ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg har betydelig sympati med ofrene her, og de som lider av det!Og jo, det man kunne se på NRK i sommer var veldig likt apartheid. Det minnet meg om hvordan en viss rase ble lukket inne, og ble fortalt hvor de skulle bo. Israel har skapt et kaos, og nekte for det ville vært en blank løgn. Der nede så har det vært kaos i hele sommer, noe som det er på tide at Israel tar innover seg, istedenfor å peke det "Mest Israel kritiske landet i Europa". Det er jo helt bak mål! 7220774[/snapback] Du begrunner på ingen måte påstandene dine på noe vis.. 1) I Israel har pal-arabere (og alle andre arabere for den del) full stemmerett og deltar i demokratiet på lik linje med jøder og andre etniske, kulturelle og religiøse grupper. De deltar med representanter i knesset, er godt representert i rettssystemet og har endog en egen representant i Høyesterett. Hvordan dette på noe vis er likt apharteidsystemet fra Sør-Afrika må du gjerne fortelle meg. Om du mener at et sikkerhetsgjerde som har gjort at selvmordsbombinger og tilknyttet aktivitet har gått til nærmest null kan lignes med bantustanvirksomheten i Sør-Afrika har du etter min mening bommet kraftig. Sikkerhetsgjerdet som Israel bygget for å sikre seg mot angrep fra vestbredden har vist seg å være særs vellykket. During the twelve month period from August 2003 to July 2004 three suicide bombers launched attacks from areas where the fence has been completed which resulted in no deaths or injuries. In contrast during the preceding twelve months, from September 2002 to August 2003, 73 attacks were successfully carried out from these areas, in which 293 Israelis were killed and 1,950 were wounded. The decrease in casualties was not due to a decrease in attempted terrorist attacks; from August 2003 to July 2004 Israeli security forces prevented dozens of planned attacks in the final stages of their implementation and uncovered 24 explosive belts and charges intended to be used for these attacks. From July 2004 to October 2004 only one suicide bombing has resulted in casualties in areas where the barrier has been built. [20] 2) "der nede har det vært kaos i hele sommer"... og du mener at dette er utelukkende Israels ansvar og at de dermed må godta at Norske politikere og medier kommer med nazi-analogier og apharteid-analogier..? Man kan alltids diskutere om Hizbollahs iverksettelse og planlegging av en konflikt over tid på lang sikt var et prosjekt der Israel var kimen, men slik du formulerer deg tviler jeg på at det er en slik tankegang du fører. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 De araberne du refererer til er helt riktig. Men bare fordi de bor i Israel og de får også praktisere demokratiet i Israel, betyr det at Israel ikke plutselig har gjort noe da? Dette "gjerdet" som du fremmer som en bremse for bombing er helt riktig, men vi har fått høre at Israel har også blokkert av palestinere og begrenset adganger. Jeg mener ikke at alt som har skjedd der nede er Israel sitt ansvar, men de må ta innover seg at hovedansvaret ligger på dem! Og det virker de ikke som de gjør, det blir for mye at de fokuserer på hvordan resten av Verden ser på dem som. Hvorfor kan de ikke istedenfor beklage ovenfor palestinerne og spesielt libaneserne, må ikke glemme dem! Men dessverre så virker det som om Israel har det. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 De araberne du refererer til er helt riktig. Men bare fordi de bor i Israel og de får også praktisere demokratiet i Israel, betyr det at Israel ikke plutselig har gjort noe da? Dette "gjerdet" som du fremmer som en bremse for bombing er helt riktig, men vi har fått høre at Israel har også blokkert av palestinere og begrenset adganger. Jeg mener ikke at alt som har skjedd der nede er Israel sitt ansvar, men de må ta innover seg at hovedansvaret ligger på dem! Og det virker de ikke som de gjør, det blir for mye at de fokuserer på hvordan resten av Verden ser på dem som. Hvorfor kan de ikke istedenfor beklage ovenfor palestinerne og spesielt libaneserne, må ikke glemme dem! Men dessverre så virker det som om Israel har det. 7220838[/snapback] 1) Ja, et grensegjerde som bremser for bombing vil også begrense adgangen, det ligger i en slik saks natur.. 