Gå til innhold

AGP skjermkort til htpc

sunnhetsmannen

Anbefalte innlegg

Får min Fujitsu-Siemens 40" LCD TV Myrica VQ40-1 i morgen, og innser at jeg muligens må oppgradere fra det integrerte skjermkortet i min htpc. Det integrerte skjermkortet har bare VGA og s-video tilkobling. TV-en har disse specs:

- 1366x768 pixels resolution, 16.7 million colors, and 1000:1 contrast ratio.

- HDMI: 1 (m/ HDCP støtte)

- DVI: 1 (m/ HDCP støtte)

- VGA (D-sub): Nei

- Scart: 2

- Komponent: 1

- S-Video: 1

Er det noen som har noen tips angående skjermkort jeg skal kjøpe? Kanskje muligens noen triks for å få det til å fungere med den VGA koblingen jeg har i dag?

Jeg har sett på noen AGP skjermkort som f.eks Powercolor X1300 som sier:

Output: DVI / TV Out/ CRT/ / HDTV

Men det eneste som følger med er de samme vanlige kablene og kanskje en RGB kabel.. Hva er det som er så spesiellt med kortene siden det står HDTV på dem. Dersom det ikke er noen spesielle utganger som HDMI, er det da noe forskjell på disse og andre kort med DVI som ikke sier att de støtter HDTV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

De fleste skjerkortene idag "støtter" HDTV i den form at de støtter oppløsningen (1280 x 720 og 1920 x 1080).

Når det står HDTV på det kortet ditt så følger det mest sansynligvis med en 7pins s-video kabel som deler seg i en vanlig s-video (4pin) og rgb-komponent kabel. Denne kan brukes til å vise HDTV.

Når du likevel får HDMI inngang på tv'n, så kan du jo vurdere dette kortet. Der får du HDMI ut (DVI + Surround lyd) og det støtter HDCP.

HDCP er, såvidt jeg har skjønnt (rett meg gjerne), støtte for "kryptering" av HDTV signaler, slik at du får se signalene uansett (nesten) men ikke i HD med mindre tv'n og kortet støtter HDCP. Så er det visst noen versjoner av det også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...