gang med å tenke nytt, men det tar for mye tid. Det er ingen naturlov at artister og skuespillere skal være multimillionærer, og det spørs om ikke selskapene må forberede seg på å kutte kostnader i alle ledd. Spesielt distribusjon.

6954927[/snapback]

Det er heller ingen naturlov som gir deg rett til å få tak i copyright-beskyttet materiale gratis. Det som derimot er en naturlov, er at det man fysisk bytter inn mot en cd-plate, ikke fordunster fordi du mener at noen har for mye av det.

6955006[/snapback]

Vet ikke hva du prøver å få frem her. Jeg påpeker realitetene, og de er at folk kopierer. Bransjen bør fokusere på å utnytte digitalmediets muligheter, ikke spille på gamle hester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor mye det ble solgt av VHS-kassetter i forhold til DVD'er, forresten. Skulle jo tro salget er langt lavere siden folk piratkopierer så mye. Eller kanskje ikke...?

6954927[/snapback]

Hvis du snakker om gamle dager, da VHS overtok markedet fra Beta: Folk dengagen kjøpte (nesten) ikke innspilte VHS-kasetter. Det var ingen butikker som solgte dem, (bortsett fra Leif Hagen, da...) så det var nesten utelukkende et utleiemarked.

 

Om jeg husker rett. Jeg hadde ingen kjøpte filmer, og kan ikke huske noen kamerater som hadde heller. Enten tok vi opp fra TV, eller så leide vi.

 

Privat kopiering var et lite problem, kvaliteten ble så fort forringet..

 

Men etterhvert ble det solgt en del barnefilmer og lignende på VHS. Det var det mere mening i fordi barn kan se en film om og om igjen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Film- og plateindustrien prøver å henge igjen i en svunnen tid før internett og massekommunikasjon. De er såvidt i gang med å tenke nytt, men det tar for mye tid. Det er ingen naturlov at artister og skuespillere skal være multimillionærer, og det spørs om ikke selskapene må forberede seg på å kutte kostnader i alle ledd. Spesielt distribusjon.

6954927[/snapback]

Det er heller ingen naturlov som gir deg rett til å få tak i copyright-beskyttet materiale gratis. Det som derimot er en naturlov, er at det man fysisk bytter inn mot en cd-plate, ikke fordunster fordi du mener at noen har for mye av det.

6955006[/snapback]

Vet ikke hva du prøver å få frem her. Jeg påpeker realitetene, og de er at folk kopierer. Bransjen bør fokusere på å utnytte digitalmediets muligheter, ikke spille på gamle hester.

6955029[/snapback]

Jeg benekter ikke realiteter. Èn av dem er at plateselskaper ikke har noen grunn til å endre nåværende praksis hvis de ikke ser noen gevinst i å endre prisstrategi eller distribusjonsmetodene. Jeg vil gjette på at mesteparten av inntektene fortsatt kommer fra platesalg.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Forandring i distribusjonsmønster ser en jo, kanskje noe tregere her i norge, men det skjer jo. Prisstrategi er vel noe anderledes da piratindustrien ikke tar et øre som oftest (utenom i visse land der de heller distribuerer piratkopier isteden for importerte orginalfilmer) for å utgi disse. Det er ikke så mye en prisstrategi kan konkurrere med gratis :p Så da blir det distribusjonen som blir nøkkelen egentlig for at folk skal hive ut noen kroner for sanger på en rask og ikke minst praktisk måte. Prisen gir jo selvsagt påskudd i det at det er praktisk, men ikke så voldsomt vil jeg tro.

 

Så nå har iTunes si greie med iPod+iTunes, så får vi se om andre aktører følger på som f.eks Creative + MediaSource.

Lenke til kommentar
Så nå har iTunes si greie med iPod+iTunes, så får vi se om andre aktører følger på som f.eks Creative + MediaSource.

6955292[/snapback]

Jeg tror jeg snakker for alle, untatt de som ikke har noe imot å betale for dritt, når jeg sier at det finnes få eller ingen substitutter til vanlige platebutikker. Enten snakker vi om tvilsom praksis (allofmp3, mp3search.ru og andre som vil ha deg til å betale for warez), dårlig kvalitet/høy pris/drm (Napster, Walmart, iTunes), dårlig utvalg pga manglende støtte hos plateselskap(eMusic) eller DRM, høy pris og lav tilgjengelighet (musicgiants).