2) Hvorfor ligger hovedansvaret på Israel..? Hvorfor skal de beklage ovenfor palestinerne og libaneserne..? Hvorfor skal ikke Hamas og Hizbollah beklage ovenfor BÅDE israelere generelt og palestinere og libanesere? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Jo, men dette "gjerdet" er ødeleggene for den palestinske befolkningen. De måtte flytte vekk derifra tidligere i år, fordi "gjerdet" ble for stort og Israel bygget det utover. Hamas & Hizbollah er ikke hele Libanon og Palestina. Her er det snakk om de sivile libanesere og palestinere som Israel burde beklage ordentlig til. Endret 5. november 2006 av PureJoy Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jo, men dette "gjerdet" er ødeleggene for den palestinske befolkningen. De måtte flytte vekk derifra tidligere i år, fordi "gjerdet" ble for stort og Israel bygget det utover. Hamas & Hizbollah er hele Libanon og Palestina. Her er det snakk om de sivile libanesere og palestinere som Israel burde beklage ordentlig til. 7220894[/snapback] 1) Gjerdet ble for stort? Gjerdet går ikke utover de grensene fastsatt i resolusjon 242 og forhandlingene ved Camp David (som strandet grunnet Arafat...). Videre synes jeg at det er noe spekulativt å verdsette økonomiske og fullt reverserbare ting over menneskeliv.. 2) Nei, Hizbollah er IKKE hele Libanon, de representerer en liten del, noe som også viser seg ved valg. Dermed ser jeg ingen grunn til at Hizbollah IKKE skal unnskylde de lidelsene de har påført sivile Libanesere de siste månedene med sine militære krumspring. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Har jeg gjort det? Den siste delen av posten min der må jeg beklage, skrev at de ER hele, meningen var at de IKKE er hele. Noe som er hovedpoenget mitt, derfor burde Israel beklage til sivilbefolkningen der! Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Har jeg gjort det? Den siste delen av posten min der må jeg beklage, skrev at de ER hele, meningen var at de IKKE er hele. Noe som er hovedpoenget mitt, derfor burde Israel beklage til sivilbefolkningen der! 7220924[/snapback] Ja, i stor grad kritiserer du et gjerde som redder liv, på bakgrunn av at det minsker jordbruksareal.. og gjør det mer strevsomt å bevege seg mellom to land. Det blir lite humant i mine øyne.. Hvorfor skal ikke Hizbollah unnskylde seg for å starte en konflikt som fører til store tap? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det "gjerdet" redder ikke noen foruten israelerne, det er bygd for å forsvare Israel, men derimot så holder det palestinerne innelukket, det er en krenkelse på menneskerettighetene og det er nettopp det som er så horribelt at Israel får støtte for. Ja, det kan Hizbollah gjerne for min del, men jeg må heller si at Hizbollahs ansvar ligger i å unnskylde for sin befolkning som har tapt ekstremt på dette. Israelerne har ikke tapt så enorme mengder i dette som palestinerne og libaneserne har. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det "gjerdet" redder ikke noen foruten israelerne, det er bygd for å forsvare Israel, men derimot så holder det palestinerne innelukket, det er en krenkelse på menneskerettighetene og det er nettopp det som er så horribelt at Israel får støtte for. Ja, det kan Hizbollah gjerne for min del, men jeg må heller si at Hizbollahs ansvar ligger i å unnskylde for sin befolkning som har tapt ekstremt på dette. Israelerne har ikke tapt så enorme mengder i dette som palestinerne og libaneserne har. 7220992[/snapback] 1) Gjerdets hensikt er å redde Israelere fra bombeaksjoner fra Palestinere, så ja, det redder Israelere og det er hele hensikten med det... vil du ha en premie for å påpeke det? 2) Palestinerne blir lukket ute fra Israel ja, man kan godt si at dette er et onde, men om det var du som ikke turte å ta bussen i redsel for at den skulle gå i luften hadde du muligens ikke vært så skinnhellig.. 