Gå til innhold

Newbee og videoformater. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Pc og videoformater har jeg ikke forsøkt meg på før nu.

Kjenner noen et sted som lettfattet informerer om de forskjelloge formater og hvilke software de vises og brennes med?

Jeg har lastet ned noen filmer i PAL format. Hva gjør jeg med dem?

Ikke får jeg brent dem og faktisk heller ikke flyttet dem til extern harddisk med rikelig plass.

Meldingen som kommer ved flytteforsøk er at det ikke er tilstrekkelig plass på HD.

Filene er ca 4 GB som "ikke får plass i 400GB HD.

Håper at noen har innspill her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finn litt diverse info i denne tråden, men den bør kanskje oppdaterast litt.

PAL (som det står i tråden eg linka til) er ein TV-standard, og den me nyttar i Noreg og Europa elles. Den seier noko om korleis video skal vere for å verte vist på TV, og har dermed ingenting med visning på PC å gjere. Videoar på data er komprimert med ein codec, og for å sjå videoar som er komprimert med ein codec (t.d. XviD) må du ha XviD installert, eller ein avspelar som VLC, som har mange codecar innebygd.

Det at du ikkje klarer å flytte fila over på den eksterne, har ingenting med videoen å gjere, men kjem truleg av at disken er formatert med filsystemet FAT32, som har ei maksgrense på filstorleik på 4GB. Du kan enkelt konvertere filsystemet til NTFS, som ikkje har ei slik grense, ved å følgje instruksjonane du finn her:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...convertfat.mspx

Lenke til kommentar

Takker for nyttige svar!

Linken til artikkelen om videoformater er absolutt noe jeg har behov for.

Når det gjelder filformatet på extern HD så stemmer det at dette er FAT 32.

Jeg har ikke gjort denslag tidligere, men regner med at HD må formateres på nytt og at det under formatering blir mulig å endre filtype.

Hvis teorien er korrekt må jeg først kopiere filene jeg ønsker å ta vare på.

Er dette riktig oppfattet?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...