 

Jeg tviler på at det er piratene som får plateselskapene til å endre praksis, for så lenge folk flest driter i forholdet mellom pris/kvalitet eller foretrekker å ha en samling det er mulig å bla i, er drm-fri/heldigital og billig musikk noe vi må være foruten.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg snakker for alle, untatt de som ikke har noe imot å betale for dritt, når jeg sier at det finnes få eller ingen substitutter til vanlige platebutikker. Enten snakker vi om tvilsom praksis (allofmp3, mp3search.ru og andre som vil ha deg til å betale for warez), dårlig kvalitet/høy pris/drm (Napster, Walmart, iTunes), dårlig utvalg pga manglende støtte hos plateselskap(eMusic) eller DRM, høy pris og lav tilgjengelighet (musicgiants).

6958337[/snapback]

Allofmp3.com er en fullstendig lovlig russisk nettbutikk, som betaler de (riktignok utrolig små) avgiftene de er plikitg å betale. Om man liker russisk copyright-lov eller ikke er jo en annen sak. Der er i hvert fall artister nødt til å selge live-opptredener for å leve av musikk. tAtTu er kanskje et unntak....

Jeg tviler på at det er piratene som får plateselskapene til å endre praksis, for så lenge folk flest driter i forholdet mellom pris/kvalitet eller foretrekker å ha en samling det er mulig å bla i, er drm-fri/heldigital og billig musikk noe vi må være foruten.

Det er derfor mange argumenterer med at musikkpirater slett ikke er onde, eller notoriske lovbrytere slik mange tror, de vil bare ha musikk digitalt til en pris som står i forhold til kvaliteten. Hvis den veletablerte bransjen ikke fatter det, er det mulig de taper penger.

 

De burde i hvert fall tapt penger, men alle de *d....* menneskene som sier "Hæ kilobait i timen D'æffor no?" holder kanskje hjulene i gang en stund til. Men etter som kvaliteten og utvalget bare øker på .torrent-filer, vil selv de mindre oppvakte slutte å kjøpe musikk i større grad. Med mindre de liker å holde skiva i hendene. Dø, Warner og Sony BMG! DØ!

 

Jeg liker å ha en DVD-samling, men ripper alle cd'ene mine og roter dem bort etterpå uansett. PC=stereo, så jeg har ikke noe bruk for disse upraktiske plastskivene.... Eneste unntak er spesielt utvalgte artister eller spesialutgaver.

Lenke til kommentar
Allofmp3.com er en fullstendig lovlig russisk nettbutikk, som betaler de (riktignok utrolig små) avgiftene de er plikitg å betale.

6960400[/snapback]

Nei, det er det ikke. Og nei, det gjør de ikke.

 

Allofmp3's tilhengere henviser til følgende sviktende argumenter:

1. Avtalen med ROMS, som de betaler royalty til. Men ROMS har ingen avtale med russiske rettighetshavere om å representere dem, og har ikke hatt det på lenge. Altså er ROMS bare et skalkesjul, ellers så er de svindlere. Uansett har Allofmp3 ikke sitt på det tørre, siden russisk copyrightlov krever at royaltyinnkrevere som ROMS har en slik avtale, både med russiske og med internasjonale rettighetshaver-organisasjoner, og med individuelle opphavsmenn hvis disse ikke er organisert.

 

2. Russisk lov har ingen konkret paragraf om distribusjon over internet, og gjeldende paragrafer om kringkasting kan tolkes som å omfatte internett også. Men det var den gang. For 28 dager siden (1. september) ble det vedtatt en ny lov i Russland som eksplisitt omhandler bruk av åndsverk på internett. Dermed faller det argumentet.

 

3. Påtalemyndigheten i Moskva nektet i 2005 å reise sak mot Allofmp3 fordi de mente det ikke var grunnlag for en fellende dom etter straffeloven. (Dog mente de at det var grunnlag for et kollektivt sivilt søksmål fra rettighetshaverne.) Men dette er også er sviktende argument: I mai i år bestemte statsadvokaten at det var grunnlag for sak og reiste tiltale mot Allofmp3s eier Denis Kvasov, og forbereder også sak mot andre ledere av Allofmp3.

 

Kilde: Wikipedia med flere.

 

Allofmp3.com er ikke "en fullstendig lovlig russisk nettbutikk". Det er et svindelforetak som har klart å holde seg unna lovens lange arm inntil nå, men det spørs om de klarer det så mye lenger. Kjøp mens dere ennå kan, dere som synes det er bedre å gi pengene deres til russiske svindlere enn å gi dem til de som har laget platene...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye det ble solgt av VHS-kassetter i forhold til DVD'er, forresten. Skulle jo tro salget er langt lavere siden folk piratkopierer så mye. Eller kanskje ikke...?