3) Så.. siden Hizbollah, med viten og vilje, gikk inn i en konflikt, for å påføre Libanon og libanesere smerte og skade.. for å slå politisk mynt på dette.. så skal Israel unnskylde? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 1) Gjerdets hensikt er å redde Israelere fra bombeaksjoner fra Palestinere, så ja, det redder Israelere og det er hele hensikten med det... vil du ha en premie for å påpeke det? Ja, men er det da rettferdig at det redder én part, men går utover enn annen? Nei. Yeah, sure! :!: 2) Palestinerne blir lukket ute fra Israel ja, man kan godt si at dette er et onde, men om det var du som ikke turte å ta bussen i redsel for at den skulle gå i luften hadde du muligens ikke vært så skinnhellig.. Såklart, men å ikke tørre å ta bussen går ikke utover en mengde med mennesker, men å blokke av et helt område som går utover et helt folk er jo rett og slett skammelig! 3) Så.. siden Hizbollah, med viten og vilje, gikk inn i en konflikt, for å påføre Libanon og libanesere smerte og skade.. for å slå politisk mynt på dette.. så skal Israel unnskylde? Nei, dette blir en total omvridning av hva som egentlig foregikk. Hizbollah tok på seg oppgaven i å forsvare seg for israelerne, det var ingen hensikter i å ødelegge for sin egen befolkning. Samme med Israel, men Israel har gått inn og presset landene der slik at Hizbollah har blitt nødt til å forsvare seg. Libanesere og palestinere sa på Dagsrevyen at de forsto det, og at de syns det er flott at noen forsvarer dem. Selv så kan gjerne Hizbollah unnskylde seg, men igjen så er det Israel som må nok gi den største unnskyldningen. Det er de som har skapet vanskeligheter for en hel befolkning slik at de har blitt nødt til å bruke Hizbollah som våpen. Men at vi diskuterer hvem som må komme med den største unnskyldningen blir vel kanskje litt dumt, for det skjer vel antageligvis aldri. Jeg er mer interessert i at Israel tar og bekymrer seg mindre for sitt eget selvbilde. Det har de skapt selv! Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 1) Gjerdets hensikt er å redde Israelere fra bombeaksjoner fra Palestinere, så ja, det redder Israelere og det er hele hensikten med det... vil du ha en premie for å påpeke det? Ja, men er det da rettferdig at det redder én part, men går utover enn annen? Nei. Yeah, sure! :!: 2) Palestinerne blir lukket ute fra Israel ja, man kan godt si at dette er et onde, men om det var du som ikke turte å ta bussen i redsel for at den skulle gå i luften hadde du muligens ikke vært så skinnhellig.. Såklart, men å ikke tørre å ta bussen går ikke utover en mengde med mennesker, men å blokke av et helt område som går utover et helt folk er jo rett og slett skammelig! 3) Så.. siden Hizbollah, med viten og vilje, gikk inn i en konflikt, for å påføre Libanon og libanesere smerte og skade.. for å slå politisk mynt på dette.. så skal Israel unnskylde? Nei, dette blir en total omvridning av hva som egentlig foregikk. Hizbollah tok på seg oppgaven i å forsvare seg for israelerne, det var ingen hensikter i å ødelegge for sin egen befolkning. Samme med Israel, men Israel har gått inn og presset landene der slik at Hizbollah har blitt nødt til å forsvare seg. Libanesere og palestinere sa på Dagsrevyen at de forsto det, og at de syns det er flott at noen forsvarer dem. Selv så kan gjerne Hizbollah unnskylde seg, men igjen så er det Israel som må nok gi den største unnskyldningen. Det er de som har skapet vanskeligheter for en hel befolkning slik at de har blitt nødt til å bruke Hizbollah som våpen. Men at vi diskuterer hvem som må komme