6954927[/snapback]

Hvis du snakker om gamle dager, da VHS overtok markedet fra Beta: Folk dengagen kjøpte (nesten) ikke innspilte VHS-kasetter. Det var ingen butikker som solgte dem, (bortsett fra Leif Hagen, da...) så det var nesten utelukkende et utleiemarked.

 

Om jeg husker rett. Jeg hadde ingen kjøpte filmer, og kan ikke huske noen kamerater som hadde heller. Enten tok vi opp fra TV, eller så leide vi.

 

Privat kopiering var et lite problem, kvaliteten ble så fort forringet..

 

Men etterhvert ble det solgt en del barnefilmer og lignende på VHS. Det var det mere mening i fordi barn kan se en film om og om igjen.

 

Geir :)

6955045[/snapback]

 

Jepp,i starten var det bare leiefilmer og det som solgte noe når det kom filmer for salg var barnefilmer.

Har selv en god del av disse liggende,men etterhvert som dvden overtok fortsatte kjøpene der.

I dag er det min ni år gamle sønn som nyter godt av disse,bla kopmplett samling av disnys filmer,ca 50% vhs og 50 % dvd.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Allofmp3.com er en fullstendig lovlig russisk nettbutikk, som betaler de (riktignok utrolig små) avgiftene de er plikitg å betale.

6960400[/snapback]

Nei, det er det ikke. Og nei, det gjør de ikke.

 

Allofmp3's tilhengere henviser til følgende sviktende argumenter:

1. Avtalen med ROMS, som de betaler royalty til. Men ROMS har ingen avtale med russiske rettighetshavere om å representere dem, og har ikke hatt det på lenge. Altså er ROMS bare et skalkesjul, ellers så er de svindlere. Uansett har Allofmp3 ikke sitt på det tørre, siden russisk copyrightlov krever at royaltyinnkrevere som ROMS har en slik avtale, både med russiske og med internasjonale rettighetshaver-organisasjoner, og med individuelle opphavsmenn hvis disse ikke er organisert.

 

2. Russisk lov har ingen konkret paragraf om distribusjon over internet, og gjeldende paragrafer om kringkasting kan tolkes som å omfatte internett også. Men det var den gang. For 28 dager siden (1. september) ble det vedtatt en ny lov i Russland som eksplisitt omhandler bruk av åndsverk på internett. Dermed faller det argumentet.

 

3. Påtalemyndigheten i Moskva nektet i 2005 å reise sak mot Allofmp3 fordi de mente det ikke var grunnlag for en fellende dom etter straffeloven. (Dog mente de at det var grunnlag for et kollektivt sivilt søksmål fra rettighetshaverne.) Men dette er også er sviktende argument: I mai i år bestemte statsadvokaten at det var grunnlag for sak og reiste tiltale mot Allofmp3s eier Denis Kvasov, og forbereder også sak mot andre ledere av Allofmp3.

 

Kilde: Wikipedia med flere.

 

Allofmp3.com er ikke "en fullstendig lovlig russisk nettbutikk". Det er et svindelforetak som har klart å holde seg unna lovens lange arm inntil nå, men det spørs om de klarer det så mye lenger. Kjøp mens dere ennå kan, dere som synes det er bedre å gi pengene deres til russiske svindlere enn å gi dem til de som har laget platene...

 

Geir :)

6961963[/snapback]

Sånn går det når man (jeg) uttaler seg på grunnlag av noe man "hørte av noen" og "leste ett sted". I stand corrected, og litt flau. :blush: *gjøre hjemmeleksen sin til neste gang*

 

edit:

Men at allofmp3 er ulovlig bidrar i mine øyne bare til å øke problemet med tilgejgeligheten til lovlig, digital musikk. Jeg vilkk ikke ha noe DRM-ræl som nekter meg å putte ipoden i pc nummer 2, fordi det kan bidra till piratkopiering. I tillegg er jo kvaliteten som regel 'dårlig', med enten 128 kbps eller 192 hvis du er heldig. Hvorfor kan jeg ikke velge å få sangen kodet i lame (.mp3)--alt-preset standard hos itunes store? Det er en variabel codec som sørger for at filen inneholder mer innformasjon (data) der det er mye informasjo0n i lyden, og mindre data der det ikke er bhov for det.

 

emusic.com tilbyr i hvert fall ubeskyttede mp3-filer du kan bruke til hva du vil, men jeg vet ikke hva slags kvalitet de opererer med. Det en eller annen luring burde gjøre nå er følgende: Kjøpe opp allofmp3 systemer g drive det videre på lovlig vis. Prisene kommer sikkert til å øke merkbart, men er det egentlig så farlig? Dersom de har et mye bedre tilbud til samme eller lavere pris, vil jeg fortsette å bryke dem (med bedre samvittighet enn tidligere, til og med). Er det forresten noen som vet sikkert hvor mye penger som går dit de skal (artisten), når man betaler for en sang på itunes?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Allofmp3.com er ikke "en fullstendig lovlig russisk nettbutikk". Det er et svindelforetak som har klart å holde seg unna lovens lange arm inntil nå, men det spørs om de klarer det så mye lenger. Kjøp mens dere ennå kan, dere som synes det er bedre å gi pengene deres til russiske svindlere enn å gi dem til de som har laget platene...

 

Geir :)

 

 

Du mener selvsagt:

 

"Kjøp mens dere ennå kan, dere som synes det er bedre å gi pengene deres til russiske "svindlere" enn å gi dem til amerikanske "svindlere" som øker sitt krampegrep om bransjen".

 

Videre er kildehenvisningene dine "noe" tynne.

Lenke til kommentar
Videre er kildehenvisningene dine "noe" tynne.

7243225[/snapback]

Skyldes at jeg referte til tidligere poster om samme emnet, hvor linkene var postet. Hvis noen trenger dem skal jeg som jeg kan samle dem på nytt.

 

Men Wikipedia er nå oppdatert med mesteparten av informasjonen, med kildehenvisninger, så da kan dere gjøre en "one stop shop for facts": Link

 

Noen av kildene er på russisk, så det kan jo bli litt vanskelig å vurdere dem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Disse sakene har mange juridiske betenkeligheter:

 

1 -Mange fildelingsselskap har ikke materialet, de bare henviser til de som har materialet.

Skal man så bli dømt for å henvise til hvor man kan skaffe materialet?

 

2 -Materialet man laster ned er på servere som normalt er utenfor Norges grenser.

Skal man så kunne bruke norske lover når man bryter loven i russland, afrika, tyskland, usa, asia eller hvor som helst?

 

3 -Skal plateselskapene kunne kreve at myndighetene i for eksempel norge dømmer folk fordi en nordmann har lastet ned en låt eller film på en server fra ett eller annet sted i verden.

Blir ikke det det samme som om hvis tyske myndigheter krever at norge dømmer en nordmann fordi han har spyttet på gata i singapore.

 

4 -Materialet er ofte ikke komplett men spredt utover flere brukere.

Man laster ikke ned en komplett ting, men en del.

Plateselskapet legger selv ut lovlige trailere og lydklipp.

 

5 -Plateselskapene har selv vært kriminelle, fordi man beviselig vet at de legger inn datavirus på cd-plater og filmer, også noen av de som lastes ned somde har lagt ut som agn.

Produksjon og spredning av datavirus er ulovlig, så de bruker selv ulovlige metoder.

 

Så, har man det faktum at:

 

1 -Plateselskapene klarer ikke å levere materialet til forbrukerne.

En plate eller film produseres i x antall eksemplarer, og fordeles rundt om i verden.

Når siste utgave er solgt så er det over.

Opplever selv svært ofte at det ikke er mulig å få tak i musikk og filmer på lovlig måte.

 

2 -Plateselskapene driter lange brune kabler i artistene de feller krokodilletårer for.

Pengene forbrukerne betaler går til feite lønninger og fortjeneste til plateselskapet, artistene får uansett kun smuler fra de rikes plateselskapenes bord.

Noen artister starter egne selskap som man kan kjøpe musikk direkte fra.

Det er bra, fordi da får ihvertfall artistene lønn for strevet.

 

3 -Flere undresøkelser har vist at piratkopiering øker salget totalt.

Delvis fordi man bytter musikk seg imellom og på den måten oppdager musikk man ikke ville brydd seg med å kjøpe, og delvis fordi man øker musikkinteressen slik at også smalere band oppdages..

 

4 -Dårlig kvalitet og varierende priser ødelegger markedet.

Rundt halvparten av filmene og platene jeg kjøper har knust innlegg, skraper på platene, kutt og sprekker.

Klager man, så får man et surt svar om at du har vel gjort det selv.

Så står man der.

Det er også surt når man kjøper en plate til rundt 190,- kroner og så ser man at neste uken står den til 49,-

 

5 -Platene gis også ut i nye og nye versjoner for å lure forbrukerne til å kjøpe samme produktet mange ganger.

Er man fan så vil man ha alt, og da kjøper man samme verk både 3 og 4 ganger bare den inneholder en ny ekstralåt.

 

 

Hvis plateselskapene og filmselskapene vil ha kunder, må de gjøre følgende:

 

1 -Klare å levere produktet

2 -Klare å levere skadefrie produkter

3 -Senke prisene til minst halvparten. La en cd koste 80-100 kroner, en film 120-150,-.