med den største unnskyldningen blir vel kanskje litt dumt, for det skjer vel antageligvis aldri. Jeg er mer interessert i at Israel tar og bekymrer seg mindre for sitt eget selvbilde. Det har de skapt selv! 7221100[/snapback] 1) Du mener altså at det IKKE er rettferdig at Israelerne beskytter sine innbyggeres liv.. fordi det går på bekostning av landbruksjord...? Videre vil jeg påstå at du ikke har den FJERNESTE anelse om hvor utbredt redsel, frykt og panikk for selvmordsaksjoner er i Israel.. det er ikke en isolert sak, slik du her tydeligvis tror.. Det er litt skammelig at du på den ene siden er overemosjonell på palestinernes vegne, for så å snu deg rundt og bagatellisere terrorfrykten Israelerne har. 2) Hizbollah fikk mindre og mindre politisk oppslutning i Libanon. Libanon begynte å fjerne seg mer og mer fra Hizbollahs støttespiller Syria.. Syria og Iran hjalp så Hizbollah til å ruste opp det sørlige Libanon, for så å hjelpe Hizbollah til å initiere en konflikt Hizbollah tjente politisk på... Uten Hizbollah hadde Libanon aldri BLITT angrepet. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 1) Du mener altså at det IKKE er rettferdig at Israelerne beskytter sine innbyggeres liv.. fordi det går på bekostning av landbruksjord...? Videre vil jeg påstå at du ikke har den FJERNESTE anelse om hvor utbredt redsel, frykt og panikk for selvmordsaksjoner er i Israel.. det er ikke en isolert sak, slik du her tydeligvis tror.. Det er litt skammelig at du på den ene siden er overemosjonell på palestinernes vegne, for så å snu deg rundt og bagatellisere terrorfrykten Israelerne har. Er det meg eller denne konflikten i midtøsten vi diskuterer? Men uansett så syns jeg at det er flott at israelerne beskytter seg selv, det må de da kunne bestemme selv. Men ikke på bekostning av andre! Israelernes frykt er bred og det er mange israelere som er livredde, men alt dette ligger ikke på dem, det ligger på Staten Israel, de har ødelagt mye for palestinerne, for å gavne sin egen befolkning. Hvis man skal leve i fred ved siden av hverandre må man ha respekt, og det har ikke Palestina motatt fra Israel! 2) Hizbollah fikk mindre og mindre politisk oppslutning i Libanon. Libanon begynte å fjerne seg mer og mer fra Hizbollahs støttespiller Syria.. Syria og Iran hjalp så Hizbollah til å ruste opp det sørlige Libanon, for så å hjelpe Hizbollah til å initiere en konflikt Hizbollah tjente politisk på... Uten Hizbollah hadde Libanon aldri BLITT angrepet. Ja, og dette var fordi at libaneserne hadde tro på at dette ville skape mindre konflikt. "It takes two to tango" - Det gjør det her også. Israel kan ikke trekke seg unna dette, de har mye av ansvaret! Lenke til kommentar
Thend Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (...) Gjerdets hensikt er å redde israelere fra bombeaksjoner fra palestinere, så ja, det redder Israelere og det er hele hensikten med det (...) Det er helt riktig, men vi må spørre oss om det er en korrekt framgangsmåte. Det beskytter israelere, men det gjør også hverdagen til palestinerne mye verre, noe som igjen kan føre til økt rekruttering til Hizbollah o.l. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 1) Du mener altså at det IKKE er rettferdig at Israelerne beskytter sine innbyggeres liv.. fordi det går på bekostning av landbruksjord...? Videre vil jeg påstå at du ikke har den FJERNESTE anelse om hvor utbredt redsel, frykt og panikk for selvmordsaksjoner er i Israel.. det er ikke en isolert sak, slik du her tydeligvis tror.. Det er litt skammelig at du på den ene siden er overemosjonell på palestinernes vegne, for så å snu deg rundt og bagatellisere terrorfrykten Israelerne har. Er det meg eller denne konflikten i midtøsten vi diskuterer? Men uansett så syns jeg at det er flott at israelerne beskytter seg selv, det må de da kunne bestemme selv. Men ikke på bekostning av andre! Israelernes frykt er bred og det er mange israelere som er livredde, men alt dette ligger ikke på dem, det ligger på Staten Israel, de har ødelagt mye for palestinerne, for å gavne sin egen befolkning. Hvis man skal leve i fred ved siden av hverandre må man ha respekt, og det har ikke Palestina motatt fra Israel! 