4 -Forandre på fordelingsnøkkelen slik at artisten får mer og sjefen får mindre.

5 -Levere virusfrie cder og filmer, uten skjult software som rootkits.

6 -Komme i dialog med forbrukerne

7 -Få tilbake de gamle platebutikkene med skikkelig utvalg, ikke en kasse på disken med vg listen solgt av en blondine som tygger tyggegummi og ha store pupper men null kunnskap om musikk og film.

 

Hvis man i tillegg kunne fått tilbake den gode lytteropplevelsen, og ikke bare trykket en milliard låter i dårligst mulig kvalitet (det er jo da man får plass til mest mulig) lagt inn på en crapP3-spiller kjøpt på nille for 20 kroner,-

DA ville livet vært enda noen hakk bedre......!!

Lenke til kommentar
Disse sakene har mange juridiske betenkeligheter:

 

1 -Mange fildelingsselskap har ikke materialet, de bare henviser til de som har materialet.

Skal man så bli dømt for å henvise til hvor man kan skaffe materialet?

Skal man fritt kunne henvise til hvor og hvordan man kan bryte loven, når det ikke har noen annen hensikt enn dette? Si at jeg startet en telefontjeneste hvor folk kunne ringe og bestille ulike forbrytelser, eller nettstedet killersforhire.com hvor folk kunne finne navn og telefonnummer til leiemordere. (Uten noen som helst sammenligning med fildeling.) Burde det være greit så lenge jeg ikke drepte folk selv?

 

2 -Materialet man laster ned er på servere som normalt er utenfor Norges grenser.

Skal man så kunne bruke norske lover når man bryter loven i russland, afrika, tyskland, usa, asia eller hvor som helst?

Vel. Bør forbrytelser på tvers av landegrenser kunne straffes? Om de skal må man ha regler for hvilket lands lover som skal gjelde. Om det er Norges eller Russlands er ikke prinsipielt viktig, men kan bety noe for hva som er og når det er straffbart selvsagt.

 

3 -Skal plateselskapene kunne kreve at myndighetene i for eksempel norge dømmer folk fordi en nordmann har lastet ned en låt eller film på en server fra ett eller annet sted i verden.

Blir ikke det det samme som om hvis tyske myndigheter krever at norge dømmer en nordmann fordi han har spyttet på gata i singapore.

Kreve kan de vel neppe. Men de kan opplagt anmode om det. Hvis en svindler i Belgia sitter ved PC'en og hack'er seg inn på nettbanken din i Sveits og stjeler en million eller to, burde du kunne be myndighetene i Belgia om å arrestere og tiltale fyren? Eller er det å spytte på gata i Sveits?

 

4 -Materialet er ofte ikke komplett men spredt utover flere brukere.

Man laster ikke ned en komplett ting, men en del.

Plateselskapet legger selv ut lovlige trailere og lydklipp.

Burde det spille noen rolle? Om en fyr stjeler en tusenlapp fra deg og heleren klipper den i to biter som han legger i hver sin skuff, er jeg da ikke skyldig i noe som helst om jeg limer den sammen igjen for å bruke den?

 

5 -Plateselskapene har selv vært kriminelle, fordi man beviselig vet at de legger inn datavirus på cd-plater og filmer, også noen av de som lastes ned somde har lagt ut som agn.

Produksjon og spredning av datavirus er ulovlig, så de bruker selv ulovlige metoder.

7273579[/snapback]

Er en forbrytelse unnskyldning for en annen? Er det ikke bedre om selskapene tiltakes og straffes, enn at folk kopierer og dermed tar fokus vekk fra selskapenes egne lovbrudd?

 

Så, har man det faktum at: [snip]

Enig i mye av dette!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

hovedpoenget med mitt innlegg var å belyse ulike sider av saken.

Når jeg tenker litt frem og tilbake på disse tingene, så er det ikke så åpenbart lenger hvem som kan saksøke hvem.

Tror at siden teknologien ER her så kan man glemme å få bukt med problemet.

Det er alt for mange som gjør det, det er alt for lett å gjøre det, og ingen synlige offre.

Jeg mener filmselskapene og plateselskapene kjemper en tapt kamp her.

Isteden for å bruke ressursene sine på å bekjempe en tapt kamp, burde de isteden gått i dialog og kommet frem til løsninger sammen med brukerne.

 

Dilbert hadde forøvrig en fin tanke rundt dette i en stripe:

Teknisk sett er det kun nuller og enere man laster ned, og ingen eier 0-tallet og 1-tallet.

fin den, synes jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...