2) Hizbollah fikk mindre og mindre politisk oppslutning i Libanon. Libanon begynte å fjerne seg mer og mer fra Hizbollahs støttespiller Syria.. Syria og Iran hjalp så Hizbollah til å ruste opp det sørlige Libanon, for så å hjelpe Hizbollah til å initiere en konflikt Hizbollah tjente politisk på... Uten Hizbollah hadde Libanon aldri BLITT angrepet. Ja, og dette var fordi at libaneserne hadde tro på at dette ville skape mindre konflikt. "It takes two to tango" - Det gjør det her også. Israel kan ikke trekke seg unna dette, de har mye av ansvaret! 7221196[/snapback] 1) Du mener altså at man skal belønne Palestinerne for å terrorisere Israel.. og straffe Israelerne for å bli terrorisert av Palestinerne? En noe bakvendt logikk spør du meg.. Videre er som sagt gjerdet helt i tråd med grensene fra resolusjon 242 og de etterhvert berømte forhandlingene ved camp david i 2000-2001, noe ulempe må man regne med, men det er en liten pris å betale for å slippe å gå i lufta.. 2) Hizbollah visste _akkurat_ hvordan Israel ville reagere og fremprovoserte denne reaksjonen kynisk. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (...) Gjerdets hensikt er å redde israelere fra bombeaksjoner fra palestinere, så ja, det redder Israelere og det er hele hensikten med det (...) Det er helt riktig, men vi må spørre oss om det er en korrekt framgangsmåte. Det beskytter israelere, men det gjør også hverdagen til palestinerne mye verre, noe som igjen kan føre til økt rekruttering til Hizbollah o.l. 7221224[/snapback] Det er en langt mer reell problemstilling. Hvor langt skal man gå i å beskytte egen befolkning på kort sikt på bekostning av fred på lang sikt? Likevel viser all empiri at terroren IKKE har stanset i perioder der Israel har forholdt seg passive (barak-regjeringen), men derimot økt.. Slike erfaringer trekker man konklusjoner fra.. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) 1) Du mener altså at man skal belønne Palestinerne for å terrorisere Israel.. og straffe Israelerne for å bli terrorisert av Palestinerne? En noe bakvendt logikk spør du meg.. Videre er som sagt gjerdet helt i tråd med grensene fra resolusjon 242 og de etterhvert berømte forhandlingene ved camp david i 2000-2001, noe ulempe må man regne med, men det er en liten pris å betale for å slippe å gå i lufta.. En liten pris?! Du får jo det til og høres ut som om det ikke er noe spesielt farlig det Israel har gjort mot palestinerne. De må vise respekt ovenfor palestinerne, og når de gjør kontra og bygger opp blokkader slik at palestinerne blir stengt innenfor et område, er ikke det forsvarlig! 2) Hizbollah visste _akkurat_ hvordan Israel ville reagere og fremprovoserte denne reaksjonen kynisk. Og hva gjorde Israel? De angrep sivilbefolkningen. Du kan ikke stille Hizbollah ansvarlig for Israels aksjoner. Uansett provokasjon. Endret 5. november 2006 av PureJoy Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 1) Du mener altså at man skal belønne Palestinerne for å terrorisere Israel.. og straffe Israelerne for å bli terrorisert av Palestinerne? En noe bakvendt logikk spør du meg.. Videre er som sagt gjerdet helt i tråd med grensene fra resolusjon 242 og de etterhvert berømte forhandlingene ved camp david i 2000-2001, noe ulempe må man regne med, men det er en liten pris å betale for å slippe å gå i lufta.. En liten pris?! Du får jo det til og høres ut som om det ikke er noe spesielt farlig det Israel har gjort mot palestinerne. De må vise respekt ovenfor palestinerne, og når de gjør kontra og bygger opp blokkader slik at palestinerne blir stengt innenfor et område, er ikke det forsvarlig! 2) Hizbollah visste _akkurat_ hvordan Israel ville reagere og fremprovoserte denne reaksjonen kynisk. Og hva gjorde Israel? De angrep sivilbefolkningen. Du kan ikke stille Hizbollah ansvarlig for Israels aksjoner. Uansett provokasjon. 7221279[/snapback] 1) Ja, Palestinerne blir "stengt inne" på vestbredden.. Forferdelige greier, nesten slik Russerne med sine grensegjerder "stenger oss inne" i Norge...? Og ja, de ubekvemhetene dette medfører ER en liten pris å betale hvis man veier det opp mot tusenvis av menneskeliv som går tapt i bombeangrep... 2) Israel angrep bl.a. Hizbollahposter i landsbyer, noe jeg mener at Hizbollah også må ta endel av ansvaret for. Setter de opp rakettramper i en landsby kan ikke de få gjøre det uforstyrret. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 1) Ja, Palestinerne blir "stengt inne" på vestbredden.. Forferdelige greier, nesten slik Russerne med sine grensegjerder "stenger oss inne" i Norge...? Og ja, de ubekvemhetene dette medfører ER en liten pris å betale hvis man veier det opp mot tusenvis av menneskeliv som går tapt i bombeangrep... Denne sammenligningen er rett og slett tragisk! Det er grenser mellom Russland og Norge. Palestinerne får ikke sine grenser respektert her, når de må flytte videre fordi israelerne bygger mer og mer der. Slik skjer vel ikke i øst-Finnmark? 2) Israel angrep bl.a. Hizbollahposter i landsbyer, noe jeg mener at Hizbollah også må ta endel av ansvaret for. Setter de opp rakettramper i en landsby kan ikke de få gjøre det uforstyrret. Her drar du fram én hendelse ut av mange! Flertallet av angrepene har gått utover libaneserne og palestinerne! Lenke til kommentar
Thend Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (...) Gjerdets hensikt er å redde israelere fra bombeaksjoner fra palestinere, så ja, det redder Israelere og det er hele hensikten med det (...) Det er helt riktig, men vi må spørre oss om det er en korrekt framgangsmåte. Det beskytter israelere, men det gjør også hverdagen til palestinerne mye verre, noe som igjen kan føre til økt rekruttering til Hizbollah o.l. 7221224[/snapback] Det er en langt mer reell problemstilling. Hvor langt skal man gå i å beskytte egen befolkning på kort sikt på bekostning av fred på lang sikt? Likevel viser all empiri at terroren IKKE har stanset i perioder der Israel har forholdt seg passive (barak-regjeringen), men derimot økt.. Slike erfaringer trekker man konklusjoner fra.. 7221263[/snapback] Ja, men da må det kanskje gjøre noe fundamentalt annerledes, altså ikke slenge opp murer, og ikke være passive. Men jeg aner ikke hva det skulle være... Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (...) Gjerdets hensikt er å redde israelere fra bombeaksjoner fra palestinere, så ja, det redder Israelere og det er hele hensikten med det (...) Det er helt riktig, men vi må spørre oss om det er en korrekt framgangsmåte. Det beskytter israelere, men det gjør også hverdagen til palestinerne mye verre, noe som igjen kan føre til økt rekruttering til Hizbollah o.l. 7221224[/snapback] Det er en langt mer reell problemstilling. Hvor langt skal man gå i å beskytte egen befolkning på kort sikt på bekostning av fred på lang sikt? Likevel viser all empiri at terroren IKKE har stanset i perioder der Israel har forholdt seg passive (barak-regjeringen), men derimot økt.. Slike erfaringer trekker man konklusjoner fra.. 7221263[/snapback] Ja, men da må det kanskje gjøre noe fundamentalt annerledes, altså ikke slenge opp murer, og ikke være passive. Men jeg aner ikke hva det skulle være... 7221360[/snapback] Vel, nå var det gjerder som ble slengt opp, ikke murer.. kun 4% av "muren" er faktisk mur. Det må jeg, til stadighet, poengtere. Alternativer er vanskelig å finne, når erfaringen viser at passivitet/tilbakeholdenhet og forhandlinger ikke fungerer kan man bli forledet til å tro at det er håpløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg